Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

29.3.2013 20:50

Viilasin tänää SS:n imu- ja pakoaukkoa leveämmiksi. Tein samalla mäntään viisteet pakoaukolle ja huuhteluille (suuntasin takaseinään päin). Nyt kone ei kierrä ajossa enää niin hyvin kuin ennen ja röpöttää ja vauhtikin tuntuu jäävän alle edellisen huippunopeuden. Viilasinko pytyn piloille vai onko vaan säädöistä kiinni? :s Koitin säätää kaasaria jo muttei tuntunut olevan vaikutusta. Hyvää pääsiäistä tunturisteille!

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

30.3.2013 12:19

Tuskin johtuu pytyn viilaamisesta. Kuinka paljon lisäsit leveyttä aukoille?
Kokeile vaikka muutamaa numeroa pienempää suutinta ja jos ei vaikuta niin vaihda jos mahdollista viilaamaton mäntä viilatun tilalle, minä veikkaisin että männän viilaus ei ole onnistunut.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

30.3.2013 12:42

1-1,5mm per puoli tuli aukkoja levennettyy. Ikävä kyllä ei oo toista mäntää, pitänee ostaa ku ei ne vissii kovin kalliita ole. Kaasarissa on säätösuutin kiinni ja sitä on pyöritelty molempiin suuntiin eikä tuntunu olevan vaikutusta.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

30.3.2013 13:15

Taitaa tulla liekkiä muilta tunturisteilta mutta koitappa ihan kiinteillä suuttimilla. Itelläkään ei ollu mitään vaikutusta säätösuuttimen kans vaikka mitä teki.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

3.4.2013 23:36

Solis ny pian taas vanhus työn alle ja pientä viriä. Pientä männän muokkausta sun muuta. Meneekös tuo heittämällä vakioon alkukäyrään?
http://moposport.fi/fi/tehoputkisarja-yleismalli-alumiinivaimentimella/171-6009R/dp?closeGroup=$tuoteryhma#.UVyRY5NSkuc
Kattoisin itte mutta papiska on jumissa paskotun varaston lukon takana :lol:
Eli tommonen ja vaikka kuustoistanen dellu, onko jo liian iso kaasari vakiopytylle?
Jos ois huono setti niin pistäkää ideaa vaan, ei mielellään kauheen kallista.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

4.4.2013 1:22

Tuo putki on kyllä kaikessa yleismallisuudessaan yleisen epäilyttävä :lol: Ite en pennosiani tuhlais tuollaseen rimpulaan, joka on pakoputki kokoa ja mallia sinnepäin. Viilamaton vakiopytty ei varmasti hyödy 16mm kaasarista mitään, ennemmin silottelet aukot kivasti ja sopivaksi ja sitten säädät kaasarin ja hommaat jostain jonkun putken tapaisen (voithan testata tuota yleismallin putkeakin).

Deseinerille sellanen vinkki että aukkoa on tapana levittää sopivasti ja se sopivasti määritetään mittaamalla aukon leveys ja jakamalla se pytyn halkaisijalla. Siitä saadaan pakoaukon suhde sylinterin halkaisijaan prosentteina. 73% tais olla melkolailla maksimileveys mitä kärsii yksaukkoseen tehdä, sen jälkeen alkaa mrenkaat kärsimään. Leveyttä tulee helposti liikaa, joten kannattaa tehdä aukosta ensin liian pieni ja sitten tarkasti mittailla ja työstää aukkoa isommaksi. Muutenkin aukkoja työstäessä pitäisi muutama perusjuttu mitata, eli aukon ajoitus (tietopankki auttaa ymmärtämään), aukon leveys ja aukon korkeus, joiden perusteella suunnitellaan muutokset ja sitten voidaan verrata ennen-jälkeen mitä muutettiin ja mikä muuttui.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

4.4.2013 7:53

No tekeekös kukaan täällä kustomina papan tehareita? Ei itellä kovin riitä taito eikä kiinnostus alkaa putkiä räpeltelemään.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

4.4.2013 19:15

Minkälaiset teho ja nopeus tavoitteet sulla on? Jos haluut että menee 60 niin vakioputki riittää...mutta jos ei riitä niin sitten osta muffler ja muotoile siitä alkukäyrä pappaan sopivaksi(sahaa eka palasiksi ja hitsaa kasaan) ja sitten ihan muut perusvirit vielä niin pitäs leipoa oikein kunnolla.

Retroilija kirjoitti:Pientä männän muokkausta sun muuta.

Älä ainakaan tee visteitä männänlakeen. Tee mieluummin pytyn alle koroke ja sorvaa pytyn päältä pois saman verran tavaraa pois. Männänlaen viisteet aiheuttaa sen että sylinterin kaasujen vaihto menee sekaisin ja bensaa kuluu paljon kun seokset menee huuhteluista suoraan pakoaukosta pihalle. Ite kun vaihdoin tehomännän tilalle tuon pytyn korotus patentin niin bensaa kuluu vähemmän ja ei kuumene niin paljoa tuo kone.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

4.4.2013 19:59

Jaaha, yks sanoo että 2mm helmoista poies, toinen että vakiomäntä ja korotusta. Ketä täs ny sitte uskois? :D
Mut komiaa sitten että vakiotuupi riittää. Kylhän se 60 olis vanhuksesta ihan kunnioitettava eikä kauheesti ala runko lepattamaa vielä niis vauhdeis, unelma olis alavääntönen, mukavasti kiihtyvä ja hiljanen kone joka just vaikka sen 60 kulkis.
Mites kaasarin poraus 12-milliseks? Onko vakio imukaula riittävä ja minkäs sortin muita viilauksia sais tehä?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

4.4.2013 21:28

On tullut vastaan toimivia sekä toimimattomia porattuja kaasareita.
Osta mielummin se dellorto kuin kaasarin poraus.
Ehjä papan 11mm vakiobing myös maksaa rahaa. Ja sitä ei valmisteta enää.
Pytty sorviin ja päästä 3mm pois, 2mm korotus. Kannen voit laskea korokkeen pois kokonaan.
Tarvittaessa lyhennät sitten helmoista, sen näkee kun pytty paikoillaan paljonko tarvitsee viilata.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

4.4.2013 21:55

Seleevä. Mites väki on näitä korokkeita tehny ja kestääkö pytyn helmat ku laittaa sorviin?

