10.3.2008 22:24
10.3.2008 22:55
Nalle Puch kirjoitti:Onkos se vain joku tietty versio noista Raisun koneista, jossa kytkin luistaa legendan mukaan suunnilleen pelkän ajatuksen voimalla?
11.3.2008 0:00
11.3.2008 7:37
11.3.2008 10:18
11.3.2008 10:59
11.3.2008 11:29
11.3.2008 12:20
11.3.2008 12:28
11.3.2008 13:35
11.3.2008 15:12
JariVV kirjoitti:Millä aineella olette täytelleet männän alapintoja?
11.3.2008 16:18
Sarvi-Perkele kirjoitti:...kampikammion puristussuhteen täytyy olla harmoniassa sen kanssa miten "imevä" putki tehdään...
11.3.2008 16:46
-Zone- kirjoitti:Tuo kampikammion tilavuuskin on niin 2-piippuinen juttu. Suuri tilavuus voi täyttyä aika paljonkin pidempään YKK:n jälkeen mitä pieni. Pienellä saadaan seosvirtaus yleensä aikaisemmin liikeelle (casereed), mutta vastaavasti se muodostuu tulpaksi, jos seosvirran energian olisi mahdollista vielä tässävaiheessa täyttää suurempaa kampikammiota.
-Zone- kirjoitti:Kampikammion tilavuushan tulee muistaa jakaa 2:een osaan. Teholliseen ja tehottomaan. Tehollinen tilavuus muuttuu ja tehoton on vakio. Sylinterin halkaisijan ja iskunpituuden muuttaminen vaikuttaa teholliseen tilavuuteen. Muu on tehotonta tilavuutta. (Tehoton on oikeastaan kyllä hiukan väärä termi).
-Zone- kirjoitti:Vauhtipyörän massasta myös sen verran, että mielestäni vauhtipyörä pitäisi mitoittaa niin suureksi kuin se omaan makuun on mielekästä. Ei yhtään kevyemmäksi. Joskus se massan lisääminen orkkis painoon tuottaa mukavamman tuntuisen moottoriluonteen, mitä kevennetty.
11.3.2008 17:17
Sarvi-Perkele kirjoitti:...Mitä tarkoitusta varten näin tulisi menetellä?
Tilavuus on se mikä se on, ja tilavuuksien suhde männän ollessa YKK:ssa ja AKK:ssa on merkittävä. Sen mystisempi ei asia ole....
Tuosta YEIS hommasta en enää muista mitä sillä tarkoitit. Mutta keskimäärin nuo lisäkammiovehkeet on melko oikukkaita kapistuksia, ja joku on todennut että niihin putken suunnittelu on melkoinen kärsimys.
11.3.2008 18:06
-Zone- kirjoitti:Oikeastaan on ihan totta että tuohon ei ole tarvetta, mutta se auttaa helpommin ymmärtämään moottoria kokonaisuutena. Tämä oli siis niille joilla on vähempi tietämys moottorin tapahtumista. Tuon asian miettiminen selventää mitä se sylinterin halkaisijan taikka iskunpituuden suurentaminen käytännössä moottorissa tekee.
Useimmille on ihan selvää, että kuutiotilavuuden lisääminen lisää tehoa. Kuinka moni tunnustaakaan miettineensä miksi sitten näin tapahtuu.
Taustalla ei siis ollut sen ihmellisempää.