Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
6.6.2017 22:33
Nyt tarvis pikasta apua, kun kaasu hirttää joku 3/4 , osa vähän päälle mopedis heti kun käynnistää. Alkoi tekemään tota yhtäkkiä pienen keulan nyppäsyn jälkeen/kiihdytyksen.
-imukaula ehjä
-kaasuvaijeri vaihdettu ja rasvattu. Kaasu palauttaa oikein
-kampuran stefassa ei vika.
-kaasarin neula menee kyllä oikein siihen suutinputkeen tms minne kuuluukin
Katoin luistia niin se jää vähä liian ylös (melkeen puolenvälin kaasarin sisällä) ja huomasin että vaikka kääntää tyhjäkäynti ruuvia miten paljon niin luisti ei liiku tippaakaan. Mihin se viittaa?
Oon koittanu laittaa luistin varmaa 20 kertaa uusiks ja ei se mene "pohjaan" kun yhdessä asennossa eli ei pitäs olla luistikaan väärinpäin tms. Alkaa ideat loppua. Voiko luisti mennä yksinkertaisesti vain rikki?
7.6.2017 14:00
Mikäköhän mahtais 03 apikka mopossa olla vikana ku toimii hyvin kaikilla vaihteilla, paitsi 6 vaihteella korkeilla kierroksilla yhtäkkiä "sammuu". Kun pistää kytkimen pohjaan ja kaasuttelee nii käynnistyy taas. Mopossa on suutin 108, vapaavirtasuodatin ja arrowin putkisto
7.6.2017 23:56
Mikä vikana?
MopoDetsi 08 lähtee käyntiin VAIN ryypyllä ja sitkun laittaa pois päältä niin pysyy hyvin tyhjäkäynnillä eikä ongelmaa siinä. Sitkun ajaa n. 10-20sec niin joko aluksi kierrokset alkaa leijaamaan ja lopuksi booaa ja sammuu. Tyhjäkäynnissä kun kaasuttaa tappiin ja n. 3sec niin booa ja sammuu. Viriä: Athena 50CC PowerValve, 21MM Dellorto, Leovince V6 Handmade putki ja suutin onsopivan kokoinen (En tiedä koska justiinsa sain mopon, muttei senkaa ongelmia). ONGELMA tuli heti kun vaihdoin uuden kaasuvaijerin mopoon. Kun avasin kaasarin niin nopeasti putsasin laittamalla paperin kaasariin ja sieltä sormilla putsasin ja kun laitoin luistimen niin pyyhkäsin sitä käsirasvoilta. Kaikki on asennettu oikein. Voiko ongelma olla kaasarin ja imukaulan välisessä kumijutussa joka näyttää olevan aika kulunut halkeillut. Se taisi saada vähän äkäistä käsitystä kun Dalttoni on sen verran ahdas mopo niin tuli vähän ongelmia kaasarin asentamisessa. Käyn huomenna katsomassa sitä kumijuttua tarkemmin sisä puolelta myös.
8.6.2017 7:10
Todennäköisesti imuvuotoa. Esim. Jarrukliineriä suihkit imukaulan ja jos käynti muuttuu->vuotaa. Tosin jos se on halkeillut niin kannattanee silti vaihtaa vaikkei vuotaisikaan.
8.6.2017 22:38
" Nyt tarvis pikasta apua, kun kaasu hirttää joku 3/4 , osa vähän päälle mopedis heti kun käynnistää. Alkoi tekemään tota yhtäkkiä pienen keulan nyppäsyn jälkeen/kiihdytyksen.
-imukaula ehjä
-kaasuvaijeri vaihdettu ja rasvattu. Kaasu palauttaa oikein
-kampuran stefassa ei vika.
-kaasarin neula menee kyllä oikein siihen suutinputkeen tms minne kuuluukin
Katoin luistia niin se jää vähä liian ylös (melkeen puolenvälin kaasarin sisällä) ja huomasin että vaikka kääntää tyhjäkäynti ruuvia miten paljon niin luisti ei liiku tippaakaan. Mihin se viittaa?
Oon koittanu laittaa luistin varmaa 20 kertaa uusiks ja ei se mene "pohjaan" kun yhdessä asennossa eli ei pitäs olla luistikaan väärinpäin tms. Alkaa ideat loppua. Voiko luisti mennä yksinkertaisesti vain rikki?"
Ettei kaasuvaijerin alempi osa olis jumissa. Vaikka ylempi vaijerinosa ei jumitakkaan, voi alaosa olla jumissa
19.6.2017 12:11
Mikä vois olla veljen detsissä, kun toimii moitteettomasti 10km ja sit alkaa hyytyilee ja booata ja sit sammuu. Ja jäähytys nesteet häviää nopeesti, että pitää kokoajan olla jäähytin neste purkki mukana sitä jäähytin nestettä tulee.korkin kannessa olevasta letkusta. Kyseessä kuriton yamaha dt 50cc 08vm
19.6.2017 14:33
Kannentiiviste paskana, tekee painetta, hukkaa nesteet ja lämpöleikkaa.
