Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
31.8.2017 21:26
Jostain syystä tietyt öljyt vaan sattuu toimimaan melko huonosti tossa am6:ssa.
Enää en edes muista, mitä öljyjä ne oli millä koko vaihteensiirtokin takkuili pahasti kun oli vaihtanu....korjaantui eri lootaöljyllä.
Parhaimmiks oon todennu repsol 80w90 vaihteistöljyn ja atf öljyt (automaattivaihteisto, ainakin mobil atf 320....varmasti castrolin vastaavat toimivat hyvin).
Noin niinku mitä äkkiseltää tulee mielee.
Viimeeks tota repsolia oon käyttäny derbin koneissa.
Vaihteensiirto ainakin toimi paljon pehmeämmin kuin belray gearsaverilla ja muilla mitä tuli kans kokeiltua (on tullut "muutamaa" eri lootaöljyä kokeiltua... motul, castrol, motorex, mobil, belray...).
Castrol MTX toimii tai ei. Joissakin koneissa se toimii sillä MTX:llä, mut atf:llä ei ollenkaa - ja sit voi olla et MTX:llä toises konees vaihteensiirto toimii huonosti ja atf:llä on kuin ihan eri laatikko.
Mopojen laatikoissa on säästelty aika paljon laakeroinnissa.
Esim. vanhemmissa am6 ja ebs050/d50b0 ei ole laakerointia ollenkaan vaihderummulla ja vaihdeakselilla.
Uudemmissa am6 koneissa on ollu nekin neulalaakereilla.
Toki todettakoon, että rabasan vaihteensiirto on paljon parempi mitä minarellin...mut hyväkuntoinen am6 laatikko atf öljyillä on toiminut lähes yhtä hyvin kuin rabasan.
Ja kun saa polkimen asennon sellaseks et nostaa riittävästi jalalla.
Molemmat laatikot toimii hyvin ilman kytkintäkin kun on sopivasti kierroksia koneessa.
Välillä on vaikuttanu siltä, et on pienempi todennäköisyys et hyppää välivapaalle jos vaihtaa raakana. Siinäkin am6 tapauksessa vaikutti se et paljonko konetta kierrätti ja kuinka nopeasti vaihdot tapahtuivat.
N. 15,000rpm ja nopeat vaihdot niin monesti hyppäs hetken päästä 4:lta välivapaalle (3->4 vaihdossa) kun palas kaasulle.
Jos kierrätti vähemmän, niin ei ongelmaa.
Toki ilman kytkintä vaihtoo en normi ajossa suosittele.. vaihteen vaihto kun epäonnistuukin (esim. liian vähän kierroksia kun vaihtaa isommalle), niin varmasti rusahtaa aika ikävästi...
1.9.2017 8:33
MalossiPoika kirjoitti:Haha nyt kaipaan perustelua miksi ei muka toimi? Sano nyt vielä että kannattaa käyttää castrol mtx öljyjä? Se on ainakin varmaan paskinta öljyä mitä tuohon saa, 1000km jälkeen aivan mustaa ja hyvä että vaihteet enää menee silmään.
Se nyt vain ei toimi kolmen eri minarellin kokemuksella vm. 2006-2008 koneissa. Mulle on ihan se ja sama mitä öljyä laitat, mutta itse todennut toimivaksi. Tosin mua ei kiinnosta miten pitkään kestää kun kone on levällään alle vaihtovälin.
Edellisiä komppaan siinä että raakana yleensä menee vaihteet kunnolla päälle, joka tosin johtuu mp-laatikon suorakytkentäluonteesta. Poljinta yksi booriväli alaspäin voi myös auttaa jolloin sitä saa todennäköisesti nostettua kunnolla.
Pitääpä kokeilla redline d4 atf:ää heittää laatikkoon kun sitä on noiden bemareiden manuaaleja varten hyllyssä. Niissä toimii oikein hienosti.
Mobil Delvacia monet käyttää mutta sitä saa vain 20l pöntössä.
1.9.2017 19:11
Joo elikkäs laitoin teharin kiinni ja otin reikälevyn pois sitten pistin 105 suuttimen ja lähin ajamaan eka vaikutti ihan hyvältä muttaku pääsin 6 vaihteelle ei alko kuuluu vitun outo "pröpötys ääni" ja mopo ei kiihtyny enää kunnolla sen saa kulkemaa sen 60 mut kuulostaa nii vitun raiskaukselta mikä täs vois olla vikana mopo on siis rieju mrt pro 50cc
1.9.2017 19:28
Varmaan hakkaa rajotinta vasten ellet ole jo porannu cdi boksias.
