Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

29.7.2014 11:19

sie et ole kirrannu sitä jousta tarpeeks. jos on am6 nii kiksin yläpuolel konees on kultanen ruuvi joka pittää avata. pyörität pari kiekkaa jännitystä siihen ja laitat ruuvin kiinni. nyt voit päästää polkimesta irti ja antaa mennä mihin asentoon meneekään. kokeile onko tarpeeks vetoa että palauttaa ja jos on nii käynnistin poljin irti ja oikeaan asentoon 8)

Re: Minarelli AM6

30.7.2014 13:36

Kohta puoleen olis runkolaakereiden vaihto edessä ajattelin samalla pistää kampuran, stefat yms. vaihtoon niin nyt saakin sitten ehdotella laatu/hintasuhteeltaan hyvää kampuraa..?

Re: Minarelli AM6

31.7.2014 0:28

Ennen olen täällä doppleria ylistänyt, mutta toissapäivänä se sattui. Kone alkoi takerrella, ja lopulta hyytyi kokonaan. Jäähdyttyään sai pyöriteltyä, mutta jokin tuntui pistävän vastaan. Ajattelin että lämpöleikkasi.

Pytty oli käytännössä naarmuton, 2tkm ajettu mäntä oli entinen. Kampurasta pisti ensimmäisenä silmään kiertarin alapään laakeri, tai pikemminkin sen puute. Koko laakeri oli pieninä muruina ympäri konetta.

Kehtaisiko tosta laittaa dopplerille viestiä, kun alle kymppitonnin ajettu "racing" kampura junttaa jumiin?

Re: Minarelli AM6

31.7.2014 1:50

Kannattaahan tuosta mainita, ainakin pahoitteluviestin saat varmaankin takaisin, jos ei nyt muuta.

Mikä setuppi yläkerrassa? Itselleni jäänyt sellainen kuva, että jotkut "kunnon kisakampurat" on suunniteltu ottaen huomioon myös alapään laakerin lämpölaajeneminen tarvittaessa -> suurempi välys. Eli jos jollain laiskalla vakiopytyllä päräyttelee menemään, voi olla että laakeri ei hirveän hyvää tykkää. Koskee tosiaan vain harvoja kampuroita ja muistaakseni tämäkin tieto luki vain jossain RRD-Preparationin tai muun ranskalaisen sivun Bidalotin kampuran Google-käännöksessä, joten ei mitään varmaa tietoa.

Ja kyllähän nyt tuollaisen kisaveivin pitäisi vakiotehot kestää, eli ei muuta kuin jotain kyselyä valmistajan suuntaan.

Re: Minarelli AM6

31.7.2014 1:57

Ei kummempaa, viilattu vakiopytty ja astetta isompi kaasari. Aika lyhyillä välityksillähän mä tolla ajelin ja korkeilla kierroksilla yleensä, että siitäkään nyt ei pitäisi olla kiinni. Liekkö vaan maanantaikappale sattunut kohdalle.

katotaan vastaavatko ollenkaan! :lol:

Re: Minarelli AM6

31.7.2014 16:57

Mistähän sais siihen kytkimen pystytappiin mihin tulee se vaijeri ni uuden stefan ja jousen? Easypartsilta en jaksais tilaa ku 12e osiin tulee postikulujen kanssa hintaa 30e :roll:

Re: Minarelli AM6

31.7.2014 23:29

kertokaahaan että paljon puristukset loppu peleissä vaikuttaa vääntöihin :| am6 pitäs tehtaan mukaan olla 12 kiloa puristukset ja ite mittasin 8 kiloa :/ onkohan tuolla puuttuvalla 4 kilolla vaikutusta vääntöihin ja saavuttaako männän vaihdolla ja sylinterin porauksella tuon 12 kiloa puristuksia? jos saa ne nostettua 10 kg nii onkohan huomattavaa eroa väännöissä ku on nii mahottoman laiskaksi menny tuo kone..:)

Re: Minarelli AM6

31.7.2014 23:42

Totanoin, omasta moposta mittasin vajaa kuukaus sitten puristuksia 6,5 kiloa ja mopo vääntää omasta mielestä aika pirun hyvin :lol: vähän toisaalta ihmetyttää ettei tästä enempää lähde kun kuitenkin pytty porattu ja hoonattu 1500km sitten, sisäänajoakin ajelin rauhallisesti 500km enkä heti senkään jälkeen ruvennut tietenkään liiemmin huudattamaan.

