Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

19.5.2024 21:58

Tietääkö kukaan miksi moponi kuulostaa kirjaimellisesti imurilta ja miten euro 5 moottorista saa kaikki kurit pois???

Vetävä tekniikka AM6 moottoriin

5.6.2024 13:42

Päivää että pätkähti,

Kävi sellanen homma että Betani lämpöleikkasi tuossa aamulla ja nyt olisi tarkoitus rakentaa vetävä 50cc tekniikka.

Tällä hetkellä mielessä:
MVT 50cc pytty
Enox (jo tulossa)
V-Force 3
Kiina 21mm kaasari
Vapaavirta ilmansuodatin

Pistäkääjän ehdotuksia tulemaan :)

Re: Minarelli AM6

4.8.2024 17:40

Drac SM potilaana vuodelta 2015.
Toimii ihan OK, kulkee 11 piikkisellä eturattaalla 64 km/h. Ongelmana on että yli puolen kaasun ei enää vedä vaan ikäänkuin nykii ja puutuu. Tämä siis vain kun kierrokset on ylhäällä. Paikallaan tuntuu kiertävän hienosti mutta liikkeessä ollessa pupeltaa.

Suutin on 110. Kokeilin pienempää mutta puutui aiemmin ja ryyppy tehosti kulkua.

Putki lienee jokin viriputki, imukaulaa on viilattu isommaksi. Kaasutin taitaa olla vakio ja se on putsattu moneen kertaan.

Tulppa on uusi ja kärkiväli 0,6 mm.

Ostin "rajoittamattoman" CDI-boksin mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta.

Tuo nykyinen nopeus olisi ok, mutta ajaminen on epämiellyttävää kun veto on nykivää.

Toinen harmi on takavalo, ensimmäinen oli sisältä erittäin hapettunut ja mahdoton kunnostaa. Toinen K-Koneelta ostettu kesti 2 pv kunnes kaikki punaiset ledit pimenivät. Kolmas samanlainen kesti viikon ja sama homma. Sähköosilla ei kuulemma ole heillä takuuta... Mittasin jännitteen: Takavalolle pysyy koko ajan noin 2V ja jarruvalolle 15V.

Re: Minarelli AM6

3.4.2025 17:59

Mulla taas on ongelmana että rieju mrt:säni kun vaihdan vapaalta pois kuuluu vaan rätinää. Osaako joku kertoa mistä voisi johtua.

Re: Minarelli AM6

1.5.2025 10:41

Pojan 2018 Dracissa saatiin erikoinen tyhjäkäynnin puutos, löytyiskö täältä apuja?
Alkutilanne -> toimiva mopo vakioputkella ja suuttimella.
Piti kokeilla tehoputkea kun olin itse lomalla joten ihan tarkkaa tietoa ei ole mitä tehtiin putken ja isomman suuttimen lisäksi, kuuleman mukaan ei muuta (edes ruuveihin koskettu)...
Nyt tilanne että
-Edes aiemmalla vakioputkella ja suuttimella mopo ei käy enää tyhjäkäyntiä ilman kaasua lämpöisellä koneella. Ao säädöillä saatiin käymään kylmänä tyhjäkäyntiä mutta lämpöisenä sammuu heti.

-Lähtee käyntiin hyvin ja pystyy ajamaan kunhan ei päästä sammumaan, ehkä hieman laiskempi kuin ennen
-kaasari käytetty auki useamman kerran ja putsattu suuttimet, kanavat yms carbcleanerilla ja paineilmalla
-uusi imukaula, kohokammio, koho ja tiivisteet
-uusi tyhjäkäyntiruuvi, prikka ja tiiviste, (vanhasta puuttui prikka)
-Starttispraylla suihkimalla kaasuttimen/moottorin ympäristöön ei käynnissä muutoksia, tosin kun ei tyhjäkäyntiä lyödy niin pienellä kaasulla testattu tämä
-Tyhjäkäynti- ja ilmaruuvin asennolla ei tunnu olevan vaikutusta?? Samoin ryypyllä ei vaikutusta??
-Pakoaukon tiivisteen vaihdolla käynti parani ja savutus väheni

Ilmeisesti vuotava kampiakselin stefa voi saada tyhjäkäyntiongelmia aikaseksi mutta aika tuuri jos nyt samalla kertaa menisi kun tuota on säädetty toisesta kohtaa...?

Re: Minarelli AM6

4.5.2025 19:32

riparimursu kirjoitti:Pojan 2018 Dracissa saatiin erikoinen tyhjäkäynnin puutos, löytyiskö täältä apuja?
Alkutilanne -> toimiva mopo vakioputkella ja suuttimella.
Piti kokeilla tehoputkea kun olin itse lomalla joten ihan tarkkaa tietoa ei ole mitä tehtiin putken ja isomman suuttimen lisäksi, kuuleman mukaan ei muuta (edes ruuveihin koskettu)...
Nyt tilanne että
-Edes aiemmalla vakioputkella ja suuttimella mopo ei käy enää tyhjäkäyntiä ilman kaasua lämpöisellä koneella. Ao säädöillä saatiin käymään kylmänä tyhjäkäyntiä mutta lämpöisenä sammuu heti.

-Lähtee käyntiin hyvin ja pystyy ajamaan kunhan ei päästä sammumaan, ehkä hieman laiskempi kuin ennen
-kaasari käytetty auki useamman kerran ja putsattu suuttimet, kanavat yms carbcleanerilla ja paineilmalla
-uusi imukaula, kohokammio, koho ja tiivisteet
-uusi tyhjäkäyntiruuvi, prikka ja tiiviste, (vanhasta puuttui prikka)
-Starttispraylla suihkimalla kaasuttimen/moottorin ympäristöön ei käynnissä muutoksia, tosin kun ei tyhjäkäyntiä lyödy niin pienellä kaasulla testattu tämä
-Tyhjäkäynti- ja ilmaruuvin asennolla ei tunnu olevan vaikutusta?? Samoin ryypyllä ei vaikutusta??
-Pakoaukon tiivisteen vaihdolla käynti parani ja savutus väheni

Ilmeisesti vuotava kampiakselin stefa voi saada tyhjäkäyntiongelmia aikaseksi mutta aika tuuri jos nyt samalla kertaa menisi kun tuota on säädetty toisesta kohtaa...?


Tässä päästiin niin pitkälle että nyt mopo käy tyhjäkäyntiä. Viimeisellä kaasarin putsaus- ja kasauskerralla huomattiin että ryyppyluisti ei liiku kunnolla ja kanavassa oli silmämääräisesti jotain köhnää joka ei lähtenyt carb cleanerilla.

Seuraavalla startilla lähti ns. ykkösellä mutta nyt sen jälkeen niin kiksillä ei edes hörähdä. Ainoastaan työntämällä käyntiin... Mutta käy tyhjäkäyntiä sen jälkeen :D

Re: Minarelli AM6

6.5.2025 21:32

riparimursu kirjoitti:
riparimursu kirjoitti:Pojan 2018 Dracissa saatiin erikoinen tyhjäkäynnin puutos, löytyiskö täältä apuja?
Alkutilanne -> toimiva mopo vakioputkella ja suuttimella.
Piti kokeilla tehoputkea kun olin itse lomalla joten ihan tarkkaa tietoa ei ole mitä tehtiin putken ja isomman suuttimen lisäksi, kuuleman mukaan ei muuta (edes ruuveihin koskettu)...
Nyt tilanne että
-Edes aiemmalla vakioputkella ja suuttimella mopo ei käy enää tyhjäkäyntiä ilman kaasua lämpöisellä koneella. Ao säädöillä saatiin käymään kylmänä tyhjäkäyntiä mutta lämpöisenä sammuu heti.

-Lähtee käyntiin hyvin ja pystyy ajamaan kunhan ei päästä sammumaan, ehkä hieman laiskempi kuin ennen
-kaasari käytetty auki useamman kerran ja putsattu suuttimet, kanavat yms carbcleanerilla ja paineilmalla
-uusi imukaula, kohokammio, koho ja tiivisteet
-uusi tyhjäkäyntiruuvi, prikka ja tiiviste, (vanhasta puuttui prikka)
-Starttispraylla suihkimalla kaasuttimen/moottorin ympäristöön ei käynnissä muutoksia, tosin kun ei tyhjäkäyntiä lyödy niin pienellä kaasulla testattu tämä
-Tyhjäkäynti- ja ilmaruuvin asennolla ei tunnu olevan vaikutusta?? Samoin ryypyllä ei vaikutusta??
-Pakoaukon tiivisteen vaihdolla käynti parani ja savutus väheni

Ilmeisesti vuotava kampiakselin stefa voi saada tyhjäkäyntiongelmia aikaseksi mutta aika tuuri jos nyt samalla kertaa menisi kun tuota on säädetty toisesta kohtaa...?


Tässä päästiin niin pitkälle että nyt mopo käy tyhjäkäyntiä. Viimeisellä kaasarin putsaus- ja kasauskerralla huomattiin että ryyppyluisti ei liiku kunnolla ja kanavassa oli silmämääräisesti jotain köhnää joka ei lähtenyt carb cleanerilla.

Seuraavalla startilla lähti ns. ykkösellä mutta nyt sen jälkeen niin kiksillä ei edes hörähdä. Ainoastaan työntämällä käyntiin... Mutta käy tyhjäkäyntiä sen jälkeen :D


Kiksistartti korjaantui seuraavan yön aikana itsekseen, tekemättä mitään :D Nyt on parempi pistää työkalut kaappiin ja kovaa ajoa