20.6.2017 23:53
nyt ois semmone probleema derbissä että ei saa ilmeisesti tarpeeksi bensaa..
lähtee hyvin käyntiin mutta heittää kierrokset tappiin. kun lähtee ajamaan toimii moittettomasti kunnes ajanut hetken ja alkaa boaamaan ja kun vetää kytkimen pohjaan niin kiekat leijaa taas niin helevetisti jos päästää kytkimestä ei jaksa liikkua ja sammuu.
tyhjäkäynnillä toimii hyvin kun saa kiekat laskemaan käynnistyksen jälkeen.. imukaula uusi ja kahdella eri moottorilla sama onkelma eli kaasarissa vika ilmeisesti?
21.6.2017 14:46
Onko se tällein. Mopo käy liian laihalla kun saa liikaa ilmaa ja että mopo saa liian vähän käy rikkaalla.
21.6.2017 15:36
Detsoni95 kirjoitti:Onko se tällein. Mopo käy liian laihalla kun saa liikaa ilmaa ja että mopo saa liian vähän käy rikkaalla.
liian vähän bensaa = laihalla, liikaa bensaa = rikkaalla.. ei kummiskaan kaasaria säädetä pelkällä ilmaruuvilla.
29.6.2017 22:11
2011 mallin Betan AM6 moottorilla on ajettu meidän taloudessa nyt kolmatta kesää ilman suurempia ongelmia. Tänään aamulla noin 20 km maantiajon jälkeen moottorin veto heikkeni, mutta vei perille. Iltapäivällä mopo lähti käyntiin, mutta sammui noin 200-300 metrin ajon jälkeen eikä suostunut enää käynnistymään, ei polkemalla eikä työntämällä, välillä aivasteli pakariin. Tulppa oli jokseenkin märkä ja kipinäkin löytyi. No vaihdettiin tulppa uutteen ja mopo lähti käyntiin kuin palmun alta. Matka jatkui reilun 10 kilsaa, jonka jälkeen tehot selvästi laski ja noin 15 kilsan kohdalla veto loppui ja moottori sammui.
Työntöhommiksi meni. Kotona suhautin jarru-spraylla tulpan puhtaaksi ja kokeilin käyntiin. Taas lähti hyvin käyntiin. Vaihdoin vanhan tulpan ja moottori ei startannut. Jälleen jarru-sprayta vanhaan tulppaan ja kone käyntiin laakista.
Mopoa ei ole roplattu mistään, öljyn merkkiä ei ole vaihdettu, tankkauksen jälkeen on ajettu pari reissua, joten mikään ei siten ole muuttunut. Mutta miksi mopo sotkee tulpan? Aiemmin mopolla on ajettu yli 100 km matkoja ongelmitta ja nyt lyhyet matkat vaativat tulpan putsauksen.
Mopo savuttaa kohtalaisesti, mutta se on sitä tehnyt aina (tuoreöljyvoitelu). Onko ideoita mistä pitäisi lähteä vikaa etsimään?
Edellinen omistaja avartanut ilmanputsarin kotelon ilmansaantia, katalysaattoria ei ole, mutta kuristuslevy kylläkin, muita virityksiä ei ole tiedossa.
29.6.2017 22:45
Pari vaihoehtoa tulee näin yhtäkkiä mieleen: Katkennyt ö-p vaijeri ja sen takia öljypumppu kääntynyt täysille, tai sitten kampiakselin kytkimen puoleinen stefa taikka akselilla olevan holkin o-rengas ja vetää sieltä vaihteistoöljyä sekaan.
30.6.2017 0:49
Malagutisti kirjoitti:Pari vaihoehtoa tulee näin yhtäkkiä mieleen: Katkennyt ö-p vaijeri ja sen takia öljypumppu kääntynyt täysille, tai sitten kampiakselin kytkimen puoleinen stefa taikka akselilla olevan holkin o-rengas ja vetää sieltä vaihteistoöljyä sekaan.
Öljypumpun vaijerin jo tsekkasin ja siinä ei vikaa ollut, joten täytyypä seurata tuota vaihteiston öljytilannetta. Kiitoksia vinkistä
30.6.2017 18:12
Betan kone purettu. Mäntä vaihtokunnossa kulumaa vähän joka nurkalla ja on näköjään leikannut kiinni ilmeisesti edellisellä omistajalla. Sylinterin hoonaus + mäntä on about saman hintainen kuin uus sylinterisarja, joten pultataan uutta palikkaa. Kiertokanki kivasti myös klappasi kampurassa, joten lohkon halkaisua ei voi välttää eli uusi kiertokanki myös ja samalla vaihtuu lohkon kaikki tiivisteet. Melko perusteellinen koneremppa
30.6.2017 20:39
Alkuperäinen sylinteri kunnon männällä on paljon parempi kuin kiinakopio. Kannattaa se porauttaa ja uusi laatumäntä sisään. Taas menee 15tkm
.