Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Viilaustopic

18.8.2011 1:48

Viilailin tossa ajankuluks räxän vakiopyttyä. Korkeutta tuli lisää abouttiarallaa 2.5-3mm ja leveyttä 1mm näin alkuun :D

http://imageshack.us/photo/my-images/193/stp61116.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/405/stp61117.jpg/

Dremeli lipes vähän käsistä joka selittää naarmut, mutta pytty lähti aamulla mopo sportille poraukseen ku oli leiponu aikasemmin.

Mopo kulki sigmaan 94km/h muna asennossa turbokitillä,11-48 väleillä ja 21mm lortolla joten 100km/h rikkominen GPS tuskin on ongelma ku viilausvaraaki vielä on. Juu kaasari on vähä liian iso vakiopytylle mutta toimii loistavasti, eikä tähän hätään löydy pienempää... ja isompaa pyttyä on tulossa :seko:

Re: Viilaustopic

21.8.2011 22:09

Olis ylimääräsenä am6:seen tommonen narakun 50cc valupytty, mitenköhän tota pakoaukkoo lähtis viilaileen? Ihan ensikertalainen oon niin tommosta paskaa pyttyä nyt alkuunsa viilaileen ja kattoo jos jotain sais aikaseks :)

Re: Viilaustopic

21.8.2011 22:11

Lue Tiittasen kijran viilausosuus.

Laita sille aukolle leveyttä jonkuhn verran ja korkeutta jonkun verran. Tarkemmat tiedot löydät tuolta Tiittasen kirjasta.

Re: Viilaustopic

22.8.2011 13:19

Räksä-- kirjoitti:Mopo kulki sigmaan 94km/h muna asennossa...
Aika sotilaallista mopoilua... :roll: .

Noniin, ei tästä aiheesta enempää.
Vauhtiviivatarra

Re: Viilaustopic

25.8.2011 3:00

No jos nyt tarkkoja ollaan ni helvetin pieneen alamäkeen.. :lol: :seko:

Re: Viilaustopic

26.8.2011 17:27

Hei.
Tarvitsin hiukan apua, mielellään Sarvelta tai joltain muulta kenellä oikeasti on näkemystä/taitoa viilaamiseen ynnä virittämiseen.

Eli, kohteena Piaggio Zip skootteri ja siinä Stage 6 50cc aluminiisylinteri.
Vakiona paon asteet n. 173 ja huuhteluiden n. 116, squishband säädetty n. 0,7mm.

Rakentelin siihen pakoputken sellaisen ohjelman kuin "exhaust calculator 2" avulla, käyttäen noita alkuperäisiä arvoja. Huipputehon kierrosluvuksi määrittelin 12000rpm (tiedän, hitusen yläkanttiin).
Viritetyksi pituudeksi tuli (pituus männän reunasta vastakartion puolväliin) 602mm.

Tällä kyseisellä yhdistelmällä (vakio+itse tehty putki ja variaattori säädetty) radalla sai kierrosajan tiputettua n. 41,5s -> 40,7s (verrattuna vakio+polinin joku huomattavan pitkä tehari). Eli tehoa tuli kohtuullisen suurella todennäköisyydellä lisää.

Nyt sitten tästä innostuneena viilasin hiukan sylinteriä. Korotin paon asteet 173 -> 188 ja "ohensin" huuhteluiden lähdöt. Katso kuva https://www.scooter-attack.com/pics/xxl ... 14000a.jpg
Eli ohensin tuosta sylinteriputken alareunasta huuhteluihin päin. Huuhteluiden ajoitukseen en koskenut tarvittavien työkalujen puutteesta johtuen.

Laskeskelin, että tuon putken viritetty pituus vastaa näillä paon asteilla nyt n. 13300rpm.

Tällä yhdistelmällä (viilaukset + putki) ei pelitä sitten pätkääkään. Rötää, eikä kierrä ylös, ei edes ylöspäin. Pienemmällä suuttimella booa tyhjäkäynniltä ylöspäin ja siitä eteenpäin rötää. Säätämällä kaikkea mahdollista kuskista jumalaan ei vaan pelitä.

Missä vika? Putken viritetty pituus liian lyhyt? Huuhteluiden ajoituksien suhde pakoon jotenkin vituillaan?

Omien ajatuksien/arvioiden mukaan putken lyhyys haittaa. Ajattelin pidentää putkea n 60mm (viritetty pituus pitäisi olla 12000rpm).
Kysymys, voiko pidennyksen tehdä vain keskilieriöön? Nyk. pituus 53mm, muutoksen jälkeen n.113 mm. Onko tästä pituudesta haittaa/mihin vaikuttaa?

Kiitos jo etukäteen loistavista vastauksista.

P.S. Olen lukenut Jenningsin (2 stroke tuners handbook) ja Tiittasen (motocross mekaanikon käsikirja) ja yrittäny määrittää aukkojen aika-aloja, mutta laskujen tulokset ei millään mahdu ainakaan Jenningsin ilmoittamiin arvoihin. Siis tämä sec-cm2/cm3. Tai laskujen mukaan pakoaukon aika-ala ja aikakulma osuisi n. 15000rpm. Kenties jokin vika laskukaavoissa? Tai laskijassa.

