DraGma kirjoitti:...mistä saan pienijakoiset ketjut ja rattaat?
Itse pääasia olisi välityksien laskeminen, miten se toteutetaan teoriassa? Huomioon pitää ottaa kampiakselin kierrokset, ratastus ja takavanteen halkaisija, ne on tiedossa...
Jos fillarista ei löydy riittävän pientä eturattaaksi, niin monissa vetävissä ruohonleikkureissa on ketjuveto ja löytyy pieniä rattaita. Jako on fillarinketjun kanssa sama. Pienin ratas, mitä olen itsevetävästä leikkurista (ei siis ajoleikkuri) bongannut oli 9 hampainen.
Laskeminen on helppoa.
Suoraa vetoa (moottori -> rengas) ei yleensä voi sahankone-härveleissä käyttää, vaan tarvitaan väliakseli.
Eli
ensiöveto on moottori -> väliakseli ja
toisioveto on väliakseli -> rengas.
Ensiö ja toisioveto saadaan jakamalla takimmaisen hammasluku etummaisen hammasluvulla.
Oletetaan että moottorissa ensiövedossa ratas on 11 hampainen ja siitä ketju menee 30 hampaiselle rattaalle. 30 / 11 = 2,7
Jos moottori pyörii 6000rpm, Väliakseli pyörii 6000 / 2,7 = 2222,2rpm
Oletetaan että toisiovedossa on kooltaan ihan samat rattaat. Silloin väliakselin pyörimisnopeus jaetaan toisiovälityssuhteella eli 2222,2 / 2,7 = 823rpm joka on renkaan pyörimisnopeus.
Jos renkaan kehämitta olisi 1Metri, liikkuisi rengas 823metriä minuutissa. Tuo pitää tietty seuraavaksi muuttaa kilometriä tunnissa muotoon. 823metriä minuutissa on 0,823 km/minuutissa. Kun se kerrotaan 60:lla saadaan nopeus 49,38km/h
Jos käytettäisiin hihnapyöriä, niin hammaslukujen sijaan käytetään hihnan uran puolivälistä mitattua kehämittaa. Siinäkin vain jaetaan takimmaisen kehämitta etummaisen kehämitalla. Näin voi laskea esim variaattorin välityksen pienimmässä ja suurimmassa asennossaan.
Edit - Täsmennystä : Siis hihnapyörissä mitataan kehämitta siltä kohtaa, jossa hihnan keskikohta kulkee. Hihnapyörissä tämä kohta on yleensä hihnapyörän uran puolessa välissä, mutta ei aina. Varsinkin variaattorin kanssa tulee katsoa, missä kohtaa hihna kulloinkin kulkee ja laskea välitys siten.