Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

24.12.2010 22:05

Laita 12 alkuun, jos kiihtyvyyttä haet. Huiput 12 - 58 väleillä 75 pinnassa, ja kiihtyy melko hyvin.

16.1.2011 11:18

Vaikuttaako paljoakaan jos laittaa viis piikkiä isomman rattaan taakse? :roll: Vai kannattasko laittaa samantien kymmenen piikkiä isompi? Mopossa (Detsi) on tällä hetkellä vakio välit eli 11/60 muistaisin. Aikomuksena olisi laittaa isompi takaratas(kiihtyvyyttä lisää) ja hioa kuria sitä myöten että pääsee ~50porukat homoilee tän viritys asian kanssa niin siksi jätän pyörän menoiltaan vakioksi :(

16.1.2011 14:35

Noi vakiovälit on just hyvät toho, kiihtyy oikeestaa lyhyemmil vaa huonommi. Kokeintaa sen 65 ite laittasin, mut hio ekaks kurii ja vaiha suutin, ni näät paljo kulkee, ei pitäs mennä yli 55 kyl.

23.1.2011 21:43

LaneKit kirjoitti:Noi vakiovälit on just hyvät toho, kiihtyy oikeestaa lyhyemmil vaa huonommi. Kokeintaa sen 65 ite laittasin, mut hio ekaks kurii ja vaiha suutin, ni näät paljo kulkee, ei pitäs mennä yli 55 kyl.

miten se lyhemmilä huonommin kiihtyy :D itellä on ollut 10-70 ja lähti kuin ohjus mutta noppeus oli taas ihan toista luokkaa :D laitahan korkeintaa viisi piikkiä isompi takaratas poliisitkaan eivät kevariveroja anna ennen kuin mopo kulkee yli 64km/h

24.1.2011 17:01

mitäs olette muuten mieltä 14-58 väleistä leovince v6 kanssa jaksaako vetää?

24.1.2011 17:09

H-K kirjoitti:
LaneKit kirjoitti:Noi vakiovälit on just hyvät toho, kiihtyy oikeestaa lyhyemmil vaa huonommi. Kokeintaa sen 65 ite laittasin, mut hio ekaks kurii ja vaiha suutin, ni näät paljo kulkee, ei pitäs mennä yli 55 kyl.

miten se lyhemmilä huonommin kiihtyy :D itellä on ollut 10-70 ja lähti kuin ohjus mutta noppeus oli taas ihan toista luokkaa :D laitahan korkeintaa viisi piikkiä isompi takaratas poliisitkaan eivät kevariveroja anna ennen kuin mopo kulkee yli 64km/h

aikaa alkaaa menemään vaihtamiseen jo niin paljon saavuttaaaksen tietyn nopeuden joten kiihtyminen alkaa hidastua, parhaat välit ovat sellaiset jolla pyörä pysyy kiihdyttäessä koko ajan tehoalueella eikä tipu sen alle vaihtaessa, tätä ongelmaa on kun jengi laittaa yläkiertosen putken ja esimerkinkisi 14-50 välit niin eihän se mihinkään kiihdy... :)
H-K kirjoitti:mitäs olette muuten mieltä 14-58 väleistä leovince v6 kanssa jaksaako vetää?


jaksaa, mutta eihän se hyvin enää kiihdy.

26.1.2011 21:54

eikös ole aika sama laitatko metrakititn kanssa välit 11-53 tai 14-65? en jaksaisi alkaa takaratasta vaihtaa :S paljos kulkis metral rajottamattomal noil jommal kummal väleil ja tietenki kaasari säädöil(17.5mm)

26.1.2011 21:56

Vähä päälle 80 menee. Ja aika tarkkaa samat välit on.

29.1.2011 18:10

välzy kirjoitti:parhaat välit ovat sellaiset jolla pyörä pysyy kiihdyttäessä koko ajan tehoalueella eikä tipu sen alle vaihtaessa

Tätä ilmiötä muuttaakseen vaihteiston rattaiden keskinäisiä välityksiä pitäisi ruveta muutteleen. Toisiovälitys ei vaikuta siihen miten paljon kierrokset laskee vaihtaessa, lyhyemmillä väleillä tehokuoppa ei vain ole niin selvästi perstuntumalta havaittavissa. (vaikkei se sieltä häviä) ;)

29.1.2011 18:16

Itellä ainaki tippu 4:selt vitoselle vaihettaes turbokitil tehoalueelt liia pitkil väleil. Lyhensin vähä välei ni oli piikil kokoaja kiihyttäes.

29.1.2011 18:30

LaneKit kirjoitti:Itellä ainaki tippu 4:selt vitoselle vaihettaes turbokitil tehoalueelt liia pitkil väleil. Lyhensin vähä välei ni oli piikil kokoaja kiihyttäes.

Otitko myöskin huomioon, että lyhyemmillä väleillä kiertää nelosella hieman pidemmälle mitä pitkillä, joka puolestaan siirtää kierroksia lähemmäs piikkiä kun vaihdat vitoselle.
Ei toisiovälitys vaihteiden välistä kierrosluvun eroa muuta, lyhyemmillä vaan vetää nopeammin yli tehottomasta alueesta. (johtuen siitä että vauhti nousee hitaammin verrattuna kierroslukuun ja vastusta on luonnollisesti vähemmän)

rieju rr

4.2.2011 21:49

käviskö jonkun muun moppon takaratas rieju rr kun ei oikeen taho löytyy isompia takarattaita???

5.2.2011 15:50

^^ Mutta eikös pidemmillä väleillä ne vaihteiden väliset erot kasva, vaikka suhde pysyy samana? Eli pitemmil väleillä kiekat tippuu enemmi vaihettaessa isommalle, suhteessa samanverran kyllä.

6.2.2011 0:25

H-K kirjoitti:miten se lyhemmilä huonommin kiihtyy :D itellä on ollut 10-70 ja lähti kuin ohjus mutta noppeus oli taas ihan toista luokkaa :D laitahan korkeintaa viisi piikkiä isompi takaratas poliisitkaan eivät kevariveroja anna ennen kuin mopo kulkee yli 64km/h



Eikö huutanu yhtään noilla väleillä? :) Ite hankkimassa RS:ään samallaiset (10/70), mut oliks sulla jotai ongelmii niiden kans?

6.2.2011 0:56

Tietääkös kukaan että onko olemassa punaisia ketjuja 420 jaolla? Oon ite löytäny vaa 520 jaolla olevia