Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

23.4.2014 20:35

Bidalotilta löytyy ainakin vasemmalta puolelta kulkeva 80cc putki. Hintaa Saksasta ~350€+. Derbin putkien valikoima lienee suurempi, jos löytyy työkaluja niin ei pitäisi olla iso homma modata sopimaan, pitää vaan olla tarkka mittojen kanssa jos haluaa alkuperäistä vastaavan putken. Yasunilla taisi olla jotain 80cc cross mallia Derbiin? SCR Corse Racing Lineäkin löytyy cross-versiona.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

27.4.2014 20:15

Oisin 80cc pyttyä ehkä hankkimassa Mh ryziin, niin sanokaapa mitä eroa on Malossin MHR ja MHR Replica pytyillä. Kumpi on tehokkaampi? Malossin pytyillehän ei vissii tarvi avartaa lohkoja ?

Kampuraksi ajattelin ostaa ton Doppler Endurance Race kampuran. Onko tarpeeks kestävä nuille midrace vireille? Ja c4 runkolaakerit pitää vissiin hommata? Koneella on noin 11tkm ajettu, joten ei varmaan muuta tarvi alakertaan vahvistaa ku kampura ja runkolaakerit? Kytkimen tietenki vaihan parempaan :D .

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

27.4.2014 20:54

Replica on kierrospytty ja MHR taas vääntöpytty. Ja kyllä tua kampura kestää.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

27.4.2014 21:26

itseasiassa..

MHR on tehokkaampi kuin replica. Tietopankissa nämä asiat ovat menneet muistaakseni sekaisin keskenään..
Tais tosta MHR:stä irrota se ~14-16hp koneelta (riippuu osista) ja replicasta vähän vähemmän.

C3 laakerit riittää, koska kumpikaan noista ei ole niin korkeakierroksinen, että tarvitsisi C4 laakereita.

tuolla vakiokampurallakin ajaisit varmasti sen ~5 000-8 000km (oma arvioni), koska on noinkin vähän ajettu.

Tehtaan mukaan tuo Doppler Endurance kestäisi 18 000rpm kierrokset..
Eli esim. Doppler ER1 riittää myös aivan varmasti.

Kytkinjouset vaihdat jäykempiin (esim. Malossi tai Italkit) ja sillä luulis pärjäävän. ;)
Sitten jos luistaa, hommaat vaikka Moto-Hämeeltä Ferodon massalevyt siihen tai sitten jonkun muun laadukkaan kytkinsetin.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

27.4.2014 22:28

Juu kiitos vastauksista :D

Taian sit ton MHR:n ostaa, onko tietoa mikä tuossa on suunnilleen tehoalue?

Meinaat vissii ER1:llä tätä kampuraa: http://www.vsmotoparts.com/all-scooter- ... arelli-am6

Kestääkö varmasti c3 laakerit, ku tuolla tietopankissa näky et pitäis c4 olla mid race vireillä :eek: ?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

28.4.2014 8:22

C4 laakerit on ihan turhat, jos ei ole mikään kunnon high-end setti. C3 kestää muistaakseni 16k rpm asti, ellei enemmänkin. En ole laakereihin perehtynyt, mutta muistaakseni C4 kuluu myös nopeammin kuin C3.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

28.4.2014 13:37

C4 kuluu nopeammin juuri suuremman välyksen takia. Tarvitsee suuremman välyksen laajetakseen korkeammilla kierroksilla. C4 laakerit vakiokoneessa kuluvat tosiaan nopeammin kuin C3, tosin esimerkiksi Derbi (Piaggio) käyttää vakiona C4 laakereita koneessaan.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

28.4.2014 16:53

joo, eli juuri tuo doppler er1. ;) lompakko kiittää ja moottori kestää varmasti yhtä hyvin, kuin sillä Endurance mallilla.

tehoalueen määrää sitten se putki, ei juurikaan se sylinteri.. tai, no tietysti sylinterin fyysiset mitat vaikuttaa paljon siihen tehoalueeseen jne.

itse suosittelisin katselemaan erilaisia pakoputki vaihtoehtoja (esim. scootfastilta, jossa joissakin putkissa näkyy dynotulokset yms.).

ja tosiaan noita C4 laakereita kannattaa käyttää vasta kun se kone kiertää lähes jatkuvasti sen yli 13-14 000rpm tai enemmän. eli ts. kisakäytössä ainoastaan hyödylliset / "toimivat".

--

onks muuten Athenan 70cc pytyllä mitään eroa Airsalin 70cc pyttyyn?
mäntä taitaa olla Athenassa tasalakinen ja viimeistelytaso oli paljon parempi, kuin airsalissa.. ehkä jotain eroja aukkojen asteissa?

ajattelin vaa, ku tuolla Moto-Hämeellä myydään Athenaan (70cc) eri kokoisia mäntiä, mutta airsaliin ei..

ja jos laittaa tasalakisen männän kupumännän sijaan, silloinhan menee squish välys ja puristussuhde vituralleen, eikö? eli palotilan joutuisi tekemään kokonaan uusiksi (täyttöhitsaus ja viilaa).

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

28.4.2014 18:08

No hyvä, enkohän mää sit ton ER1:n osta ja c3 laakerit. Pittää käytettynä jostain putki katella, vähän turhan kalliita uutena (varsinki tuo malossin supermoto putki :lol: ).

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

4.5.2014 10:48

Kellään kokemusta Polinin 80cc pytystä?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

25.5.2014 0:40

Tarviiko airsal 80cc kanssa vahvistaa alakerrasta jotain, kampuralla ajettu 9300 km.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

25.5.2014 0:47

Kytkimeen tietysti jäykemmät jouset, mutta en usko, että muuta.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

25.5.2014 14:00

Okei ,kiitos! Ja eikö tuo 80cc ole vähän tehokkaampi kuin airsal 70cc?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

25.5.2014 14:07

Oon käsittäny ettei tehossa ole juurikaan eroa, mutta 80cc vääntää paremmin.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

25.5.2014 14:33

Kyllähän 80cc pari heppaa enemmän antaa kun 70cc.