Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
5.1.2008 0:26
Atech kirjoitti:En ihan usko että seos olisi läheskään 2:1, sillon bensaa menis 0,34 desiä per kierros eli 7l tankki kestäisi sekunnin täyttä huudatusta.
Ookko koskaan kuullu semmosta, että kiihytys auto vie 35l tankin tyhjäks 5sek stripillä? Mutta noita lukemia näkee vain niissä tehokkaimmissa kiihytys peleissä. Niissä "lussumissa" on "vain" about 1:2.
Tämä siis ihan Bellin kirjasta otettu tuo lukema 2:1.
5.1.2008 2:32
Jaa 2kg bensaa ja 1kg ilmaa? Miltähän bellin kirjan sivulta tuo löytyy?
5.1.2008 12:51
Siis eikö tolla 2:1 meinata että 66,6% löpöä ja 33,3% happea\ilmaa? Siis seoksen koosta riippumatta, meni sinne sylkkään sitte vaikka 5 litraa seosta kerralla? Siis haluan vain ymmärtää tän kaavan (olen edelleen niissä aika pihalla) siis eli selittäkääs joku??
5.1.2008 13:02
Aivan oikein ymmärsit. En kyllä ymmärrä millä konstilla tuollainen määrä nitrometaania saadaan höyrystymään niin pienessä ajassa.
5.1.2008 16:02
Mutta, eikös nitrometaania käyttävissä dragstereissa ole suorasuihkutukset? Se on jo hieman ymmärrettävissä jos sen ei tarvitse höyrystyä kuin vasta sylinterissä...
5.1.2008 18:04
Mortuoppi kirjoitti:Siis eikö tolla 2:1 meinata että 66,6% löpöä ja 33,3% happea\ilmaa? Siis seoksen koosta riippumatta, meni sinne sylkkään sitte vaikka 5 litraa seosta kerralla? Siis haluan vain ymmärtää tän kaavan (olen edelleen niissä aika pihalla) siis eli selittäkääs joku??
Kyllä. Ja kyse on tietysti painoyksiköistä. Montako litraa ilmaa olikaan kilossa?
5.1.2008 21:31
1 kuutio ilmaa 1,225 kg. Ilman tiheys määräytyy vallitsevan paineen, lämpötilan ja korkeuden mukaan.
5.1.2008 22:05
Ja aika paljon sitä löpöä palaa vielä niissä putken pätkissä.. katsokaapa dragster veneitä niin tulee aika julmat liekit vielä putkista pihalle. Ja se seos on niin tehokasta että ei sitä iha matalaviritteisissä moottoreissa voi käyttääkkää. ainakaa nelareissa voi nimittäin olla moottori silmillä aika herkästi :p
Mutta eikös tuo 116 oktaanine kisabensa olis parempi vaihtoehto mopedis mutta saa olla aika korkeaviritteinen kone kyllä.
5.1.2008 22:47
oktaanit moottorin mukaan, jos lisäoktaanille ei ole tarvetta, niin siitä voi olla jopa haittaa. Joku varmaan tietää, että miten se polttoaineen energiatiheys vaihtelee kun sinne lisätään hassukemikaaleja.
5.1.2008 22:47
Kyllähän ne autotki sieltä putkesta tulta kusee ihan kiitettävästi. Youtuubbiin vaan hakua...
6.1.2008 13:49
No mopossa mahtaa riittää ihan hyvin toi 98 bensiini vai kuinka monella on alkanut kone nakuttamaa mopedis 98 sen takia että oktaanit eivät ole riittäneet?
6.1.2008 15:09
Harvalla todennäkösesti nakuttaa oikein viritetty / vakio mopo ysivitosellakaan.
6.1.2008 15:54
Atech kirjoitti:Jaa 2kg bensaa ja 1kg ilmaa? Miltähän bellin kirjan sivulta tuo löytyy?
Kirjasta Nelitahtimoottorin virittäminen ja sieltä osio Puristussuhde ja polttoaine, sivu 13. Ensimmäisen palstan alalaidassa.
Edit. Ja siinä puhutaan nimenomaan Nitrometanolista, ei bensasta..
6.1.2008 16:05
Atech kirjoitti:Harvalla todennäkösesti nakuttaa oikein viritetty / vakio mopo ysivitosellakaan.
Ainakin pv:n tuppas nakuttamaan. Tosin olihan siinä pirusti kantta laskettu. 98 en kokeillukkaan
Täälä eräs väitti kivenkovaa, että sen vakio pv kiihtyy ja kulkee kovempa v-power bensalla.
Viimeksi muokannut WPWW päivämäärä 6.1.2008 16:10, muokattu yhteensä 1 kerran
6.1.2008 16:06
WPWW kirjoitti:Atech kirjoitti:Harvalla todennäkösesti nakuttaa oikein viritetty / vakio mopo ysivitosellakaan.
Ainakin pv:n tuppas nakuttamaan. Tosin olihan siinä pirusti kantta laskettu. 98 en kokeillukkaan
Täälä eräs väitti kivenkovaa, että sen vakio pv kiihtyy ja kulkee kovempa teboilin v-power bensalla.
Kyllähä varmaa kulkee jos kovin uskoo