Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
14.4.2017 19:38
Mikäs vois derbissä ny olla vikana?
Vaihoin staattorin ku ei saanu kipinää, ny saa, mutta käynnistäes aina joka kolmas polkasu suhahtaa putkee. Myös kuulostais et parin pyörähdyksen aikana toimis. Putkesta tulee myös savua.
3.5.2017 22:08
Mikäs mahtaa olla 4t hussessa vikana kun ei enää kulje muuta kuin 40-50 ja kuulostaa siltä että jokin olisi tukossa? vika tuli yhtäkkiä tallissa ja onko penkin alla oleva säiliö jäähdytinnestettä varten? aluksi toimi normaalisti
4.5.2017 11:09
Hankin tuommosen Tunturi City -93 Morini -koneella. Konetta ruokkii Dellorto Sha 14.9P. Edit: Pitäisi olla kaikilta osin täysin vakio.
Vetää ajaessa hyvin ja kulkee sen 30-35kmh, mitä tuommosen ilmeisesti kuuluukin ja vie aikuista miestä myös mäkeen hyvin.
Tyhjäkäynti on kuitenkin huono. Kylmänä ei käy tyhjäkäyntiä ollenkaan, vaan täytyy aika kauankin käyttää kierroksilla, jotta ei sammu. Lämpimänä käy kyllä tyhjäkäyntiä, mutta vähän epätasaisesti. Käy ehkä liian rikkaalla..?
Edellinen omistaja oli purkanut ja putsannut kaasarin, mutta tarkistin sen itsekin ja ainakin yläpään tiiviste (kannen alla, josta vaijeri menee sisään) näyttää puuttuvan kokonaan. Voiko kaasari imeä sitä kautta ilmaa? Entä kaasuvaijerin liitoksen päällä oleva "suojakumi", pitääkö sen olla täydellisen ehjä?
Tietääkö kukaan, mikä tällaisen vakiosuutin pitäisi olla? Motowiki näyttää kertovan 50, mutta kaikki kaupat myy uutena kyseisen kaasuttimen 43 suuttimella. Mun mopossa näkyy olevan 48, joka kuulemma myyjän mukaan on vakio.
Kokeilin myös käyttää mopoa ilman ilmansuodatinta, mutta en kyllä havaitse mitään eroa käynnissä ainakaan paikallaan. Ilmansuodattimena on ilmansuodatinvaahtomuovimatosta leikattu n. 1cm paksu kiekko, alkuperäisellä metalliverkkosuodattimella ei kuulemma käynyt ollenkaan.
Tulpan vaihdoin (vanhassa kärkiväli 0,9mm, onko oikea 0,5 kuten motowiki kertoo?) ja vanha tulppa oli sellainen kauniin ruskea, jollainen ainakin autoissa pitäisi olla kaasarin ollessa säädöissä.
7.5.2017 13:15
Moro,
Derbissäni on seuraavanlainen ongelma: kone ei aina reagoi kaasuun. Useasti 3. vaihteella tai sitä isomalla kaasukahvaa kääntäessä ei tapahdu yhtään mitään muutamaan sekunttiin, kunnes yhtäkkiä mopo ottaakin kierroksia, samalla tavalla kuin kytkintä luistattaisi.
Kytkimellä on ajettu vasta 1tkm, eli tuskin vikaa siinä?
Olen katsonut kytkinvaijerin kireyden ja kaasuvaijerin reitin, eikä se takkerru mihinkään. Kaasukahva on tosin hieman jäykän oloinen.
Vireinä (jos niitä voi sellaisiksi kutsua) on rajoittamaton CDI, Dellorton 17.5mm kaasutin ja 11/65 välit.
Mistä vikaa kannattaisi alkaa etsimään ?
E: kyseessä on siis um rabasa, Derbi Senda X-Treme 2007
21.5.2017 23:25
Mikä mahtais olla riejussa vikana, vähän on ennenkin oireillut mutta nyt ei lähde enää milloinkaan kuin työntämällä käyntiin ja silloinkin vaivalloisesti eikä käy tyhjäkäyntiä. Kaasari ja tulppa putsattu ja saa kipinää, pienemmällä suuttimella kokeiltu ja ruuveja säädelty.
