Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

19.11.2013 22:15

Ehkä parempi että hitsaa, kaveri hitsaa, tai vie johonkin hitsattavaksi. Jossain ammattiliikkeessä ei paria minuuttia kauempaa mene jonkun pikkureijän tukkimiseen, etenkin, jos olet itse jo putsannut sen kohdan mihin hitsataan. Mahtavatko noin pienestä hommasta edes mitään rahaa ottaa...

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

20.11.2013 15:33

Moro!
Minkälaisia tiivisteitä ootte käyttäny paisarin ja änkän tai välipillin ja änkän liitoskohdassa? Jäähytysnesteletkua on kokeiltu, mutta sulaa tietysti... :lol:

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

20.11.2013 16:48

http://www.motot.net/talli/osat/id53243/
Mä ostin tollasta änkän liitokseen ja kyllä kestää, vaikka on vähän taivutettuna. En tiiä vaan mistä tota saa kun on näköjään loppunut myyjältä, tai muusta syystä poistanut myynnistä.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

20.11.2013 17:39

Täälläpäin on vaan käyty etrasta yms kysymässä kuumuuden kestävää letkua. 5cm nii eivät ole edes velottanut :)

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

21.11.2013 0:05

Sori "tuplapostaus" mut kysynpä täällä saman kun peevee topicissa.

Eli Peeveen vakioputki.

Hyväkuntonen putki, aukastu keskeltä paisaria ja hitsattu. Luultavasti siis tyhjennetty. Mites oon kuullu huhua että siellä ois jotkut vasta-aaltolevyt joitten pois ottaminen pikemminkin huonontas tehoja ? :roll: eli mitä siellä nyt on tavallisesti, ja miten se vaikuttaa mihinkään :lol:

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

29.11.2013 19:50

Terve, eli tuli könyttyä vähäsen ja ajattelin kysyä, että saako esim jotain kuuman kesto tarraa paisariin kiinni tai jotain, kun tuli ikävät naarmut eikä lähde hiomalla(myös pieni lommo jota sain jo suoristettua) Eli kertokaas miten menettelisitte tässä tilanteessa, putki kummiskin ihan uusi enox joka juuri kiilotettu. Eli en aio maalata sitä enään.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

29.11.2013 23:56

Itse ottaisin irti ja maalaisin tai uusi hionta/kiillotus jos naarmut häiritsee.
Kuumankestotarroja tuskin on olemassa.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

8.12.2013 18:48

Joo päädyin hiomaan 600 asti sitten viimeistelylaikalla ja vielä 2000 vesihiomalla. Siihe päälle vielä metalpolishit ni hyvää tuli :P

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

7.1.2014 14:50

http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/423546/0
Tollanen viemärinavaaja siis kelpaa karstojen poistoon? Kuumaa vettä sekaan ja yön yli, mutta millä tukin putken päät? En keksi mitään :|

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

7.1.2014 17:29

Terve kaikki. Ostin kaverilta 85 vuoden helkama raisun. Siitä on kuulemma paisari tyhjennetty. Kaveri selitti minulle, että tämä heikentäisi mopon tehoa. Onko tuolla suurikin vaikutus jos paisari tosiaan on vedetty tyhjäksi, taikka toisinpäin onko vaikutusta jos hommaan raisuun tehoputken? Kiitos.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

7.1.2014 17:49

Käy kattoon toi sivu:
http://www.motot.net/wiki/Helkama_Raisu ... ten_poisto

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

7.1.2014 20:35

Löysin jotain raisun putkia, myynti ilmoituksessa lukee näin:
"Paisari melko asiallisessa kunnossa, muutama lommo on ja pillin lähtöä taidettu joskus hitsata" Tuo pillin lähdön hitsaaminen ei ole sama asia kun kurejen poisto? Lommot eivät haittaa menoa? Meinaan, että voisikohan ne mahdollisesti rusentaa putkea kasaan jonka takia virtaus häiriintyy. Sitten edellisen veistin linkissä lukee näin:
Ja kun/jos raisun alkukäyrä on irroitettavaa mallia, tarkista että alkukäyrä loppuu kun paisari alkaa. Eli jos entinen omistaja ei ole sahannut käyrää poikki niin se on liian pitkä, pilaten sekin paisarin toimivuuden. Miksi originaali osat ovat liiän pitkiä? Sopiikohan tämä minun 85 vuoden raisuun: Kuva
Tällä hetkellä oleva putki on yksi kappale, alukäyrineen paisareineen.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