Re: Viilaustopic

26.8.2011 20:46

Taidoista nyt niinkään ole tietoa, mutta spekuloidaan:

Ootkos nyt ihan varma ettei se vaan nakuta? Joskus tuli heppailtua kireällä kannella olevalle koneelle lyhyt ja kapea-alainen putki. Vähänkin kun päästiin järkeville kierroksille alkoi jumalaton rätinä/röpötys/pätkiminen. Vikaa etsittiin kaikkialta ja lopulta pienempiruttuinen kansi toi kierrokset takaisin.

Ei se normaalilta nakuttelulta silloin kuulostanut, enemmänkin rätinältä... Jokatapauksessa paon korottaminen tuo ainakin teoriassa amplitudiltaan suuremman pulssin putken palautettavaksi-> Puristuksen alkaessa paine suurempi, toki sillä ehdolla että paketti pelittää "oikein". Ja kovilla rutuilla tuloksena voikin sitten olla detoamista.

Muistikuvieni mukaan Tiittasen opuksessakin sepitettiin jotain puristussuhteen tiputtamisesta kireämmällä putkelle. Kokeile nyt vaikka jollakin ilveellä tiputtaa ruttuja. Alatiivisteiden lisäämisellä tosin ajoitukset kasvaa entisestään ja siitä voi seurata vaikka mitä mielenkiintoista. Toisen putken kokeileminen ei myöskään olisi yhtään hullumpi idea. :roll:

Jos taas sitä putkea haluat pidentää kun pakoa on koroteltu, niin itse lähtisin liikkeelle alkukäyrän pidentämisestä. Tällöin diffi ei vielä alkaisi turhaan imuttamaan pyttyä tyhjäksi ennen aikojaan. Voi meinaan olla että tällä hetkellä imuvaihe on jo vauhdissa vaikkei huuhtelut ole juurikaan avoinna. Keskilieriön pidentäminen lähinnä siirtäisi painehuipun esiintymisajankohtaa aukolla, juurikaan diffin toimintaan puuttumatta. Toki myös keskilieriön (ja tarkemmin koko putken skaalan) muuttaminen voi olla tarpeen.

Ja mitä aika-aloihin tulee: on vaikea tapa (omat hifistelykaavat, jotka on lähinnä matemaattisesti enemmän tai vähemmän silmää hiveleviä) ja sitten on se helppo tapa, eli betaversion excel taulukko tuolla Pro-puolen kaavat osiossa. Ja kai niitä on sitten joitakin ilmaisia ohjelmamuotoisiakin laskureita olemassa.

Rautalangasta: Saattaa olla että olet tehnyt liian "ahtavan" putki-pytty-jne paketin. Sytkäennakon myöhäistäminen saattaisi myös auttaa asiaa... ;)

Toivottavasti perjantai-illan arvuuttelusta oli apuja.

Re: Viilaustopic

26.8.2011 21:06

Kokeilin äskettäin tuolla vanhalla polinin putkella ja kappas, sillä kone pelittikin loistavasti. Kierrokset tietty jäi jonkin verran alemmas, mutta muuten pelasi, ei rötänyt vaan kävi nätisti ylös asti.

Eli tuo nakuttaminen voi hyvinkin olla se syy.

Mitäs, jos korotan pyttyä vaikkapa 1mm, puristukset vähenee, mutta squishbandin välys kasvaa 0,7 -> 1.7mm. Eli palaminen tapahtuu myös tuossa squishin alueella, ei liene hyvä?

Ajoituksien laskeskelin muuttuvan seuraavasti korotuksen myötä: pako 188 -> 194, huuhtelut 116 -> 123. Eli ajoituksien puolesta tuo korotus voisi olla ihan toimivakin ratkaisu. Huuhteluaukot jää siis noin 1mm peittoon tuolla nykyisellä setupilla.

Re: Viilaustopic

27.8.2011 17:20

Lisää testailuja...

Kokeilin nyt vakiosylinterin kannella (ilman paljealuetta), jossa on ainakin silmämääräisesti huomattavasti isompi palotila = matalammat puristukset. Ei vaikutusta toimivuuteen. Samalla tavalla rötäsi/röpelti tai millä sitä nyt kuvaisi, mutta ei kuitenkaan kiertänyt tietyn pisteen jälkeen tippaakaan ylemmäs.

Eli nyt sitten ajattelin tässä pidentää tuota putkea hieman.
Näillä mitoilla tein tuon putken (onko mitat edes sinnepäin järkevän oloisia?)
http://www.motot.net/galleria/kuva88227/
Olin tuossa ekassa viestissä muistanut väärin tuon putken koko pituuden ja lieriön mitan. Kuvassa näkyy ne oikeat mitat.

