Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
21.7.2014 0:59
Laitoin tommosen phot eco rajoittimen aeroxiin ja nyt kulkee rajoitin päällä sen 35 eikä säätö riitä. 10 asteella ei edes liiku. Osaako joku neuvoa mitenkä tuota rajoitusta saisi säädettyä? Ja eikös sen rajoittimen pitäisi kytkeytyä päälle kun sammuttaa? niinkään ei käy?
kiitos vastauksista!
24.7.2014 18:43
Asensin photecon 70cc Räxään, rajoitin rajoittaa mutta nappia painamalla mitään ei tapahdu. Kaukosäätimessä on virtaa, valo syttyy nappia painaessa ja ei luulisi rajoittimenkaan olevan liian piilossa kun sijaitsee tankin alla rungon vieressä, cdi boxin takana, ja vaikka kuinka yrittää on/off nappulaa painella ja etsiä kohtaa jossa säädin sammuttaisi rajoittimen, niin mitään ei tapahdu.
24.8.2014 20:53
mites käy kun phot eco pitäis yhdistää moricin sinivalkoiseen johtoon ja johdon välissä on jo ledi ? pitääkö ledi ottaa irti vai annanko olla vai mitä??
22.9.2014 12:49
Kyseessä on moposportin myymä 30€ nappirajoitin jossa kaksi säätöpotikkaa.
Myyjä kertoi, että toisesta säädetään vastuksen kokoa ja toisesta vastuksen nopeutta.
Yritin kysellä tarkemmin, mutta siihen ei myyjän tiedot riittäneet. Sanoi, kuitenkin, että jos tämä nopeussäätö on pielessä, mopo on hyvin tahmea ajettava? Olisiko jollain parempaa tietoa näiden säätöpotikoiden toiminnasta ja tarkoituksista. Esim. kumpi potikka säätää vastuksen kokoa ja kumpi vastuksen nopeutta?
22.9.2014 12:56
Käsittääkseni noissa on ihan perus konkkarajoitin ohjattuna kahden potikan läpi. Toinen voi olla esim. 10KΩ ja toinen 1KΩ. Toisella "karkeampi" säätö ja toisella hienosäädetään rajoitus kohdalleen. Näin ainakin jossain 2-potikkaisessa mallissa.
22.9.2014 21:36
Tuskin se toimintaperiaate on noin hienostunut kuin myyjä kertoi. Liikkuuko se toinen potikka pykälittäin ja toinen sulavasti? Jos noin on niin arvelisin että toinen on kiertokytkin(pykälittäin liikkuva) josta valitaan sopiva kondensaattori(tämä säätää rajoituksen kierroslukua ja toisin sanoen nopeutta johon kulku rajoittuu) ja toinen on säätövastus jolla kaiketi voi säätää rajoituksen voimakkuutta. Mene ja tiedä, kokeilemalla varmaan löytyy sopivat säädöt.
23.9.2014 17:09
Palezu kirjoitti:Tuskin se toimintaperiaate on noin hienostunut kuin myyjä kertoi. Liikkuuko se toinen potikka pykälittäin ja toinen sulavasti? Jos noin on niin arvelisin että toinen on kiertokytkin(pykälittäin liikkuva) josta valitaan sopiva kondensaattori(tämä säätää rajoituksen kierroslukua ja toisin sanoen nopeutta johon kulku rajoittuu) ja toinen on säätövastus jolla kaiketi voi säätää rajoituksen voimakkuutta. Mene ja tiedä, kokeilemalla varmaan löytyy sopivat säädöt.
Juurikin noin esittämälläsi tavalla potikat liikkuu.
Osaatko kertoa miten tuo rajoituksen voimakkuussäätö ilmenee käytännössä?
23.9.2014 20:03
eihän rajottimen pitäisi hajoittaa staattoria?
24.9.2014 22:42
Ei.
Se voimakkuuden säätö ilmenee varmaan siten että pienellä voimakkuudella mopo kiertää jonkun verran rajoittimen "yli" ja isolla voimakkuudella kierrokset tyssää rajoittimeen heti.
25.9.2014 18:36
Palezu kirjoitti:Ei.
Se voimakkuuden säätö ilmenee varmaan siten että pienellä voimakkuudella mopo kiertää jonkun verran rajoittimen "yli" ja isolla voimakkuudella kierrokset tyssää rajoittimeen heti.
Kerettiin hieman tutustua tuon rajoittimen säätöihin.
Tuo 16-as. potikka tosiaan säätyy "kierrosluvun" mukaan ja häiritseei sytytystä asetusarvonsa mukaan tietyllä kierrosluvulla.
Tuo portaattoman potikan säätöön moottorin käynti tuntuu reagoivan aina samalla tavalla, riippumatta siitä mikä on tuon 16-as. säätöarvo. Eli vastapäivään kierrettynä katkoo sytytyksen kokonaan, eikä moottori käy edes tyhjäkäyntiä ja myötäpäivään kiertämällä ääriasennossa tuntuu moottori käyvän normaalisti kunnes kierrosluku tavoittaa tuohon toiseen potikkaan ( 16-as ) asetetun kierrosrajan.
Koitan tutustua viikonloppuna tarkemmin tuon rajoittimen sielunelämään / toimintaan.
29.9.2014 8:33
Jatkoa edelliseen. Viikonlopun säätötuokio ei lisännyt tietoisuutta kovinkaan paljoa nappirajoittimen toiminnasta. Sain säädöt asetettua jotakuinkin asentoon jossa mopon huippunopeus laski jopa turhankin alas ja tuntui ajettaessa tosi tukkoiselta.
16-as. potikan asentojen väliset erot olivat melko suuret, yhden "napsauksen" siirto pudoitti huiput 75:stä 45:een jne. portaattoman potikan säädön merkitys ei oikein selvinnyt. Joko ei tunnu vaikuttavan juuri mitenkään tai kun vaikutus tuntui, käynti huononi niin merkittävästi että häiritsi jopa tyhjäkäynnin loppumisella.
Kytkimme rajoittimeen Motonetin langattoman ohjaimen ja merkkivalon "kojelautaan" ja sen osalta järjestelmä tuntui toimivan ihan ok. Langattomaan control-boksiin otimme virran jännitteen säätimeltä johtimesta jonka sai virran virta-avaimesta ja vaihdoimme releen vaihtokärjillä varustettuun. Näin saimme rajoittimen kytkeytymään päälle aina virran sammuttamisesta...
3.11.2014 17:15
Voisko joku kertoo että miten phot eco asennetaan vuoden 2007 yamaha dt:seen?
7.11.2014 17:14
Juu, mutta deeteessä ei ole CDI boksia niin mihin toi vihreä johto kytketään?
8.11.2014 3:51
Mitenniin ei ole?
Moric on cdi. Jos siitä siis on kyse, niin johto on sinivalkonen. Ja jos on ledillä ohitettu, niin toimii vaan toisella puolella lediä, en vaan nyt muista miten päin se meni.