1.9.2017 19:41
Tällänenjäbä kirjoitti:Varmaan hakkaa rajotinta vasten ellet ole jo porannu cdi boksias.
siis se kuulostaa siltä että se tukehtuis
2.9.2017 13:55
Mikä ois ku lähtee ekalla polkasulla käyntii, mut sitte sammuu ja ei enää lähe käyntii polkemalla? Mäkistartilla kuitenki lähtee käyntii iha hyvi. Ja muute toimii tosi hyvi kun on lämmenny.
2.9.2017 22:39
Mikä helvetti on -07 detisissä vikana. Tämä päivä vittuunnuttu sähköjohtojen kaa eli vaihdettu johtosarja. Pari päivää sit vaihettu ihan uusi sylinterisarja. Saa kipinää saa bensaa eikä lähe käyntiin ku työntämällä ja pysyy silloinkin vain sen ajan käynnissä kun joku työntää sammuu heti sen jälkee ku lopettaa työntämisen.
Alkaa ideat olla loppu vaihettu myös vauhtipyörä ja kiila.
Mahdollisesti cdi:ssä vika?
3.9.2017 18:02
Minulla on Beta 09. Ei ota kierroksia ollenkaan savuttaa paljon ja huippunopeus on sellaset 14kmh. Ilman putsari katottu suuttimen kokoa vaihdettu pienempään ja isompaan eikä tunnu eroa. Kun ajaa niin kuulostaa siltä et ryyppy ois päällä kokoajan, mutta ei ryypyn vaijerikaan ole jumissa. Tulppakin vaihdettu uuteen. Missä voisi olla vika?
3.9.2017 21:06
Jos ei oo pudonnut mitään ilmanputsarista kaasuttimen kurkkuun (yleinen vika mopodetsissä) niin epäilisin tohjoksi mennyttä kampiakselin kytkinpuolen stefaa.
19.9.2017 23:05
Pökötti xps sammahtelee aina hetken ajon jälkeen, samallalailla ku jos unohtaa bensahanan kiinni. Booaa ja sammuu. Epäilin aluksi että jäähdytys ei toimi ja tarkastin vesipumpun, termostaatin ja letkut. Ongelma ei ollut siellä. Mäntä ja sylinteri ihan ok. Sähköistä en löytänyt näkyviä ongelmia ja puhistin liitokset. Kaasarin puhistin ja tarkastin enkä löytäny sieltäkään mitään ongelmaa. Läpät ja imukaulan tarkistin. Ryyppy ei ole jumissa. Ainoa juttu oli että ilmamputsarilta tuleva kurkku oli osittain irti kaasarista mutta sillon ku ongelmat alkoi niin ei satanut ja ajoin ihan asfaltilla enkä missään hiekalla tai soralla. Tulpan väri ok ja tulppa noin 2 viikkoa vanha. Silloin mopo pätki eikä ongelma korjaantunut tulpan vaihdolla. (Liittyyköhän jotenkin tähän nykyiseen ongelmaan?). Aika vasta kävin tankilla ja sekoitin itse öljyt mukaan mutta käytin laskinta öljyn määrän mittaamiseen ja tulppakaan ei ollut musta liiasta öljystä. Mikähän pösöä riivaa?
Edit: Nyt on testattu uutta kaasaria ja cdi:tä eikä niilläkään toimi mutta pösö ylikuumenee ja leijuttaa kierroksia. Oliskohan kampuran stefa menny?
24.9.2017 16:27
Akiiiii kirjoitti:Minulla on Beta 09. Ei ota kierroksia ollenkaan savuttaa paljon ja huippunopeus on sellaset 14kmh. Ilman putsari katottu suuttimen kokoa vaihdettu pienempään ja isompaan eikä tunnu eroa. Kun ajaa niin kuulostaa siltä et ryyppy ois päällä kokoajan, mutta ei ryypyn vaijerikaan ole jumissa. Tulppakin vaihdettu uuteen. Missä voisi olla vika?