Mäntä vaihdettu 300km sitten ja puristuksia tuntuisi olevan
25.5.2017 16:17
Mikä vikana?. Joka vaihteen lopussa piikin jälkeen alkaa ns. pätkimään, kun tuntuisi, että löytyy vielä tehoa. Tekniikkana siis: 24mm pwk, v force 3, tpr 80cc ja scr 80cc putkisto. Suuttimen vaihto isompaan ei auta.
26.5.2017 23:09
Mikä saattais olla derbissä vikana ku ei vaihu välillä esim valoihin tultaessa vaihteet kunnolla alaspäin. Poljin vain käy alhaalla, mutta vaihe ei vaihu vaikka kovaakin koittaa poljinta rykästä. Sitten pitää aina pysähtyä ja alkaa liikuttelemaan mopoa vähän taaksepäin, että saan pienemmän vaihteen silmään. Tosiaan vika ilmenee vaan silloin kun kytkinpohjassa koitan saada vaihetta pienemmäks eli ylöspäin vaihtaa aina ongelmitta
Osaisko joku sanoa mistä johtuu tai onko jotain paskana. Vaihteistoöljyt tarkistin jo, eikä ne ollut loppu.
27.5.2017 7:46
Vaihteistoöljyn vaihto. Kytkin ei irroita kunnolla jolloin vaihto paikallaan on hankalaa.
27.5.2017 14:25
Itellä ollut sama ongelma. Kantsii kattoa että kytkimessä ei ole liikaa vapaaliikettä, vaan se ihan pieni n. 5mm. Vakio kytkinjouset on tosi löysät, itsellä korjaantu vasta kun vaihdoin jämäkämmät jouset ja uudet levyt. Sit alkoi kytkin pitää ja irrottaa jämäkästi.
E: tosiaan öljynvaihto tietty ekana
27.5.2017 16:01
Itelläkin on ihan sama ongelma mopon ostosta lähtien ja öljyt on vaihdettu nyt pari kertaa perus castrol mtx:ään eikä ongelma ole parantunut. Oiskos tässä sitten ainoot vaihtoehdot joku muu öljy (mutta mikä öljy?) tai sitten nuo jäykemmät jouset ja uudet kytkinlevyt?
27.5.2017 23:06
Viimeksi muokannut n1kezu päivämäärä 27.10.2018 3:16, muokattu yhteensä 1 kerran
28.5.2017 16:49
Mikä on vikana kun mopo vaan pätkii mutta välillä kiertää hyvin mutta esim puolikaasulla "vomm vomm vomm" ja röpöttelee kun koittaa ajaa sitten yhtäkkiä alkaakin kiertämään
31.5.2017 17:38
Tosiaan 50cc mankissa itsetehty putki, 19mm Jingke kaasari. Mikä voisi olla vikana kun tuntuu siltä ettei jaksa kulkea kunnolla, huiput ovat vähän päälle 60, mutta ei läheskään aina jaksa kumminkaan saavuttaa tuota lukemaa. Mopo ei siis jaksa vääntää ollenkaan. Vai johtuuko vain siitä, että on vitun laiska, jos johtuu niin mitä pitäisi laittaa?
Viimeksi muokannut Apina89 päivämäärä 1.6.2017 12:13, muokattu yhteensä 1 kerran
31.5.2017 18:12
Apina89 kirjoitti:Manki jaksaa nipin napin kulkea vastatuuleen nelosvaihteella? Mistä tämä voisi johtua?
Samoin vaihteet joutuu vetää aika pitkälle ennen kuin voi vaihtaa, muuten mopo ei jaksa kulkea. Kiitos jo etukäteen.
oisko toi >laiska mopo
31.5.2017 18:39
Oisit voinu kertoa myös mitä sille on tehty, onko ongelma ollut aina vai ilmennyt vasta nyt jne.
Jos se on 50cc kuristettu tai ei niin ei mikään hirveä ihme ettei jaksa.