Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

7.11.2017 18:59

Mikähän mahtais olla mopossa kun kuuluu jostain päin moottoria klonks kun päästää kytkimen nopeesti ylös vaihetta vaihtaessa tai nopeesti nostaa kaasun kun ajaa vaihe päällä? Just kytkinremppa tehty. Ikäänkuin olisi löysää jossain ennenkun ottaa kiinni ja rupeaa vetämään. Mahtaako olla joku laakeri? Mopona on 93 vuoden helkama ax

E: Onhan mopossa muutakin: Kun lämpimällä koneella vapaalla päästää kytkimen irti niin moottori rohisee mutta kun painaa kytkintä niin ei kuulu rohinaa.

Sitten mopon vaihteet ei vaihdu normaaliin tapaan heittää aina vapaalle kakkoselle tai kolmoselle vaihtaessa. Eli tavallisestihan vaihteet vaihtuu näin: Kytkin pohjaan—vaihdepoljin ylös tai alas—päästää polkimen—kytkin pois

Omassani vaihtuu: kytkin pohjaan—poljin ylös tai alas—kytkin pois—päästää polkimen

Myöskään ylävääntöä ei tahdo löytyä. Joka mäkeen hyytyy. Alavääntöä taas tuntuu löytyvän kunnolla. Voi johtua väleistäkin kun ovat 12/50 kun vakiot on 12/53

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

9.11.2017 12:22

Moi! Pystyykö mopon mittarissa olevaa vapaa valoa korjata mitenkään? Kun valo ei pala vaikka on vapaalla.
Mopo on CPI SM 2011

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

12.11.2017 21:42

Mulla on tällähetkellä kuriton vakioputki ja 14mm kaasari, hommasin terpiin enoxin niin kannattasko tohon ostaa jo isompaa kaasaria, 17.5mm? Onko tossa huomattavaa eroa 14 ja 17.5mm kaasareiden kans?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

17.11.2017 11:53

Jepajee10 kirjoitti:Mulla on tällähetkellä kuriton vakioputki ja 14mm kaasari, hommasin terpiin enoxin niin kannattasko tohon ostaa jo isompaa kaasaria, 17.5mm? Onko tossa huomattavaa eroa 14 ja 17.5mm kaasareiden kans?


Kyllä se 14mm vielä riittää E-noxin kanssa, ei se kuitenkaan ole ihan huippuluokan putkia korkeaviritteisemmille koneille, vaan suhteellisen matalavireinen putki.

17,5mm ja 14mm kaasareiden välillä ei ole suurta eroa, vaikka saakin 17,5mm kaasarilla enemmän soppaa. Eli ei oikeastaan mitään tuntuvaa eroa jos vaihdat kaasuttimen 17,5 milliseen.

Huomattavampi ero olisi varmaankin jollakin Giannellilla, SCR:llä yms ylävääntöisillä tehoputkilla

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

7.12.2017 21:42

Joo, elikkäs mopona Rieju mrx 50 2007. Mopoo ostaessa kone oli aivan tuhannen päreinä, mutta korjaamo laitto, mutta nyt ois ensimmäisiä omia "oikeita toimenpiteitä". Mäntä pitäs vaihtaa ja aattelin kokeilla tommosta tarvikemäntää, hintaa huimat 19€ https://www.moposport.fi/mantasarja-am6-halk-41-50-12t ja kyllä, sen pitää olla noin iso, varmistettu neljältä kokeneelta mopoilijalta. Mutta siis kysymykseen. Paketissa tuli kaksi mustaa männänrengasta, jotka ovat aivan identtiset myös työntömitan mielestä. Onko siis mitään väliä kumpi ylös, kumpi alas ja kumminko päin? Ja kannattaako männän reunoja pyöristää, ovat siis todella terävät. Pytty kunnossa, hoonattu ja kulmat pehmennetty kaverin toimesta. Kiitos jo etukäteen!

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

8.12.2017 21:52

j0p1Gz

Säästä rahasi ja osta vielä kuitenkin Proxi tai parempi.

Tai sitten se on yksi tuhannesta. Renkaat voivat sopia uraan vain toisin päin, tuskin väliä kumpi ylös.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

17.12.2017 21:17

Miten saa skyteam monkey 2014 vuoden mallista eturenkaan laakerit irti. Vastatkaa nopeasti ;) ]

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

28.12.2017 0:11

MRX:ään tulossa uus sylinteri, mäntä ja kansi, mutta ei uusia kannen muttereita, voinko vain hakea lähimmästä tokmannista kierteisiin sopivat lukkomutterit? :)

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

28.12.2017 7:19

Voit. Am6 pinnapultit on m7 kierteellä, joten tokmannista et tosin löydä sopivia. Autotarvikeliikkeistä ainakin usein löytyy.


Itse suosin joko jatkomutteria tai nylockitonta, se nylon häiritsee kiristämistä.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

28.12.2017 22:50

Kysellään nyt sitten; miten tiukalle nuo kannen mutterit kannattais kirraa, en omista momenttiavainta, enkä saa sellaista tähän hätään haettua mistään. Eli otanko lenkkiavaimen ja kiristän vähän vai otanko ison räikän ja revin hampaat irvessä? apuja?
:|

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

29.12.2017 8:44

16 Nm eli ~1,6 kg voima metrin varrella. Vastaavasti ~3,2kg puolen metrin varrella.

Edit: mittasin että 11 mm kiintolenkki on noin 13cm pitkä. Sitä kun vetää 12,6kg voimalla saa aikaan 16 Nm momentin. Siitä voi arvioida miten kovaa pitää vääntää.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

26.2.2018 16:23

Mopo on Derbi DRD X-treme vm.2011.
Semmonen kysymys, että tarviiko mopo akun ku polkimella käynnistää?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

26.2.2018 19:19

Ei tarvii.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

15.3.2018 23:49

Voiko valurauta pyttyyn laittaa minkä vaan männän vai pitääkö olla jokin "valurautamäntä"?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

19.4.2018 21:50

Hei, mopossani (Derbi drd 03, 08 koneella) on tällä hetkellä kuriton vakioputki, 14-53 välit, 85 suutin, rajottamaton cdi, ilmanputsarista kuri pois ja huiput 75 onko joku päässyt vakioputkella kovempaa? Myös testattu leovince v6 handmade ja kulki 80 ihankuin joku vika olis ettei mee kovempaa?. :|