Itellä sattuis olemaan samantyyppistä vikaa ja kyseessä on kuriton Beta -09. Suutinta vaihdettu 100:sta 90:iin ja takaisin, eikä huomattavaa eroa, kaasaria käytetty irti useasti ja putsattu. Ilmanputsari puhdas. Joskus aikasemmin ollut sama ongelma ja korjaantui kun vaihtoi 110 suuttimesta 100:een. Alkaa jo pienillä kierroksilla röpöttämään ja ei millään nosta kierroksia ja savuttaa paljon. Juuri vaihdettu uusi mäntä ja aluksi ajoin ehkä liiankin kovalla öljyseoksella, mutta suuttimet yms. putsattu jälkeenpäin. Vääntö täysin nollassa ja ajamiseksi sitä ei voi kutsua. Joskus aikoinaan karstatkin on putkesta poltettu, että ei luulisi tukkeessa olevan. Tulppa koitettiin ostaa uusi -> Ei vaikutusta. Aina kun kaasarin ottaa irti, näyttää että kaasari vähän tulvii bensaa ilmanputsarin alku"käyrään". Onko ryyppy päällä vai mikähän voi olla vian syy? (Ryyppy toimii vaijerilla ja sillä on kaasarissa oma luisti mikä nousee kun ryypyn laittaa päälle.) Ilmaruuvin kääntelyllä ei merkittävää muutosta. Kiitän suuresti jos joku koittaa jeesiä!
[EDIT] Äskeiseen vielä: Pikkukierroksilla tuntuu toimivan normaalisti mutta kun kaasua kääntää enemmän, niin joku alkaa koneessa rajoittaa aika rajusti. Esimerkiksi isommilla vaihteilla ajaessa pintakaasulla tuntuu toimivan normaalisti, mutta jos erehtyy kääntämään kaasua niin heti alkaa raju röpötys ja nolla vääntö. Voiko puola tehdä kyseistä ongelmaa, että alkaa pätkiminen/röpötys vasta kun kierrokset vähän nousee?
Tuossa vielä video selventämään:
https://www.youtube.com/watch?v=BcgQ7UF ... e=youtu.be
27.9.2017 11:36
Tilannepäivitystä tuohon pösömysteeriin. Testasin kampiakselin stefan sumuttamalla dödöä magneettoon. Ei vaikutusta. Täytin kampikammion vedellä ja pyörittelin kampiaskelia eikä stefasta tullut mitään läpi. Laitoin imukaulaan silikoonia tiivistämään eikä sekään auttanut. Vian on pakko olla bensansaannissa mutta missä siellä? Letkut ei ole tukossa ja bensahanasta tulee kunnolla bensaa. Ajattelin tänään avartaa bensatankinkorkin korvausilmareikää koska siitä oli aika raskasta puhaltaa läpi, mutta epäilen että vika olisi siinä koska temppuilu alkoi kesken ajon. Onko kellään mítään ideaa mikä voisi olla vikana? Tarkennusta vielä siihen vikaan eli pösö sammahtaa kun ajaa täyskaasulla jonkin aikaa, ja kun sen käynnistää sammumisen jälkeen, niin kierrokset leijuu ja mopo ei enää jaksa liikkua ilman ryyppyä. Vika alkoi kun ajoin täyskaasulla 2 päällä.
27.9.2017 19:25
Kaasuttimen puhdistus ja polttoaineletkun uusinta kannattaa tehdä. Vois olla että joku vaihtanut polttoainetta kestämättömän letkun.
Voisi johtua myös ylös jumittuvasta kohosta/neulaventtiilistä.
28.9.2017 12:26
Oon jo testannu kaverin kaasaria ja uusia letkuja eikä kaasarin vaihto vaikuttanut ollenkaan. Bensaletkuna mulla on motonetistä bensaletkua jonka päässä on parin sentin pituinen pienempi letkunpätkä jotta letku sopii bensanippaan. Bensahana ei ole alipainehana vaan joku perus hana.
28.9.2017 19:53
Kokeilitko avartaa sitä tankinkorkkia?
Sit vois kokeilla myös toista hanaa jos tuo ei virtaa tarpeeksi. Voi olla siitäkin tiivisteet turvonneet niin ettei virtaa.
Aika kaukaa haettua mutta aikalailla kaikki alkaa olla kokeiltuna nähtävästi.