Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
29.10.2011 22:21
jukke96 kirjoitti:Pitääkö jarrua pumpata ennen ilmausruuvin avaamista? Oon kuullu tarinoita että jotku on aukassu ilmausruuvin ja alkanu sitte vasta pumppaa ni se on menny iha perseellee koko homma.
Jarrun ilmaus:
Pumppaa jarrua vaikkapa 10 kertaa,painat jarrun pohjaan,avaat ilmausruuvin(jarru edelleen pohjassa),laitat ruuvin kiinni.
tota toistat kunnes jarrussa normaali vaste
29.10.2011 23:06
ite onnistuin jo ilmaamaan sillee että pumppaan jarrukahvaa, irrotan otteen jarrukahvasta, laitan letkun siihe nippaan ja avaan sitä ihme ruuvia. Sitte vaa pumppailin jarrua. Siitä letkusta oli hirveesti hyötyä, kun näki, millon tulee ilmaa. Sitte kannattaa pitää sitä letkua mahd. pystysuorassa, ilma tulee nopiammin pois sieltä sydeemistä
E: Ja tossa kesti max 10 min
29.10.2011 23:39
Reetuhai2 kirjoitti:Oon aatellu että tekisin DT:seen takakäsijarrun. Kaipaisin nyt siis hieman neuvoa siihe, että mitä siihen tarttis, mistä sais pitkää jarruletkua? Ja sitten, olisko mahdollista/helppoa toteuttaa se niin, että sen käppärin lisäks jarru toimis myös polkimesta?
HeGee` kirjoitti:jukke96 kirjoitti:Pitääkö jarrua pumpata ennen ilmausruuvin avaamista? Oon kuullu tarinoita että jotku on aukassu ilmausruuvin ja alkanu sitte vasta pumppaa ni se on menny iha perseellee koko homma.
Jarrun ilmaus:
Pumppaa jarrua vaikkapa 10 kertaa,painat jarrun pohjaan,avaat ilmausruuvin(jarru edelleen pohjassa),laitat ruuvin kiinni.
tota toistat kunnes jarrussa normaali vaste
Meille taas opettaja selitti, että ei pitäis pumpata, koska se neste voi alkaa vaahtoomaan, ja ilmaus ei onnistu. Eli pitäs tehä sillee että painaa kahvaa, avaa ilmanusruuvin, ja kun kahva on pohjassa, niin pistää ruuvin kiinni. Sitten taas painaa kahvaa ja avaa ruuvin. Ja pitää siis painaa koko ajan.
29.10.2011 23:47
siis painelee hitaasti sitä kahvaa
30.10.2011 2:05
Reetuhai2 kirjoitti:Reetuhai2 kirjoitti:Oon aatellu että tekisin DT:seen takakäsijarrun. Kaipaisin nyt siis hieman neuvoa siihe, että mitä siihen tarttis, mistä sais pitkää jarruletkua? Ja sitten, olisko mahdollista/helppoa toteuttaa se niin, että sen käppärin lisäks jarru toimis myös polkimesta?
Yks helppo tapa hankkia kaikki tarpeellinen on ostaa esim. Yamaha aeroxin takajarrusetin. Vivun tietysti laitat kytkimen alle (mieluiten kytkinkahva katkaistu), letkua riittää nyt ihan helposti sinne takarenkaalle asti. Jarrusatulalle joudut tekemään esimerkiksi
tälläisen adapterin.Kannattaa mennä stalkaamaan tuolta stunt-riding puolelta käsitakajarru topiccia, siellä on paljon vinkkejä.
30.10.2011 11:44
Onko tommone käsijarrusysteemi laillinenki?
30.10.2011 16:00
Enpä usko, se ainakin siinä on että kytkinkahva tarvii olla lyhennettyä mallia.
30.10.2011 19:46
Ok, ja tuli vielä mielee että mitä nuo kumijutut nuissa jarrunestesäiliöissä auttaa?
30.10.2011 21:10
Varmaankin estää loiskumista tai jotain sinneppäin.
30.10.2011 21:37
ok elikkä sama se on pitää ne siellä
30.10.2011 21:40
Kumit on lähinnä tiivisteitä... Että otappa se pois niin antaa ilmaa kivasti korkin kierteiden välistä/kannen välistä.
30.10.2011 21:47
Ikinä stalkkerissa oo ilmaa ottanu vaikka on toinen kiinnitysruuvi poikki...
30.10.2011 23:47
M-65 kirjoitti:Reetuhai2 kirjoitti:Oon aatellu että tekisin DT:seen takakäsijarrun. Kaipaisin nyt siis hieman neuvoa siihe, että mitä siihen tarttis, mistä sais pitkää jarruletkua? Ja sitten, olisko mahdollista/helppoa toteuttaa se niin, että sen käppärin lisäks jarru toimis myös polkimesta?
Yks helppo tapa hankkia kaikki tarpeellinen on ostaa esim. Yamaha aeroxin takajarrusetin. Vivun tietysti laitat kytkimen alle (mieluiten kytkinkahva katkaistu), letkua riittää nyt ihan helposti sinne takarenkaalle asti. Jarrusatulalle joudut tekemään esimerkiksi
tälläisen adapterin.Kannattaa mennä stalkaamaan tuolta stunt-riding puolelta käsitakajarru topiccia, siellä on paljon vinkkejä.
Itellä tällänen:
Eli ihan perus ajp jarrusatula. Vakiosatulaan porattu 1 ylimääräne reikä toho alas ja siin perus M8 kierre. Sitte vaan 5mm lattarauvasta sopiva adapteri tohon. Jarruletku on piaggion skootterista. Kannattas melkeen suoraan hommata erillisellä nestesäiliöllä varustettu kahva. Ihan mahoton saaha skootterin jarrusylinteriä silleen, että sitä pystyis helposti käyttämään...
31.10.2011 0:12
Topsa- kirjoitti:Kumit on lähinnä tiivisteitä... Että otappa se pois niin antaa ilmaa kivasti korkin kierteiden välistä/kannen välistä.
Se kumi on pääasiassa tiiviste, ettei pääse jarrunestesäiliöön kosteutta ilman myötä joka on hyvin tärkeä suojata, samaten estää nesteen hölskymisen ulos. Sen kumin muodosta huomaa myös, että se kumi on usein venyvää/kasaanpuristuvaa, se on muotoiltu niin. Sen idea on vastata jarrunestesäiliön paineenvaihteluun, eli nestepinnan nousuun ja laskuun. Eli jokin elmukelmu tms suora kumilevy siinä päällä ei auta mitään, haittaa vaan. Ilman kumia taas säiliöön pääsee enempi kosteutta ja se vesi on myrkkyä jarruille.
4.11.2011 15:01
Oisaisko joku sano tavan millä olisi helpointa etsiä tukos jarruletkusta. Kun tuon pösön takajarru ei oikein toimi niin mietin, että onkohan tuossa jarruletkussa tukos, koska vika tuli niin yllättäen. Tuossahan on nuo ajp:n perus jarrut niin miten sen jarru letkun saisi irti siitä? Ja mistä sitten pitäisi etsiä vikaa jos se ei ole tuossa?