Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

5.8.2009 13:06

Löpönhän ei pitäisi todellakaan palaa mopon koneessa. Vaatii vähän erilaisen puristuksen syttyäkseen...

5.8.2009 13:19

Pappis79 kirjoitti:Löpönhän ei pitäisi todellakaan palaa mopon koneessa. Vaatii vähän erilaisen puristuksen syttyäkseen...


Jaa. Mä kun luulin että löpön oktaaniluku on alhaisempi kuin bensan :)
Toiseksi luulin että bensakoneet ruukataan sytyttää sähkökipinällä eikä sillä puristamisella
Kolmanneksi palaahan se löpö siinä pihalla olevassa avonaisessa kulhossakin. Ja syttyy ihan ilman puristamista :eek:

5.8.2009 13:22

Kyllähän se voi "palaa" siellä sylinterissä, jos siellä on bensaa seassa?

5.8.2009 15:18

Kyllä se nafta bensakoneenkin sylinterissä palaa oli siinä bensaa seassa tai ei. Eikä sillä oktaaniluvulla ole juurikaan merkitystä naftan syttymisen suhteen, jos sytyttimenä toimii kipinä. Oli vaikka 150 oktaania niin kyllä se kipinästä syttyy (ei sillä, että dieselin oktaaniluku olisi 150).

5.8.2009 21:24

Betaversio kirjoitti:Jaa. Mä kun luulin että löpön oktaaniluku on alhaisempi kuin bensan :)
Toiseksi luulin että bensakoneet ruukataan sytyttää sähkökipinällä eikä sillä puristamisella
Kolmanneksi palaahan se löpö siinä pihalla olevassa avonaisessa kulhossakin. Ja syttyy ihan ilman puristamista :eek:


Sanoinko jossain vaiheessa että bensakoneet sytytetään puristuksella? Kyllähän se löpö-öljy palaa vaikka siinä avonaisessa kipossa, mutta tuottaakseen tehoa, mikä tahansa polttoaine pitää saada räjähtämään palotilassa. Diesel- tai löpö-öljy ei tätä tee ilman korkeaa puristusta.

5.8.2009 22:27

Pappis79 kirjoitti:...mutta tuottaakseen tehoa, mikä tahansa polttoaine pitää saada räjähtämään palotilassa.
Ei räjähtämään vaan palamaan hallitusti.

5.8.2009 23:47

Pappis79 kirjoitti:
Betaversio kirjoitti:Jaa. Mä kun luulin että löpön oktaaniluku on alhaisempi kuin bensan :)
Toiseksi luulin että bensakoneet ruukataan sytyttää sähkökipinällä eikä sillä puristamisella
Kolmanneksi palaahan se löpö siinä pihalla olevassa avonaisessa kulhossakin. Ja syttyy ihan ilman puristamista :eek:


Sanoinko jossain vaiheessa että bensakoneet sytytetään puristuksella? Kyllähän se löpö-öljy palaa vaikka siinä avonaisessa kipossa, mutta tuottaakseen tehoa, mikä tahansa polttoaine pitää saada räjähtämään palotilassa. Diesel- tai löpö-öljy ei tätä tee ilman korkeaa puristusta.

Onneksi tää on legendatopikki - tuo puhe räjähtämisestä sopii tänne kuin nyrkki silmään ;)

Kyllä se vain palamista on. Nakuttaminen on enemmänkin sitä räjähtämistä (ei sekään välttämättä kunnolla) - ja jokainen tietänee, mitä nakutus tekee moottorille. Hajottaa koneen, mäntään reikää jne. Ja useimmiten nakuttamisessakin "räjähtää" vain osa poltettavasta tavarasta - Kuten Tiittanenkin taitaa sanoa, oikeaa räjähdysmoottoria ei ole ollut tai jos on ollut niin siitä ei ole jäänyt mitään jälkipolvien ihmeteltäväksi :P
Ts. Edes Dieselkoneet ei ole lähelläkään räjähdysmoottoria.

5.8.2009 23:56

Kyllähän se bensan räjähtäminen tähän topicciin sopii kuin nenä (jompaan kumpaan) päähän...

Karkeesti ottaen voidaan todeta että palaminen (jota siis todellakin normaalisti käyvässä moottorissa yksinomaan esiintyy) tapahtuu kymmeniä metrejä sekunnissa, detonaatio satoja metrejä sekunnissa, ja varsinainen räjähtäminen tuhansia metrejä sekunnissa.

7.8.2009 11:11

Pakko kertoa tämä: Mummoni on kertonut minulle usein, kuinka vaarini nuorempi serkku ajoi 60-luvulla Pappa-Tunturilla(?) ilman äänenvaimenninta. Kuulemma Kotkan poliisit kyselivät vaariltani usein, kuka teillä ajaa ylinopeutta ja häiriköi. Oli kuulemma liikennerikkoja saatava äkkiä kiinni. Wanhan ajan meininki ollut kyllä hurjaa, vaimentamaton Papiska taitaa kulkea sen 45km/h. :)

7.8.2009 12:40

Veli-Vihannes kirjoitti:Pakko kertoa tämä: Mummoni on kertonut minulle usein, kuinka vaarini nuorempi serkku ajoi 60-luvulla Pappa-Tunturilla(?) ilman äänenvaimenninta. Kuulemma Kotkan poliisit kyselivät vaariltani usein, kuka teillä ajaa ylinopeutta ja häiriköi. Oli kuulemma liikennerikkoja saatava äkkiä kiinni. Wanhan ajan meininki ollut kyllä hurjaa, vaimentamaton Papiska taitaa kulkea sen 45km/h. :)


60-luvun papiskathan on ollu mun käsittääkseni astetta pirteämpiä. Eikö tämä aika juuri ollut sitä Sakko-Tunturien aikaa jolloin Tunkat porhalsivat vakio kamoilla +60 km/h? Ainakin kaverin sedällä on 59 vai oliko se 58 vuoden tunturi, pappa-tunturia edeltävä malli, oliko se joku tunturi tuuli niin se täysin alkuperäisillä osilla entisöitynä kerää huippuja pitkästi päälle 60 km/h. Ihan pirteä kampe.

7.8.2009 14:54

Braindead kirjoitti:...oliko se joku tunturi tuuli...


Taisi olla Tunturi Tuisku? Muistaakseni juuri nuo 50-luvun lopun ja 60-luvun alun Tunturit olivat näitä ns. sakkomalleja.

8.8.2009 13:14

Pappis79 kirjoitti:
Braindead kirjoitti:...oliko se joku tunturi tuuli...


Taisi olla Tunturi Tuisku? Muistaakseni juuri nuo 50-luvun lopun ja 60-luvun alun Tunturit olivat näitä ns. sakkomalleja.


Juuri se. Valmistusmäärä on kuitenkin erittäin pieni, oisko ollu jotain 300 kpl. Ja uskon että näihin päiviin on säilynyt varmaan sata, jos sitäkään.

16.8.2009 13:22

Papiskalla tuli viimekesänä ajeltua löpöt tankissa :)

16.8.2009 14:33

Ak^ kirjoitti:Papiskalla tuli viimekesänä ajeltua löpöt tankissa :)


Mites toimivuuden laita? :roll:

16.8.2009 18:43

tuo astetta pirteämpi papiska tais tulla markkinoille vuonna-61. ja se vedettiin vuoden päästä pois myynnistä. asia voi kyllä olla toisin mutta itsellä on tällainen tieto.