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

4.4.2013 23:39

Alumiinilevy on helppoa työstettävää ja siitä saa hyvän koropalan.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

5.4.2013 10:40

Minä ainakin tein ihan raudasta. mulla olis viimajäähytteisen koropalan cnc ohjelma valmiina ja olis ylimääräsinä 2mm ja 4mm jos joku tarttis.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

5.4.2013 13:40

Retroilija kirjoitti:unelma olis alavääntönen, mukavasti kiihtyvä ja hiljanen kone joka just vaikka sen 60 kulkis.


Laita sitten samat virit mitä mä oon laittanu omaan tuntsaani ;) .
Joskus kirjoitin ohjeet sylinterin koropalan tekemisestä eräälle nimeltä mainitsemattomalle henkilölle ja tässä sitä olisi:

Koropalan tekemiseen tarvitset:
-Tehdastekoisen sylinterin alatiivisteen
-Pylväsporakoneen ja 6mm poranterän
-Kuviosahan
-viiloja
-alumiini jyrsinterän ja dremelin/vinguttimen
-alumiinilevyä
-tiivistepahvia
-tönärin ja kaikkea muuta mukavaa

Kannattaa verrata alatiivistettä lohkoihin ja pyttyyn. Muotoile tiiviste
tarvittaessa sopivan muotoiseksi. Tee 2kpl mallin mukaista alatiivistettä
jostain ohuesta tiivistepahvista. Laita ne sylinterin ja lohkon väliin. Kiristä
pytty paikoilleen ja laita mäntä akk. Tee jollain terävällä jutulla naarmu
männän kylkeen että voit sitten mitata kuinka paljon mäntä jää peittämään
aukkoja. Ota pytty irti ja mittaa tönärillä männästä kuinka paljon pyttyä pitää
korottaa(yleensä noin 2mm).

Sitten hommaat jostain sopivan kokoista ja paksuista alumiinilevyä(ota vähän
reilummin sitä jos joskus tarttee :)). Ammattikoulun metalliosastolta varmaan
löytyy sopivaa. Sitten kun olet henkisesti ja ennen kaikkea fyysisesti
valmistautunut tähän operaatioon:

1. Piirrä tiivisteen ääriviivat ja reijät alumiiniin.

2. Kiinnitä pala pylväsporakoneeseen ja poraa pinnapulttien reijät(6mm)sekä pari
aloitusreikää kampikammion reikää varten. Akkuporakoneella poraaminen on aikaa
vievää hommaa mutta kyllä se varmaan kotioloissa onnistuu.

3. Kuviosahalla raakatyöstetään se suunnilleen mittoihinsa. Kannattaa sahata ihan rauhassa se meinaan lentää silmille jos hosuu. Kiinnitä saha ylösalaisin ruuvipenkkiin ja käytä kohtuu hiljaista nopeutta.

4. Kiinnitä levynpala kahen puupalan väliin ruuvipenkkiin ja laita yllesi
suojalasit, lippis, kuulosuojaimet ja haalarit/paskaduuni vaatteet koska sitä
alumiinisilppua on sitten lattiasta kattoon tämän vaiheen jälkeen. Alat
sitten varovasti jyrsiä sitä oikeaan muotoonsa. Ei mitään kiirettä tässä
vaiheessa koska se terä uppoaa alumiiniin aika herkästi ja voi lähteä
käsistä(pahimmassa tapauksessa joutuu tekemään koko homman uudestaan).

5. Käsiviilalla viimeistelee ohivirtauskanavien kohdat ja röpelöt pois.

6. Laita koroke paikoilleen muitten hilppeitten kanssa(kiristä kunnolla että
tiisteet painuu kasaan). Jos kaikki aukot aukeavat akk niin on hyvä. Sitten laita mäntä ykk ja mittaa kuinka paljon sylinteriä pitää sorvata päältä. Jos käytät
millistä kannentiivistetä niin sitten voit sorvata sen verran että mäntä on
tiivistepinnan kanssa tasan. Jos et käytä kannentiistettä niin sorvaa oman
harkinnan mukaan.

7. Vie pytty koneistamoon sorvattavaksi(maksaa muutaman kympin) tai sorvaa itse
jos haluat säästää vähän fyffeä.

8. Sitten kun pytty on sorvattu niin laita paikalleen ja lyhennä männänhelmoja
tarpeen mukaan(tee samalla öljyviisteet). Voit myös viilata portaattomat
huuhtelulähdöt. Se lisää tehoa ehkä 0.0001% mutta keventää(ja heikentää...)
mäntää eli säästää laakereita ja kone on kierrosherkempi.

9. Laita kone tulille ja koe massiivinen tehonlisäys.

Jos on oikein hifistelijä niin sitten voi tehdä cnc koneella niin tulee paljon siistimpää jälkeä.

Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

5.4.2013 14:09

No kyl oli tyhjentävät ohjeet, mutta kun jyrsintä ei ainakaan löydy, jos porais vaan karkeen muodon auki ja sit remelillä ja viilalla puhtaaks? Ja sitten justiin kun itte sorvaa pytyn niin kestääkö helmat vai miten kiinnitetään?