Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Viilaustopic

21.9.2011 12:16

Pakoaukko keskustelun sekaan heitän kysymyksen asiasta jo tietäville ja hommaa tehneille et miten ihmeessä pystyn viilaamaan pakokanavaa?? Joo tiedän et dremelillä tai viilalla, mut ei mahdu mun aivokapasiteettiin et miten päin mää sen dremelin tai viilan sinne sylinteriputkeen tungen et pystyisin sitä kanavaa viilaamaan. voisko joku anataa nyt ihan käytännön neuvon asiaan kiitos.

Re: Viilaustopic

21.9.2011 13:04

nigoo kirjoitti:Nyt kun tappiinviilatun tai 3-osaisen pakoaukon pinta-ala on iso, onkin pakokanavan kartiokkuus vähintäänkin usein päinvastainen, eli supistuva. Mistä tämä johtuu?


Viititkö mainita jonkun esimerkin missä näin on? Ja sitten vielä, jos susta "tuntuu" että esimerkissä homma on niin, niin jos tarkastellaan virtausta vastaan kohtisuoraan olevaa poikkileikkauspinta-alaa, niin onko näin?

Re: Viilaustopic

21.9.2011 15:03

manntuo kirjoitti:Pakoaukko keskustelun sekaan heitän kysymyksen asiasta jo tietäville ja hommaa tehneille et miten ihmeessä pystyn viilaamaan pakokanavaa?? Joo tiedän et dremelillä tai viilalla, mut ei mahdu mun aivokapasiteettiin et miten päin mää sen dremelin tai viilan sinne sylinteriputkeen tungen et pystyisin sitä kanavaa viilaamaan. voisko joku anataa nyt ihan käytännön neuvon asiaan kiitos.

Ei sitä dremeliä sinne pakoaukkoon tungetakkaan vaan terä, jolla tavaraa poistetaan. Itselläni on dremelissä roikka, jonka päähän terä kiinnitetään. Paksuudeltaan on noin 3cm terän kiinnitys kohta, joten pitäisi mahtua pakoaukosta sisään.

Re: Viilaustopic

21.9.2011 18:36

Sarvi-Perkele kirjoitti:
nigoo kirjoitti:Nyt kun tappiinviilatun tai 3-osaisen pakoaukon pinta-ala on iso, onkin pakokanavan kartiokkuus vähintäänkin usein päinvastainen, eli supistuva. Mistä tämä johtuu?


Viititkö mainita jonkun esimerkin missä näin on? Ja sitten vielä, jos susta "tuntuu" että esimerkissä homma on niin, niin jos tarkastellaan virtausta vastaan kohtisuoraan olevaa poikkileikkauspinta-alaa, niin onko näin?

Mä oon nyt vähintäänkin ulapalla.

No esim. Minarelli am6 virisylkkä metrakit handmade 70cc.

Info: Minarelli am6 moottoreissa käytetää kahta eri pakoputken liitosholkkia (vakio OISKO 25mm,viri OISKO 30mm)

Ja kyllä, pakoaukon pinta-ala on suurempi, kuin tämän putken. Sen näkee nyt jo sokea reettakin.

Johtuuko tämä vi**** asia nyt siitä, että näihin on otettu käyttöön tämmöset soviteholkkistandardit, että saadaan eri putket sylkkiin kiinni bolt on? Huoh.

Tästä en takuuseen mee mut honda cr 2-t 500cc pakoaukko näytti samanlaiselta. Ja tä on sit vaa et "tuntuu" :D Joo mut toi kone pyöriikin "hieman" matalemmilla kierrosluvuilla ja tämmösellä aukolla, joka kuitenkin ehtii virrara huuhtelua pahemmin häiritsemättä, voitais saada tasaisempi käppyrä koneelle huipputehon vähäisesti kärsiessä.

Re: Viilaustopic

21.9.2011 20:57

yoyota kirjoitti:
manntuo kirjoitti:Pakoaukko keskustelun sekaan heitän kysymyksen asiasta jo tietäville ja hommaa tehneille et miten ihmeessä pystyn viilaamaan pakokanavaa?? Joo tiedän et dremelillä tai viilalla, mut ei mahdu mun aivokapasiteettiin et miten päin mää sen dremelin tai viilan sinne sylinteriputkeen tungen et pystyisin sitä kanavaa viilaamaan. voisko joku anataa nyt ihan käytännön neuvon asiaan kiitos.

