Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua jousituksesta

7.6.2014 23:14

mistäs toho stefoja lähtis hakee ku alkuperäset on varmaa kaatopaikalla, eikä googlauksellakaa löytyny. onkos noissa keuloissa jossain jotain mallinumeroa millä löytäis varaosia netistä?

Re: Keskustelua jousituksesta

8.6.2014 10:26

Jos sulla on Derbi Senda, niin meiltä saa.

https://sparewheel.fi/product_info.php/ ... s_id/14999

Re: Keskustelua jousituksesta

17.7.2014 22:51

Jonkin aikaa sitten vaihdettiin kaverin kanssa stefat riejuun. Sillon jo ihmettelin kun etupumput lotisee kun keula palautuu ylös. Ei ole häirinnyt ajossa ja toimii. Mistäköhän ääni voisi tulla ja onko haittaa? Toinen stefa jo hieman kusee :roll:

Re: Keskustelua jousituksesta

17.7.2014 23:03

Voi olla että vettä päässy sekaan tai vanhat/huonot öljyt.

Re: Keskustelua jousituksesta

17.7.2014 23:15

En usko että vettä päässyt sekaan kun heti sillon vaihdon jälkeen kuului. Öljytkin on uudet belrayn 15w eli pitäs iha hyvää olla?

Re: Keskustelua jousituksesta

17.7.2014 23:37

Laitoitteko oikeen määrän?

Re: Keskustelua jousituksesta

17.7.2014 23:53

Ite jätin tekemättä ilmeisen tärkeän ilmauksen keulaöljyjä vaihtaessa ja keula käyttäyty ihan helvetillisesti seuraavat viikot, vatkaten joka suuntaan ajossa, sitä enemmän mitä nopeutta oli, kunnes kuin itsestään, rankan ajosession jälkeen, keula "vakautui", ja epävakausongelmat lakkasi. Tätä ongelmaa esiintyi ensin derbin alkuperäisellä "Right-way-up" -keulalla, heti öljynvaihdon jälkeen, jonka vuoksi myinkin sen pois, sekä jälleen perään 'uunituoreella' ja niin ikään öljyhuolletulla usd-keulalla. Ensin luulin että se johtui vain siitä kun mulla kävi joku aivopieru kaupassa ja ostin vahingossa 5w keulaöljyä, mutta kun keula jatkoi vatkaamista niin saatanasti vielä 20w öljyjenkin kanssa, niin huokasin ja annoin asian vaan olla. Ja kuten sanottu, ongelma katosi kuin itsestään ihan vaan pyörää käyttämällä, joten veikkaankin että se johtui vain siitä, etten ilmannut keulaa asianmukaisesti öljynvaihtoa tehdessä. Enpä tosin olisi osannutkaan. :lol:

Re: Keskustelua jousituksesta

18.7.2014 18:44

Laitettiin noin 2,5 desiä per pumppu. Mitattiin vanhojen öljyjen määrä ja sen mukaan laitettiin :roll:

Mites se ilmaaminen onnistuu? En oo ees kuullu mistään sellasesta :D

Re: Keskustelua jousituksesta

19.7.2014 21:24

Aikalailla ittestään nuo etupumput ilmaantuu, kun öljyn laittamisen jälkeen irtaallaan olevia pumppuja painelee muutaman kerran samalla kun stefan pitävyyden testaa. Mitään erityisempiä ilmaustoimenpiteitä ei ole koskaan tarvinnut tehdä noiden kanssa.

Jos vaimentimeen tulee ns. ilmalukko männän alle, niin tällöin voi joutua pumppaan männän vartta ylös-alas, jotta kaikki öljyt menee vaimentimen sisään. Tosin tätä ilmalukkoa ei ole ilmennyt kuin tosi hyvissä pumpuissa joissa on ollu klikkerit, kuten esim. kisaenskat/rossit tai ratapyörissä ja niissäkin vaihtelevasti. Noin 50 huolletusta pumppuparista noin kolmessa tullut tämä ilmalukko.

