Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
10.8.2011 3:25
Mietin vain että onko Reetuhai2 ihan tietämätön vai vain ajatuksissaan. Mutta tämä asia loppuunkäsitelty.
10.8.2011 9:59
4-T:n kanssa olen täysin tietämätön, en oo perehtyny niihin. 2-T vehkeitä tossa enemmän on, ei mulla oo yhtää nelitahtia.
10.8.2011 15:12
http://www.kouluelektroniikka.fi/images ... 327123.jpg Eiks toi oo se timanttiretä mil voi tota pinnotettua airsalia viilata?
Ja mikä toimis tuossa leikkuunesteenä, käykö vaikka jos kaveri suihkii wd40 toho?
Vai pitääkö sit mennä ostamaa iha tota masinolia.
11.8.2011 20:27
Itellä toiminut joku spray pullossa ollut leikkaamiseen tarkotettu aine hyvin, tosin, voi WD40 toimia myös hyvin, kun on luonteeltaan sellanen jokapaikan aine, ja haisee hyvältä!
11.8.2011 20:37
Oikee hyvä
Joo tuollasel terällä ja wd40:sellä kokeillaa, vois viikonloppuna vaikka alotella viilausta. Pakoa ny samantie 2mm ylöspäi ja sivuille samanverra.
Mite muute tuo pakoaukko, jos sitä viilaa ylöspäi leveneväksi ni hengittäskö sillo tavallaa paremmi ylhäällä? Vai pitääkö leventää iha koko matkalla?
Toi on nii pieni tos 70cc skoden airsalissa että tehoa tulee pakosti lisää tolla iha vaa aukon kasvatuksella, et metsään ei mene
11.8.2011 20:44
Mite muute tuo pakoaukko, jos sitä viilaa ylöspäi leveneväksi ni hengittäskö sillo tavallaa paremmi ylhäällä? Vai pitääkö leventää iha koko matkalla?
Itse pikaisen mietinnän tuloksena mutulla ajattelisin, että se aukon viilaamatta jättäminen alhaalta veisi vaan tehoja siitä moposta, kun ei pääse kaasut virtaamaan yhtä hyvin mitä koko matkalla viilatulla.
11.8.2011 20:58
Joo itekki mutulla vedän, ni laitetaa sit koko matkalta ni hengittää ainakin. Mitataankos tuo pakoaukon leveys prosentteina iha vaa sellai et jos on 47mm pytty ni siitä vaa kertoo 0,72:lla ni sais 72% pakoaukon leveyden, vai onko joku ympyrän kehä- tyyline lasku? Ei kehtais liikaa viilata epähuomios.
Jännä juttu että virisylinterissäki on pakokanavaki kuristettu, tollane puolympyrän tyyline, no pyöreeks vaa seki samalla.
12.8.2011 15:27
LaneKit kirjoitti:Joo itekki mutulla vedän, ni laitetaa sit koko matkalta ni hengittää ainakin. Mitataankos tuo pakoaukon leveys prosentteina iha vaa sellai et jos on 47mm pytty ni siitä vaa kertoo 0,72:lla ni sais 72% pakoaukon leveyden, vai onko joku ympyrän kehä- tyyline lasku? Ei kehtais liikaa viilata epähuomios.
Jännä juttu että virisylinterissäki on pakokanavaki kuristettu, tollane puolympyrän tyyline, no pyöreeks vaa seki samalla.
0.72 x 47 = 33.84mm suorana mittana. Ei täsmää portmapin mittaan. Ota "tavoitearvoksi" 33mm, ettei vahingossa mene ainakaan heti yli.
Pakoaukko kuristettu? Epäilen että siellä on "hyppyri" alalaidassa, joka nostaa pakoputkesta tulevan vastapaineen ylöspäin, tulppaa kohti. Ei varsinainen kuristus.
12.8.2011 16:24
Vähä vaikea selittää, mutta oletko nähny vaakaminarellin vakiopakoa? Eli siis aerox yms.
Niis on yläreunassa sellane puolkuun muotone kuristusvalu, touho airsalin pakookii saa vaa just tungettua oman suht ohkase etusormen
Ihme juttu ku kaverin lc pytyssä ei ole tota, mut omas ac:ssa on. Paon alareuna on sit oikein hyvä, mut tuo yläpuoli kaipaa siistimistä paljonkin.
Vakiopytyllä tuli iha eritavalla potkua ku viilasin tuon pois, että kyl varmaa tässäki, ku toi on iha selkeesti kuristava.
