Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
19.7.2014 19:45
Mitäs vittua nyt rieju. Vaihdoin eilen kytkintapin stefan ja tänään kun lähdin miittiin (~20km) niin heittää vitusti enemmän öljyä kun vanhalla stefalla. Tarkistin kyllä että stefa on samankokoinen. Pelottaa kantata kun takanakki ihan öljyssä. Jos vähänkin koskee kytkimeen niin alkaa öljyä pulppuamaan kytkintapin kohdalta.
19.7.2014 23:22
Ei se hävitä nesteitä joten ei se voi niitä polttaakkaan. Teboilin 2t-bike öljyillä menty yli 2t ja hyvin on pelannut
. Tosiaan putki on normaalia kuumemman oloinen pienenkin ajon jälkeen ja äänenvaimentajan ja putken välinen tiiviste "kuplii" samalla kun tätä valkoista savua ilmenee. Laihalla ei käy nyt eikä käynyt ennen männänvaihtoa.
20.7.2014 19:18
Vireboy kirjoitti:Mitäs vittua nyt rieju. Vaihdoin eilen kytkintapin stefan ja tänään kun lähdin miittiin (~20km) niin heittää vitusti enemmän öljyä kun vanhalla stefalla. Tarkistin kyllä että stefa on samankokoinen. Pelottaa kantata kun takanakki ihan öljyssä. Jos vähänkin koskee kytkimeen niin alkaa öljyä pulppuamaan kytkintapin kohdalta.
Osaisko joku auttaa? Kuumottaa ajaa
20.7.2014 22:05
Toi kytkintapin naurettavan huono kulutuksenkestävyys on yksi lukuisista minarellin tyyppivioista, mitä olen pannut merkille. Millin-pari syvätkään skraadut kytkintapin tiivistepinnassa eivät ole harvinaisia Minarellissa. Kytkintapit kuluvatkin siis hurjaa tahtia. Olette varmaan huomanneet myös sen, miten helposti Minarellin kytkinkruunuihin kuluu kytkimen käyttöä haittaavat urat, kytkimen normaalista käytöstä. Ongelmien ydin on Minarellin valinnassa käyttää moottoriensa rakennusmateriaaleina
savea ja
muovailuvahaa, kalliimpien - mutta huomattavasti kestävämpien teräksien sijaan.
20.7.2014 22:10
Eli kytkintappi pitäis uusia? Se kyllä näyttää pirun väljältä kun vetää kytkimestä, liikkuu varmaan 5 milliä
22.7.2014 20:34
Kumminpäin kampiakselin kytkinpuolen stefa pitää asentaa? Itse olen sitä mieltä, että huulet kampikammioon päin, mutta kovasti huoltomies väitti, että toisinpäin. Vuosimalli on 2006.
Kiitos.
22.7.2014 23:20
Tästä täällä jaksetaan aina jauhaa. Asia on niin, että yksi laittaa sen huulen kampikammiota kohden, toinen kytkimeen päin, kumpikin pätee tässä ketjussa kuinka oikeassa hän on asiassa. Mutta tehtaalta tullessa nämä stefat on AINA se tiivistävä huuli kytkimeen päin, umpinainen puoli kampikammioon. Eli kuten tämä huoltomieskin on sinulle kertonut.
23.7.2014 15:08
R-äksä kirjoitti:Savutusongelmaa...
Tuohon edelliseen palaten, ei siis tosiaan hävitä nesteitä. Lämpimällä koneella alkaa siis puskemaan valkoista ja pistävää/pahanhajuista savua. Savua tulee vielä koneen sammutuksen jälkeenkin äänenvaimentajan ja putken välisestä liitoksesta ja putken päästä. Lisäksi tiiviste siinä välissä "kuplii".
Osaisiko kukaan sanoa mistä tuo johtuu? Itse veikkaan vain että karstat palavat mutta pitäisi saada varmistus, olisi nimittäin pidempi reissu kohta tulossa
..
23.7.2014 15:16
Kaverin mopo teki yhdessä vaiheessa samaa ja karstahan siellä paloi (ei tosin kuplinut), parhaimmillaan änkkään kurkatessa näkyi vahva punahehku
palava karsta haisee just kitkerälle ja pistävälle, siitä hajusta ei vaan voi erehtyä.
23.7.2014 15:28
Morjenttes vaan!
Nyt ois pientä kysymystä liittyen kumisuojattuihin laakereihin. Eli onko itse laakerissa mitään muuta eroa tavalliseen laakeriin, kuin kumisuojus? Ja Jos tollaset laakerit iskee kampuran kaveriksi, niin kestävätkö myös 15k kierrokset? Ja onko asennettaessa huomioitava mitään erityistä? Kiitos jo etukäteen!
23.7.2014 18:07
Jos tarkoitat pölysuojattuja laakereita, niin älä ihmeessä laita koneen sisälle. Kumisuojus estää laakerin voitelun, seurauksena todennäköisesti laakerivaurio ja entinen kampura.
23.7.2014 20:00
Muttei niissä laakereissa ole eroja, paitsi toisessa on ne pölysuojat. Ja ne saa puukon kärjellä taittamalla pois, ei ole kovaa tai mitään kiinni.
23.7.2014 20:37
Ettet nyt kuitenkin puhuisi tuollaisista perus 6303-2RS -mallisista laakereista, jossa ei siis ole tuota Minarellissa vaadittavaa C3-päittäisvälystä, eivätkä näin ollen ole sopivia Minarellin petilaakereiksi. Jos kuitenkin olet saanut jostain käsiisi 6303/C3-2RS malliset laakerit(mitä epäilen), niin voit käyttää niitä 6303 C3 tapaan, kunhan vain muistat irroittaa niistä tiivisteet kummaltakin puolelta puukonkärjen avustuksella, ennen kuin isket ne kiinni lohkoihin.
24.7.2014 14:29
Moi! Milloin männän vaihto pitäisi tehdä? Olen ajanut mopolla peugeot xp7 jo kohta 7000km ja on alkanut mietityttämään, että alkaisikohan se aika olla jo tehdä jonkinlaista koneremppaa. Eli am6 toimiva mopo.
24.7.2014 14:37
Männällä menee helposti käytöstä ja osittain vireistä riippuen 10-15tkm, yhdellä kaverilla samalla männällä kohta 20tkm täynnä. Ei sitä turhaan kannata hätäillä, "miksi korjata jos se ei ole rikki" sanonta pätee tässäkin aika hyvin.
Koneremppa taasen alkaa olla ajankohtainen 20-30tkm kohdilla, jälleen käytöstä riippuen, olettaen että käytössä on vakiopytty.