Lyhyesti, puristukset vaikuttaa vääntöihin, mutta ei niin suuresti kun voisi luulla. Kuitenkin esimerkiksi kaverin dt, josta irtoaa 2,5 kiloa enemmän vetää vielä kohtalaisesti 14/62 väleillä vakioputkella, kun taas oma rieju ei vedä kyseisillä väleillä kutosta enää tasasella rajottimelle, vaikka onhan putkissakin tietysti eroa.

Re: Minarelli AM6

1.8.2014 15:19

NIKO_SAL kirjoitti:Mistähän sais siihen kytkimen pystytappiin mihin tulee se vaijeri ni uuden stefan ja jousen? Easypartsilta en jaksais tilaa ku 12e osiin tulee postikulujen kanssa hintaa 30e :roll:


Stefa on kokoa 15x24x5 ja niitä löytyy pilvin pimein netistä ja stefoja myyvistä kivijalkamyymälöistä, jousi sen sijaan on vähän harvinaisempi osa, mutta niitäkin löytyy mm. mp-osat.fi -sivuilta (Nakkilan Pyörä ja Mopo), tuotenumerolla AP8206259.

Re: Minarelli AM6

1.8.2014 16:57

Mikä 05 detsissä ku alkaa pätkimään sytytystä lämpimänä? Staattori 100 km ennen tätä vaihettu

Re: Minarelli AM6

2.8.2014 21:51

Vähän pelkään että sulla vois olla se staattori uudelleen rikki, mutta CDI tai ihan perinteisesti tulppa voi olla rikki. Yleensä noi viat missä moottorin lämpö vaikuttaa sytkän toimintaan johtuu nimenomaan staattorista, sillä se on aikalailla ainoa osa joka on moottorin lämmön alaisena.

Suosittelisin että jos joltain kaveriltas löytyy tommosta samanmoista detsiä, niin pyydät lainaan vähän osia ja kokeilet vaihdella CDI-boksia ja staattoria varmuuden vuoks.

Mutta varmista nyt vielä muutkin, eli se ei välttämättä ole sähköissä. Tsekkaa ilmanputsarin kunto näin ensialkuun ja putsaile kaasari ja vaihda se tulppa. Jos ongelma alkoi ihan yllättäen, niin vähän sähkövialta se vaikuttaa tai sitten moottorissa jotain outoa. Pätkiikö se niinkuin jokin rajotin hakkaisi vastaan vai muutenvaan hyytyy tietyillä kierroksilla?

Re: Minarelli AM6

3.8.2014 20:32

Kertokeeha kytkintapin stefan mitat?

Re: Minarelli AM6

3.8.2014 20:58

Katohan pari postausta ylemmäksi... :roll:

Re: Minarelli AM6

3.8.2014 23:10

Tietäiskö joku minarellin alakertaan enemmän perehtynyt että mistä vois johtua kun kytkin luistaa startin jälkeen kuumana?

Eli kun sammutan täysin kuuman koneen esim. tankkauksen ajaksi, kone on sammuksissa pari minuuttia ja lähden taas ajamaan, kytkin luistaa niin maan p*****eesti. Just tulin iltalenkiltä ja heitin huoltoaseman pihasta kiihdyttäessä suoraan 4 →6 ja kun lasken kytkimen, kierrokset löytyy melkeen tapista :| Luistaa toki joka vaihteella mutta tossa ilmeni selvemmin kun kierrosten olis pitäny mennä alemmas paljon.

Oireet ilmenee aina kun kuuman koneen sammuttaa vähäks aikaa, ja häviää puolen kilsan ajon jälkeen. Kylmästartin jälkeen ei luista, päinvastoin: ei meinaa irrottaa kunnolla mutta ei mitään kovin vakavaa.

Lootaöljyt vaihdettu juuri, ei vaikutusta. Öljynä bilteman 10w40 täyssynteettinen. Samaa öljyä käytetty since 3tkm ja hyvin pelannut, tämä kyseinen kytkimenluistaminen ilmaantui ehkä 9-10k kohdalla, nyt 12k mittarissa.

Kytkintä ei suuremmin ole raiskattu/luistatettu, mitä nyt pientä pommia takapyörän pidon menettämiseksi :lol: Keulaakaan ei suuremmin ole nosteltu.

Eli siis onko jotain ilmiötä mikä vois selittää kyseisen toiminnan? Lähinnä esim. laatikon/kytkimen/öljyn ominaisuudet? Voisko korjaantua jollain? Ei oo mitenkään vakava vika kun ei kauaa luista ja pääsee liikkeelle kyllä mutta kuhan tässä ihmettelen.. :)

Re: Minarelli AM6

4.8.2014 15:17

hessuhopotin kirjoitti:Katohan pari postausta ylemmäksi... :roll:

Oho en huomannut.. :lol: