Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

10.10.2010 18:10

2mm peltiä on niin paksua, mahdoton väännellä käsin. 1mm menettelee jotekin, 0,7 paras.

Mikä on arean toleranssi? +-1?

10.10.2010 19:38

Arean toleranssi on pienempi kuin sinne syötettyjen mittojen toleranssi. Eli kyllä se sinällään menee ihan neliömillin tarkkuuteen... :roll:

10.10.2010 20:09

Hupsista, siis paon pinta-ala kyseessä. 1mm heittää varmaan jokatapauksessa?

10.10.2010 20:52

2mm pelti aivan liian paksua,0,7-1 mm on hyvää putken tekemiseen

10.10.2010 23:10

Lauri* kirjoitti:2mm pelti aivan liian paksua,0,7-1 mm on hyvää putken tekemiseen


Taisi tulla jo selväksi.. :roll:

14.10.2010 22:31

Veli-Vihannes kirjoitti:
Lauri* kirjoitti:2mm pelti aivan liian paksua,0,7-1 mm on hyvää putken tekemiseen


Taisi tulla jo selväksi.. :roll:

Joku aiemmissa topiceissa kyllä puhunut tehneensä putkia 2mm pellistä.

14.10.2010 23:04

Voi kai jokuolla tehnyt mutta kyse onkin siitä että onko siinä mitään järkeä?

14.10.2010 23:57

Helppo hitsata, kilinä pienempi jne. Ei tule klommoja helposti.

15.10.2010 8:47

Krg kirjoitti:Helppo hitsata, kilinä pienempi jne. Ei tule klommoja helposti.

Jjeeps, meinasin vaan että jos tekis kokeiluputken siitä 0,7:sta ja sitten lopullisen 2mm..
Uskon että ei ainakaa koneista jää kii ;)

15.10.2010 10:07

Skiiware kirjoitti:
Krg kirjoitti:Helppo hitsata, kilinä pienempi jne. Ei tule klommoja helposti.

Jjeeps, meinasin vaan että jos tekis kokeiluputken siitä 0,7:sta ja sitten lopullisen 2mm..
Uskon että ei ainakaa koneista jää kii ;)


Voishan sen koneistaa billetistä..?

15.10.2010 13:24

Nii tai vaikka samantie sorvata ne kartiot tarpeeks paksulla seinämällä. Ois hauska tietää millaset äänet tulis :D

15.10.2010 15:03

Myös valurautainen pakoputki ois aika kova, sentin seinämillä. Sen kun sais kerran lämpimäksi, niin eipä tarvisi kärsiä ns. "cold pipe effectistä"...

15.10.2010 15:12

Sarvi-Perkele kirjoitti:Myös valurautainen pakoputki ois aika kova, sentin seinämillä. Sen kun sais kerran lämpimäksi, niin eipä tarvisi kärsiä ns. "cold pipe effectistä"...


pistää vastukset mukaan ni vois vaikka laittaa sitten pistokkeeseen lämpiämään aamuisin :D

Ja kyllä tuolla pajassa 20k€ cnc sorvi että voisha sitä aina kokeilla.. :seko:

15.10.2010 15:44

Sarvi, tarkoitatko ns. "cold pipe effectillä" sellaista juttua, kovissa nopeuksissa ilmaviima jäähdyttää putken joka muuttaa virtausnopeuksia?

15.10.2010 16:04

Krg kirjoitti:Sarvi, tarkoitatko ns. "cold pipe effectillä" sellaista juttua, kovissa nopeuksissa ilmaviima jäähdyttää putken joka muuttaa virtausnopeuksia?


Oikeestaan aaltojen nopeuksia, mutta samasta asiasta kyse. Kisavehkeissä tuosta on ollu ongelmaa kun vedetään kurvi läpi ja sitten pitäs koneen hönkiä, mutta putki onkin jo jäähtynyt.

Ja toinen esim kiiharikelkoissa, paikallaan römpötellessä ennen starttia putki ei oo välttämättä vielä ihan niissä lämmöissä mitä siellä kesällä pajalla +25 C lämpötiloissa penkitettäessä ja suunnitellessa...

...ja totta helevetissä jokaisella itseensä vakavasti suhtautuvulla pevukuskilla on renkaanlämmittimien LISÄKSI myös PAKOPUTKENLÄMMITIN, juurikin noiden ylläkuvattujen ongelmien välttämiseksi...