13.8.2011 9:48
Slerpa_ kirjoitti:Itse pikaisen mietinnän tuloksena mutulla ajattelisin, että se aukon viilaamatta jättäminen alhaalta veisi vaan tehoja siitä moposta, kun ei pääse kaasut virtaamaan yhtä hyvin mitä koko matkalla viilatulla.
Joo ja joka ikisessä tehokkaassa 2t:ssä on pakoaukko alhaalta kapeampi kuin ylhäältä (näin siis moniosaisissa paoissa). Ne on siis tietentahtoen tehtaalla kuristettu ettei 125cc GP-pyörä aivan sentään lähtisi käsistä liian suurien tehojen takia??
Alhaalta suurentaminen ei vaikuta teholliseen virtausalaan läheskään yhtä paljon kuin yläreunasta viilaaminen, sillä alareuna on auki huomattavasti vähemmän aikaa. Lisäksi siinävaiheessa kun paon alareuna on auki, sylinterin paineet pitää olla jo hyvin pienet. Eli varsinainen sylinterin tyhjentyminen on pitänyt jo tapahtua. Jos AKK huitteilla on sylinterissä painetta, ei huuhtelu toimi ollenkaan.
P.S. viilatkaa nyt ensitöiksenne ne kuristukset pois sieltä!
13.8.2011 12:44
Jep kuri lähtee.
Itekki nyt aloin katella tota stanin viilaamaa nsr:n pyttyä ni oha sen pakoaukot törkeästi kapeammat alhaalta kuin ylhäältä, sellaset "kolmiot". Ja loogisesti nyt kun nukkuneena miettii, ni yläreunan viilaushan auttaa ottamaa hyvin kiekkaa, ainaki ton vakiopytyn kaa otti iha eritaval ku nostin pakoa 2mm, eli toi alareuna vaikuttas avallaa sit alemmas varmaan.
13.8.2011 15:59
LaneKit kirjoitti:eli toi alareuna vaikuttas avallaa sit alemmas varmaan.
Melkonen insinööri olet
13.8.2011 16:20
Sähköinsinööri
Eli menikös toi veikkaus sit oikeesee, ainaki sen huomasin että pakoaukon leventäminen tuosta keskeltä vaikutti aika hyvi keskialueen vääntöihin.
Ite olen tällänen "mutu" viilaaja, tollasesta lussusta pytstä saa näköjään tehoa hyvin helpostikin ihan vaan järjellä, vaikka noista ajoituksista ja muista en tiedä oikeastaan mitää, perusasiat vain jotenkin hallussa.
Millä noista huuhteluista sais sörkittyä valuvirheitä pois, ku ne on nii pienet? Stani ainaki saanu tosta nassen pytystä huuhteluja muokattua, mutta millä?
14.8.2011 19:48
Sori tuplat.
Nyt sitten tylsänä sunnuntaina viilasin airsalin, todella hyvin onnistui, ei mitään pinnoitteenmurtumia yms.
Pakokanavasta viilasin ensin kaiken kuristavan pois ja poistin kaikemaailman kumpareet sieltä. Sitten viilasin timanttiterällä tuon pakoaukon korkeuden 13mm->15mm ja levensin sellai että 3cm puutappi melkee mahtuu, tosin se leveni ainaki 3mm jo. . Seuraavaks suurensin lopun kanavan vastaamaa tota aukkoa, ettei jääny porrasta ja sit 200:sel pyöristin kulmat.
Mutta kertokaas, että olisiko vielä varaa korottaa tota pakoaukkoa, ku toi 15mm on aika matalan olone? Putki kiertää tyyliin 7,5k-11k, huuhteluajotuksista ei ole mitään hajua.
Ja kannattaako tota viilata leveemmäks ku tuos aikasemmi laskettii että 47mm pytyllä 33,8mm on ehoton maximi ja tuo on joku 29mm nyt.
14.8.2011 21:45
Joo ja joka ikisessä tehokkaassa 2t:ssä on pakoaukko alhaalta kapeampi kuin ylhäältä (näin siis moniosaisissa paoissa).
Ajattelin mielessäni niitä krossareitten pyttyjä mitä olen nähnyt. Perustin oman ajatteluni ton ilmajäähy RMmän, ja muitten muisnaisten romujen opakoaukoille, jotka siis ovat sellasia suorakaiteita. Pitäisi klyllä jonkuhnmoista kosketusta hankkia noihin uudempiinkin vehkeisiin