Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

22.5.2013 13:16

Ja kantta alaspäin muutamalla metrillä, tulee kummasti lisää puhtia jos puristukset on edes lähellekkään kohillaan.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

24.5.2013 14:51

Ei kenelläkään sattuisi olemaan PUCH VZ50N4:n räjäytyskuvia tai tiedossa paikkaa mistä semmosen voisi löytää?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

24.5.2013 16:27

Olisiko Google mitään? Varaosakuvastosta löytyy.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

24.5.2013 18:58

jos nyt et vielä löytänyt räjäytyskuvia niin tuolta http://www.kotinet.com/korkki/faktaa/va ... _60-94.pdf sivu 31

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

10.6.2013 20:13

Tässä ois ny pytty ja viilat nokan alla, pistäkääs ohjetta. :D
Ei sit mitään kokemusta.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

11.6.2013 14:05

Mietihän nyt ensiksi että haluatko vääntävän koneen vai kierrospaskan ja mitä muuta viripalikkaa olet laittamassa siihen. Jos sulla on kaksivaihteinen kone niin se tarttee alavääntöä joten en suosittele ainakaan pakoaukon ylöspäin viilaamista, leveyttä sille voi viilata enintään 27mm niin ei tarvi siirtää männänrenkaiden tappeja. Imuaukko isonnetaan tarvittaessa imukaulan kokoiseksi ja sitä voi levittää sisäpuolelta niin että molemminpuolin jää varaa 2-3mm männänhelman reunaan. Alaspäin ei tartte viilata koska männänhelmaa voi lyhentää.

Mielestäni Ihan turhaa hommaa jos ei vaihda isompaa kaasutinta.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

11.6.2013 14:34

No tuli sit jo viilattuu yleisohjeiden kans aamuneljään. :D
Pakoaukon viilasin ylöspäi 21-milliseks niiku vanhas ketjus joku hyväks sano, sivuille "jonku verran."
Imupuolelta viilasin sen helvetin korokkeen alapuolelta kokonaa poies, männästä 2mm imuhelmasta pois ja männän "päälle" ura jotta pakoaukko aukee kokonaan.
Just nyt on vielä vakiopingi mutta suunnitelmissa 16mm PHBG. Ei ny mitää vielä, jos sais sen kampuran vaihdettuu ekaks :lol:

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

11.6.2013 17:26

No sehän lentää maatakiertävälle radalle. :lol:

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

14.6.2013 17:05

Nyt joku tunturi-guru voisi kertoa miten nuo L17-laakerien sisäkoolit saa irti kampiakselista? Pitääkö vetää vaan rälläkällä halki?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

14.6.2013 17:14

Jos ei tarvi säästellä laakereita ni ite vaan väänsin ruuvarilla sen messinkitouhun pois, sit ulosvetimellä loput irti. Semmosen saa ite tehtyy ku hitsaat kampuran päälle sopivan putken päähän kolme mutterii joihin pultit ja päälle iso mutteri ja pitkä pultti.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

15.6.2013 13:40

Itse tullut käyteltyä tuota bilteman ulosvetäjää/vetolevyä
mutta omalla tekeleelläkin toki onnistuu myös ja mikä tärkeintä, halvemmalla ;)

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

23.6.2013 15:18

Mulla on puchin virittelystä johtuva ongelma. Kiertokangen laakeri talvella pääsi särkymään ja nyt hommasin varaosakoneen jonka jo räjäytin palasiksi, mutta pitäisi saada kampiakseli lohkosta pois. aksila on kytkinlohkossa kiinni ja sitä paikallaan pitää kytkinkruunu ja sen päällä oleva hommeli johon levyt kasataan. Ei suostu lähtemään pois naputtelemalla akselin päähän eikä vetämällä.. Mikä sitä pitää, on ennen lähtenyt kolmesta muusta koneesta ilman ongelmia..

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

24.6.2013 16:22

jari1996 kirjoitti:aksila on kytkinlohkossa kiinni ja sitä paikallaan pitää kytkinkruunu ja sen päällä oleva hommeli johon levyt kasataan.


Ymmärsinkö nyt oikein että sulla on ne kytkinosat vielä siinä kiinni? Ota nyt ensin irti se painelaakeri joka on isolla lukkoprikalla kiinni, sen alla on mutteri jolla lähtee se koko hökötys irti akselista. Muistaakseni siellä kruunun alla on vielä yksi lukkoprikka akselilla.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

24.6.2013 18:54

Kytkinkello tuppaa välillä jäämään vähän tiukkaan, naputtelemalla kuminuijalla ja meisselin kans avittamalla lähtee pois yleensä.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

25.6.2013 3:41

Tume34 kirjoitti:Nyt joku tunturi-guru voisi kertoa miten nuo L17-laakerien sisäkoolit saa irti kampiakselista? Pitääkö vetää vaan rälläkällä halki?

Hiukan myöhään vastailen, mutta tuleepahan ainakin muille tämä tyyli tietoon. Onnistuu ihan tavallisella kaksijalkaisella ulosvetäjällä:
1. laakerikuulat pois, että jäljellä on vain sisäkooli
2. ulosvetäjän jalat kuulauraan
3. ulosvetäjä viilapenkin väliin siten, että viilapenkki puristaa jalkoja kuulauraan. Ei tarvitse hampaan irvessä vääntää kiinni, kohtuullinen voimariittää.
4. pyörittelee ulosvetäjällä laakerikoolin irti, tarkkana ettei shimmit huku tai kampura pääse putoamaan lattialle.
5. ihaile onnistunutta irroitusta.
Tämmöinen rautalankamalli, ei pitäisi mennä pieleen tämän kanssa. :)