11.3.2008 18:33
Sarvi-Perkele kirjoitti:...mutta huomattavasti suurempi merkitys on ihan vaan sillä kasvaneella iskutilavuudella: enemmän männänpäätä paineen alla -> enemmän vääntömomenttia-> enemmän tehoa...
11.3.2008 19:07
11.3.2008 19:24
11.3.2008 19:55
Itse kun olen sitä hieman pähkäillyt niin olen tullut siihen tulokseen että sillä olisi yhteys siihen hetkeen jolloin paluupulssi saapuisi takaisin vastakartiolta ja palauttaisi palamattoman seoksen takaisin pyttyyn paremmin korkeammilla kierroksilla, ja samalla ahtaisi sylinteriä paremmin jos putkella riittäisi resurssit.
Toisena vaikutuksena arvelin olevan huuhtelutapahtuman etenemisen muutokset kun paine sylinterissä olisi alhaisempi huuhteluiden avautuessa, tämä varmaan mahdollistaisi kampikammion tilavuuden kasvattamista jolloin siellä olisi enemmän varaa omalla voimallaan ahtautuvalle seokselle, ilman että huuhtelun alkaminen kärsisi matalammasta paineesta. Aikaisemmin sylinteristä purkautuneet pakokaasut myös aikaistasivat varmaankin putken putken imua.
Eräs askarruttava toteutus on myös pakoaukon sijoittaminen korkeammalle kuin huuhtelut, siis alalaidaltaan. Tuntuisi että sellainen ratkaisu olisi aika epäedullinen aika-alan kannalta, kuten myös puristussuhteen. Vai liittyisikö tähän kenties huuhteluiden toiminnan paraneminen kun pakoaukko ei olisi niin välittömässä läheisyydessä huuhteluja jolloin pakoaukko ei häiritsisi huuhteluvirtoja?
11.3.2008 20:26
11.3.2008 22:47
Betaversio kirjoitti:Tämä johtuu siitä että sylinteristä lähtevä pulssi on voimakkaampi ja pitkäkestoisempi jos pako on pieni. Suurella paolla tietysti päinvastoin.
11.3.2008 22:50
Höylä kirjoitti:...muutenkaan läppäsysteemit ei oikein sovi mun mielestä korkealle kiertäviin koneisiin (+12000 rpm...) huomasin asian ainakin pätevän pv:n power+ pyttyyn.
11.3.2008 23:41
Sarvi-Perkele kirjoitti:Niin, tarkoittanet tässä tuota puoliläppistä?!
Sehän ainakin metalliläpillä alkaa kellumaan ja pahasti kun mennään kiekoissa yli kympin.
Sen sijaan oikee läppä kyllä kestää kiekkaa, nuo gp-prätkät kiertää sinne 15 000 rpm ja läpät hetkuttaa iloisesti mukana.
Kartingvehkeissä taas mennään hurjimmillaan 20 000 rpm paikkeille.Höylä kirjoitti:...muutenkaan läppäsysteemit ei oikein sovi mun mielestä korkealle kiertäviin koneisiin (+12000 rpm...) huomasin asian ainakin pätevän pv:n power+ pyttyyn.
11.3.2008 23:46
Höylä kirjoitti:mutta kuten sanoin, kokeilen välillä mäntäohjattuna, niin ei tartte epäillä
11.3.2008 23:56
12.3.2008 0:25
vezcu kirjoitti:PS. Mikä mahtaa olla näiden Raisujen menestyksen salaisuus kisoissa? Mikäli oikein muistan, niin niiden mainittiin olevan aina kärkikolmikossa.
12.3.2008 10:40
vezcu kirjoitti:Sitä olen ihmetellyt, että miksi porukka tuntuu tekevän läpällisistä mäntäohjattuja ja mäntäohjatuista läpällisiä.
12.3.2008 11:39
12.3.2008 12:35
Tanteri kirjoitti:Casereed kun on nykyään suosiossa,niin eikö ns.köyhänmiehen casereed olisi kuitenkin loppupeleissä tehokkaampi kuin mäntäohjattu? köyhänmiehen casereedilla tarkoitan esim.vakioläpällistä,jossa koko läppäkanava avarretaan imuaukosta asti mahdollisemman suureksi ja laitetaan vaikka yksi iso läppä.tosin en kyllä ole noihin perehtynyt,joten tämä oli vaan veikkaus.
12.3.2008 12:47