Ei sitä dremeliä sinne pakoaukkoon tungetakkaan vaan terä, jolla tavaraa poistetaan. Itselläni on dremelissä roikka, jonka päähän terä kiinnitetään. Paksuudeltaan on noin 3cm terän kiinnitys kohta, joten pitäisi mahtua pakoaukosta sisään.
Tähän tyyliin siis:
Kuva

Muoks vielä: Dremelin jatkovaijeri tai 'roikka' on kätevä.
Kuva

Re: Viilaustopic

22.9.2011 6:59

Saiko hyvin yksityiskohtaiset neuvot, miten mankin kantta vois avartaa?

Re: Viilaustopic

22.9.2011 8:59

Joo ymmärrän kyllä idean. Mulla ois viilauksen kohteena suzuki pv:n sylinteri ja siinä on pakokanavassa mutka (en tidä onko muissa mopon sylintereissä tota mutkaa), mahtuuko ton roikan kanssa viilaamaan sita pakokanavaa sieltä sylinterin ulkoa päin pakokanavaa pitkin vai pitääkö viilaaminen suorittaa sylinteriputken kautta? Jos pitää sylinteriputken kautta niin ahdasta on.
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 22.9.2011 22:06, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu tarpeettomat lainaukset.

Re: Viilaustopic

22.9.2011 11:52

Sarvi-Perkele kirjoitti:
nigoo kirjoitti:Nyt kun tappiinviilatun tai 3-osaisen pakoaukon pinta-ala on iso, onkin pakokanavan kartiokkuus vähintäänkin usein päinvastainen, eli supistuva. Mistä tämä johtuu?


Viititkö mainita jonkun esimerkin missä näin on? Ja sitten vielä, jos susta "tuntuu" että esimerkissä homma on niin, niin jos tarkastellaan virtausta vastaan kohtisuoraan olevaa poikkileikkauspinta-alaa, niin onko näin?


Otetaan esimerkiksi KTM 250 SX. Pakoaukko on kolmiosainen. Pelkän pääpakoaukon kohtisuora pinta-ala on jo noin 1400 neliömilliä, joka vastaa reilu 42mm:n ympyrää. Kuitenkin pakoputken liitos on vain 40mm. Lisäpakoaukot mukaan luettuna supistus olisi jo huomattava.
Täytynee muistaa että toosassa on pakoaukonsäädin ja näin ollen kanava on supistuva vain korkeilla kierroksilla.

Re: Viilaustopic

22.9.2011 17:30

Ok, mutta onko nyt siis laitettava jyrsinkone laulamaan, että tosta saa ees jotain tehoja irti? Mittaa tarkasti paon pinta-alan ja sitte laskee sopivan holkin ja kairaa semmosen reijän ja hioo kanavan? Siit lähtee muute jonki verra sit jo tavaraa pois :D

Re: Viilaustopic

24.9.2011 16:32

Tässä keskustelussa kannattaa nyt kuitenkin pitää mielessä se, että pieni 50-75 cc kovakierroksinen kone on kuitenkin aika erilainen kuin 500 cc tai 250 cc kone, jotka noihin pikkuvehkeisiin verrattuna ei kierrä paljookaan.
Jotain tekoa asiassa on myös aukon tehollisella pinta-alalla. Se kun ei ole koko aikaa selällään, toisin kuin liitos laipan kohdalla.

Re: Viilaustopic

15.10.2011 9:14

Kertokaahan te viilaajat, että minkämalliset kovametalliterät kannattaisi ostaa? http://imageshack.us/f/847/kovametalter.jpg/ Tarkoitus olisi ostaa noin 4 eri muotoista terää, pientä sylinterien etc. viilausta varten. :)

Re: Viilaustopic

16.10.2011 15:52

Sntu kirjoitti:Kertokaahan te viilaajat, että minkämalliset kovametalliterät kannattaisi ostaa? http://imageshack.us/f/847/kovametalter.jpg/ Tarkoitus olisi ostaa noin 4 eri muotoista terää, pientä sylinterien etc. viilausta varten. :)
Mun ei tule käytettyä putkitetuille pytyille juuri muuta kuin tuollaista linkin kuvaston "muotoa C". Näinköhän tarvitset neljää erilaista?

Re: Viilaustopic

19.10.2011 17:09

http://aijaa.com/v.php?i=005318905382.jpg

Sopiiko noi tavallisen valurautapytyn viilaukseen? Miten kannattais lähtee Malossi 70cc Sportin pakoo viilaamaan? Sivuille ja ylöspäin, mutta osaako joku sanoa että paljonko?

Re: Viilaustopic

19.10.2011 20:43

Mittaa aukkojen asteet, ja leveydet nyt ensiksi.

Re: Viilaustopic

19.10.2011 20:47

Reetuhai2 kirjoitti:Sivuille ja ylöspäin, mutta osaako joku sanoa että paljonko?
Senhän sinä itse mittaat.