Re: Viilaustopic

29.8.2011 21:31

Osaiskos joku sanoa, millä tavalla pitäisi viilailla tuota skootterin pakoaukko jotta teho lisääntyisi, pitääkö pelkästään ylöspäin ja minkä muotoiseksi?

Ja milläs te oikein "viilailette" kun ittelläni on semmonen "kopiodremeli" niin pystyykös sillä mitenkä viilailla ja minkälainen pää siinä pitäisi olla?

Re: Viilaustopic

29.8.2011 21:32

Ite vedin stalkkerin pakoo joku 1mm sivuille ja pari millii ylös, ja kyllä sen tunsi persedynolla. Tota tarkemmassa viilauksesa melkeen pitäis olla portmapit sun muut.

Re: Viilaustopic

30.8.2011 10:48

aktm47 kirjoitti:...
Tuna-71 antoi hyvin perusteltuja vastauksia, minä heitän vain hajanaisia ajatelmia tai pitäisikö sanoa provoelmia:

- Pelkkää keskilieriötä voi pidentää jos/kun haetaan vasta raakasti putken pituutta kohdalleen. Tai sitten vaikka ½ pidennyksestä alkukäyrään ja ½ keskilieriöön.
- Nuo sun putket mitat näyttäisi olevan suunnilleen järkevän oloisia. Tosin putken ulkomuodon perusteella ei aina voi tehdä ihan sataprosenttista simulaatiota moottorin luonteesta. ;)
- Paljerako olisi nyt (0,7mm) aikas hyvä, mutta ei kuulosta hyvältä korottaa sitä -> jos hommaat toisen kannen niin saatko sen sijaan koneistettua siitä palotilaa isommaksi pitäen paljeraon samana?
- Paljonko viritetyssä pituudessa on eroa tuolla lyhyellä toimimattomalla putkella ja sillä pitkällä toimivalla putkella? Olisiko siinä mitään johtolankaa?
- Entä paljonko puristussuhde on sillä vakiokannella vs. tuo sun virikansi? Johtolankaa?
- Jenningsin kirjassa esitetty systeemi aika-alojen laskemiseen ei anna oikeita tuloksia, siis se jossa lasketaan millimetripaperin avulla pinta-aloja. Kirja on kyllä muutoin todella hyvä.

Re: Viilaustopic

30.8.2011 19:36

Päätin nyt, että yritän metsästää tätä vikaa ensisijaisesti tuosta putkesta, koska tämä härveli toimii niin pirun hyvin tolla Polinin putkella (paitsi, että ei kierrä riittävästi). On luultavasti erittäin mahdollista, että se vika on siinä, että se nakuttaa, mutta kantta mulla ei ole tällä hetkellä mahdollista muokata. Putkea pystyn helposti muokkamaan tai tarvittaessa tekemään vaikka kokonaan uuden.

Laitoin nyt tuohon putkenlaskenta-ohjelmaan tuon Polinin putken mitat.
http://www.motot.net/galleria/kuva89201/
Viritetty pituus 810mm (lyhyt putki 602mm), eli eroa aikas reippaasti.
Muuta suurta eroa on: alkukäyrän kulma (0,8 vs 1,6), diffuusorin keskim. kulma (4,76 vs 6,84), lieriön halkaisija (95mm vs 90mm) ja pituus (75mm vs 64mm), vastakartion kulma (17 vs 13) ja pituus (128mm vs 158mm).
Näistä eroista varsinkin kummastuttaa tuo vastakartion kulman suuruus, sekä alkukäyrän ja diffuusorin kulman pienuus.

Taidan nyt kokeilla tälläisellä "perse edellä puuhun" tekniikalla, eli lisään pituutta sekä alkukäyrään että diffuusoriin (kulma pienenee), sekä pidennän lieriötä ja lyhennän vastakartiota (kulma kasvaa).
Viritetty pituudeksi suunnittelin noin 690mm jolloin max. tehon kierrosten pitäisi olla n. 11600rpm.
Testiä testiä.

Re: Viilaustopic

9.9.2011 2:53

Tuli tossa annettua am6:sen pytylle vinkua "ihan kokeilu mielessä" ja kaikki meni kuten odottaa saattoi, eli puristukset hävis ja ottaa kiekkaa PALJON enemmän, mutta vähän aikaa lämmittelin konetta ja lähtiessäni urku auki tielle, tuntuu kuin kone sammuisi korkeilla kierroksilla. Sitten kun kierrokset laskee, käy nomrmaalisti. Ainoa mitä viilasin oli pako ja sitäkin vain muutaman millin ylöspäin, mitäköhän aiheuttaa "sammumisen" korkeilla kierroksilla? 21mm dellorto ja gianelli kiinni. Onneksi perjantaina tulee uusi pytty, niin eipähän ole pytyllä väliä.

Re: Viilaustopic

9.9.2011 8:52

yoyota kirjoitti: Ainoa mitä viilasin oli pako ja sitäkin vain muutaman millin ylöspäin, mitäköhän aiheuttaa "sammumisen" korkeilla kierroksilla?
Käy laihalla hyvin todennäköisesti.