Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
4.8.2017 17:54
Mikä vikana Gileras ku täyskaasulla tärisee koko mopo ihan vitusti. Tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla ei ollenkaan. Auttakaa retua
4.8.2017 19:23
GileraSmt08 kirjoitti:Mikä vikana Gileras ku täyskaasulla tärisee koko mopo ihan vitusti. Tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla ei ollenkaan. Auttakaa retua
Tarkistappa että kaikki pultit jotka yhdistää moottorin runkoon on kireellä.
5.8.2017 19:08
Mikä voipi olla detsonissa ku sateine keli tänää ja ajelin muute vain kaikki toimi hyvin kunnes alko pätkimään täyskaasulla ja korkeilla kierroksilla? Vähän niinku semmone tukkone ääni tuli?
5.8.2017 20:15
Putsari märkä tai vettä päässy tulpanhattuu?
7.8.2017 13:00
Moro! Osaiskohan joku kertoa mikä vikana derbissä, joko ei käy tyhjänkäyntiä, tai kierrokset leijuvat RASITUKSEN jälkeen. Jos mopo käy hyvin tyhjäkäyntiä, paikallaan kaasutellessa mopo palauttaa kierrokset alas, mutta kun ajan esim 5. Vaihteella ja laitan kytkimen pohjaan, kierrokset laskevat todella hitaasti. Sama esim kuminpolton jälkeen pienemmilläkin vaihteilla. Kun tyhjänkäynnin säätää todella pienelle, tätä ei tapahdu ja mopo ei käy tyhjäkäyntiä. Kokeiltu: vaihdeltu tk suuttimia, neulaa säädetty, suuttimia vaihdettu, tk- ja seosruuvia säädelty, imukaula vaihdettu, mg stefa vaihdettu. Vika ollut mopossani jo yli vuoden, siitä lähtien kun ostin. Sen aikana kampura ja yläkertakin vaihdettu, ei vaikutusta.
10.8.2017 10:19
Moro!
Onkohan aika vaihtaa kytkinlevyt, kun Rieju liikkuu eteenpäin vaihde päällä ja kytkin pohjassa? Vaikea tosin uskoa, kun mopolla ajettu vasta 6000km. Kytkin pitää jonkun verran, jos kiristän vaijerin maksimilleen mutta sen jälkeen irroittaa vasta melko ylhäällä (2-4cm vapaaliikettä)
10.8.2017 14:59
Kytkimen luisto olisi merkki tarpeesta uusia levyt (tai lisääntyneestä tehosta
).
Kuvaamasi ongelma johtuu siitä että kytkin ei irroita kunnolla. Yleisimmät syyt ovat löysällä säädöllä oleva vaijeri, Am6 nouseva kytkimen käyttöakseli ja huonot/sopimattomat öljyt.
16.8.2017 21:24
Se akseli tai vipu mihin vaijeri laitetaan alhaalta ei saisi siis nousta ollenkaan sieltä moottorista?
Miten ongelma olisi korjattavissa?
17.8.2017 6:50
Yleensä se nousee vähän, mikä ei haittaa. Jos jousi on ehjä niin ei pitäisi nousta kokonaan pois. Jengi on kehitellyt tuohon mm. Pellinpaloja rattaansuojan alle kiinnitettynä painamaan tuota tappia.
17.8.2017 7:42
Ei varmaan siis haittaa, jos nousee kytkintä painaessa noin puoli senttiä.
17.8.2017 10:14
Tuskin on siinä vika silloin. Onko kuinka vanhat öljyt/paljonko ajettu ja mitä öljyä ylipäätään?
17.8.2017 15:59
Ajettu kohta 6000km ja motulin 10w30 transoilia nyt käytössä.
Entinen omistaja käyttänyt repsolin 80w90 öljyä.
Ajattelin jos kokeilisi castrolin 10w40, ainakin laatukamaa.
Yleensä vaihdan öljyt 300-500km välein.
17.8.2017 17:25
EI niitä öljyjä nyt ihan noin tiheään tarvisi vaihtaa
Uuden mopon kun ostaa ni öljyt vaihdetaan ensimmäisessä huollossa sen takia että vaihteiston ja kytkimen osat on hioutuneet toisiinsa sopiviksi ja metallimujua on irronnut rattaista. Mutta jos mopolla ajettu jo 6000km ni itse ainakaan nää juuri hyötyä vaihtaa noin usein, joku 1000km on ihan hyvä vaihtoväli laatu öljyillä.
17.8.2017 19:39
Juu tiedän, kaikki huomauttelee kun vaihdan öljyjä niin usein
Mutta ei lyhyt öljyjen vaihtoväli vaikuta kytkimen toimintaan, eikä muuhunkaan.
17.8.2017 22:03
Itellä ei minarellissa toiminut motulin öljyt laatikossa mitenkään. Castrol Power1 aiheuttaa myös välillä ryömimistä kytkin pohjassa.