7.1.2014 22:31

Lommot eivät haittaa menoa?
No siis, jos putki on ton mallinen, ne lommot tuskin menoa haittaa.

Meinaan, että voisikohan ne mahdollisesti rusentaa putkea kasaan jonka takia virtaus häiriintyy.
Noi putket on samannäkösiä mitä sillon aikaa ennen Tiittasta ja valmiita viriputkia on ihmiset ja mopopojat itse kyhäilleet. Niillä ei mitään mahtavia tehoja saada, joten ei ehkä mistään pikkulommoista kannata murehtia. Ton putket suurin hyöty ja hauskuus on niissä äänissä, kun jättää ton änkän tosta pois. Viritys on onnistunut, jos mopolla on hauskempi ajaa virityksen jälkeen mitä ennen oli.

Jos taas jotain hyötyä haetaan, voisi Muffler Racing putki modatulla alkukäyrällä olla ehkä paras ja helpoin. Maksaa muistaakseni 50 euroa ja meinaan vääntää ainakin tunan koneessa. Vielä jos laittaa vähän isompaa kaasaria, joku 14mm mikuni tai 16mm dellu phbg (dellorto SHAta kannattaa välttää jos vähänkään meinaa virittää), imukaulaksi kaasarin kokonen joko ostettu tai ite tehty; helpoin hitsata laippaan putki oikeeseen kulmaan ja hankkia BS- mallin PHBG dellortto ja laittaa vaan puutarhaletku tai vastaava imukaulan ja kaasarin väliin. Maltilla avartelee ja siistii kanavia, ja ehkä madaltaa vähän kantta. Näillä alkaa mopo jo olemaan pienellä työllä ihan jees tikissä. Hintaa tuli virityksille joku satasen paikkeille, vähemmälläkin voi päästä jos ostaa käytettynä kaasarin ja muita hilppeitä.

Miksi originaali osat ovat liiän pitkiä?
Koska sillon on mopot tehty 40 km/h kulkeviksi, eikä siihen ole 50cc koneelta tarvittu paljoakaan toimivaa pakoputkea. Tollanen käyrä on ollut hienon näkönen, helppo valmistaa, halpa valmistaa tai jotain muuta jonka vuoksi se on siihen laitettu. Sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä pakoputken toimivuuden kanssa.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

8.1.2014 12:19

Kiitos, tuossa olikin paljon hyödyllistä tietoa.Onkohan mitään nopeaa keinoa tarkistaa onko putkessa kurit tallella? En usko, että tuo myyjä alkaa aukomaan tuota putkea. Onko tuo loppu äänenvaimennin pakollinen, että pääsee katsastuksen läpi? Taikka jos ostan tuon muffler racing putken niin pääseeköhän sillä katsastuksen läpi?

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

8.1.2014 18:14

Jos putkessa ei ole ylimääräisiä hitsisaumoja niin se on varmaan ok. Änkkä pitää olla ja mopon viritys taitaa olla laitonta katsastus sedän mielestä. Mufflerista sen verran että ei se ainakaan omien kokemuksien mukaan ole mikään tajunnan räjäyttävä vääntöpesäke, "kovilla" kierroksilla (puch asteikolla) alkaa vasta tapahtua. Vähän oli laihalla seokset pienellä kaasulla kun testasin niin se varmaan johtui siitä, tarpeeksi hyvin se väänsi kuitenkin.