Eli mopojen kanssa ei erikseen tarvitse ilmata.

Vireboy tuohon lotinaan, niin aika normaalia näissä mopoissa jos lotisee, eritoten jos ei ole USD. Aika jäykät öljyt olet laittanut, tarkoituksellako?

Re: Keskustelua jousituksesta

20.7.2014 22:15

Oli vanhat öljytki 15W, liikkeessä laitettu niin sillä laitoin uudetkin öljyt 15W. Mitäs se öljyn jäykkyys vaikuttaa? Keulan jäykyys tällä hetkellä just sopiva, musta tuntuu että löysemmillä öljyillä menis t-paloille, jos toi öljyn jäykkyys edes vaikuttaa keulan jäykkyyteen. En tiedä :lol:

Re: Keskustelua jousituksesta

21.7.2014 0:24

Itse ostin 20w keulaöljyä lähinnä siksi, kun keula lorotteli 5w:tä NELJÄLLÄ tiivistävällä huulella varustettujen upouusien stefojen lävitte, mutta nyt 20w öljyillä ei tule tippaakaan, kuten osasinkin odottaa. Itse keula tuntui aluksi todella löysältä jopa noiden 20w öljyjen kanssa, vaikka olinkin täyttänyt sen aprilian korjauskäsikirjan ilmoittamalla öljymäärällä (keula peräisin apriliasta), mutta kun lisäsin vähän ylimääräistä öljyä (0,5-0,7dl per pumppu), niin alko tuntua sopivan jäykältä, ei siis todellakaan enää mikään lowmobile. :seko:

Re: Keskustelua jousituksesta

2.9.2014 22:20

Miten vaihetaa pumppujen stefat??

Re: Keskustelua jousituksesta

3.9.2014 20:25

Eturengas irti, pumput irti t-paloista, pumpun pohjassa oleva ruuvi auki ja öljyt ulos sieltä pumppaamalla hitaasti. Sitten nyppäset sisäputken irti ulkoputkesta, saattaa vaatia jonkin verran väkivaltaa. En tiedä kaikista, mutta mulla lähti pölysuoja ja stefa, kun nyppäs putket irti toisistaan. Sitten uuteen stefaan sitä ihme stefarasvaa ja paikalleen samassa järjestyksessä ku oli ja ruuvi pohjaan kiinni. Sitten sama toiselle pumpulle ja molemmat kiinni t-paloihin. Tanko kannattaa irrottaa jo alkuvaiheessa, koska useimmiten se on tiellä kun avaa pumpun päällä olevan "korkin" ja lisää sieltä oikea määrän öljyä (Mittaa vanhat, jos on paljo vuotanu ni laita vähä enemmän mitä oli) ja sulkee korkin. Sitte etunakki yms paikallee ja baanalle.

Re: Keskustelua jousituksesta

20.9.2014 16:54

Nyt nopeita vastauksia, kiitos!

Eli Marzocchin 40mm USD keula, jonka toisesta pumpusta ei lähde se liukuputken päässä oleva palikka irti, johon tulee akseli ja jarrusatula kiinni (en muista sen nimeä juuri nyt)..

M8 pultti otettu pohjasta irti, eikä lähde yhtään mihinkään siitä silti.. toisesta pumpusta lähti helposti.

Eli ton probleeman takia en saa vaihdettua stefoja (pölysuoja ja öljystefa). :roll:
Iteltä loppu jo keinot.. oon kokeillut lyödä kumivasaralla kupariputken välityksellä sitä irti, kuitenkaan käyttämättä liikaa voimaa, jotten hajota sitä. Ei tapahtunut mitään, edelleenkin jumissa. Myöskin WD40:stä oon kokeillut ja antanut vaikuttaa reilu tunnin ajan.

Re: Keskustelua jousituksesta

20.9.2014 18:41

Ei niitä normaalisti kuulukkaan ottaa irti stefan vaihdossa, vaan sisä- ja ulkoputki irroitetaan toisistaan.