Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mikä on vikana?

6.7.2012 18:01

Meeppäs poika muualle pärisemään sen ES kanssa. Ja mikähän omaan derbiin tuli kun yhtäkkiä hyytyi ja pamautteli putkeen ja ei lähde enään käyntiin, uudella tulpalla koitettu ja molemmilla tuli hyvä kipinä ja äsken kun kävin työntelemässä niin pamautteli putkeen aika raakasti, ja jo ihan pikkuisen lupaili muttei kuitenkaan lähtenyt. Siinä jotain säädin ja laitoin pikkuisen tulpanreiästä bensaa niin ei pamautellut eikä edes yrittänyt käyntiin, kaasarin asennon vaihtelulla sai putkeen pamahtelua säädettyä. Saako se nyt liikaa vai liian vähän bensaa kun suhisee putkeen? Tulppa oli kyllä märkä.

Re: Mikä on vikana?

6.7.2012 18:21

mulla oireili joskus mopo noin kun mageeton puolen kampuran stefa ei ollu tarpeeks syväl kolossaan, kannattaa naputella sitä hituc syvemmälle.

Re: Mikä on vikana?

6.7.2012 18:29

Elikkä palaan taas asiaan, vastatkaa mielellään yksityisviestinä jos saattais olla tietoa.
Skootteri oli ajokuntoinen ei ollut vikoja mutta paljon ajettu jonka jälkeen purin ja laitoin kiinni
- Tuliterä sylinterisarja (oikein laitettu kyllä )
- Uudet kytkin ja vastapainejouset
-Puola
-Tulppa
-Staattori
-4.5g Rullat
-Hiilikuitu läpät , vaihoin takaisin peltisiin. koska kokeilin jos ois siinä vika.
Elikkä skootteri ei anna minkäänlaista elonmerkkiä, ei lähde käyntiin ei lupaa edes ollenkaan, saa kipinää saa ilmaa saa bensaa, kaikki ruuvit tiukassa kiinni ei pitäisi olla imuvuotoja, pytty 3 kertaa katsottu vari 2 kertaa avattu, kaasaria säädetty, Ei lähde ei sitten millään käyntiin. Olisin erittäin kiitollinen jos jollakin voisi olla neuvoja, mikä voisi olla skootterissa enään vikana, vai onko se kenties noiduttu :D

Re: Mikä on vikana?

6.7.2012 18:43

hessuhopotin kirjoitti:mulla oireili joskus mopo noin kun mageeton puolen kampuran stefa ei ollu tarpeeks syväl kolossaan, kannattaa naputella sitä hituc syvemmälle.
Rupesin aatteleen niin oiskohan ne läpät sitten hajalla? Kun ei se bensa tulpanreiästä laittaminenkaan auttanut mitään niin jos se vaan tukehtuu ja pamauttelee putkessa kun saa niin paljon ettei kerkeä polttaa sitä?

Re: Mikä on vikana?

6.7.2012 22:40

Todella pieni vika on, mutta mikäs vois olla kun CPI sm:ssä ei toimi enää vilkut? Koitin laitella johtoja eri päin mutta mitään ei tapahdu kun painaa vilkun päälle. Mitäs kannattais lähtee tekemään?

Re: Mikä on vikana?

7.7.2012 14:17

näissä on semmonen tyyppivika että kun kääntää etuhaarukkaa niin johot saattaa jäädä stoppareiden väliin ja katketa nipun sisällä, eli katos nyt alkuun johtojen kuntoa

Re: Mikä on vikana?

7.7.2012 17:26

Johdot kyllä tuntuis ja näyttäis olevan kunnossa, penkin alla oleva sulake on kunnossa ja etu- ja takavalo toimii. En tiedä liittyykö tää siihen ettei vilkut toimi, mutta kun painaa vilkun päälle vasemmalle niin kuuluu tuo jatkuva "nakutus" ja kun taas painaa vilkun päälle oikealle niin tuota ääntä ei tule. Vilkut ei toimi edessä eikä takana...

Re: Mikä on vikana?

7.7.2012 17:34

no sitten sulla saattaa olla vilkkurele pimeenä, osta tilalle 3 johtoinen led vilkkurele

Re: Mikä on vikana?

7.7.2012 21:23

Mikäs nyt on (jälleen) vikana pösössä? Eli kun ajaa kylmänä toimii ihan hyvin ja kiihtyy hyvin, eikä tee mitään ihmeellisempää. Lämmettyään hyytyy johtuen liian isosta suuttimesta, mutta alkaa tekemään myös muuta mielenkiintoista. Jos kierrosten antaa laskea liian alas (eli melkein tyhjäkäynnille), niin sitten kun antaa kaasua mopo vain röpöttää. Ei sammu, mutta ei nosta kierroksiakaan. Vika ei ole neulassa, sillä se on jo laihimmalla ja mopo tekee tuota riippumatta kaasun asennosta. Kun sitten joskus pääsee tämän röpötyksen yli, niin sitten taas toimii hyvin eikä röpötyksestä ole tietoakaan, kunnes vika tulee jälleen kun kierrokset laskee. Mopo myös käynnistyy huonosti lämpimänä, ja pitää painaa kaasua käynnistettäessä. Onko mahdollista, että läpät raottaa, kun en keksi enää muuta vian aiheuttajaa väärän kokoisen tyhjäkäyntisuuttimen lisäksi, mutta sekin on vakio, niin ei johdu siitäkään. Neulaa on kokeiltu eri kohdissa ja seosruuvia pyöritelty ties kuinka paljon, mutta aina sama vika. Ja vika on ollut jo talvesta saakka, mutta pahentunut nyt lähiaikoina sietämättömäksi. En voi katsoa raottaako läpät sillä minulla ei ole pallo torxia (kaverilla on, mutta hän ei ole kotona) joten en saa sitä ihan heti ja haluaisin saada mopon mahdollisimman pian kuntoon, niin mahdan ostaa jo ilman tarkistusta nuo läpät, ellei joku sitten keksi jotain muuta mikä voi aiheuttaa nuo viat.

Re: Mikä on vikana?

8.7.2012 11:02

hessuhopotin kirjoitti:no sitten sulla saattaa olla vilkkurele pimeenä, osta tilalle 3 johtoinen led vilkkurele

Pitääkö sen olla CPIn oma alkuperäisosa vai käykö joku yleismallinen vilkkurele led vilkuille joka on 3 johtoinen? Esim käykö tämä http://www.emc24.fi/product_info.php?products_id=6635 , 3-napainen led vilkuille??

Re: Mikä on vikana?

8.7.2012 11:32

Eli mopo on vuojen 93 manki. Ja olis pari "ongelmaa".

Ensinnäkin kylmällä konella ottaa enemmän kierroksia, kuin lämpimällä. Eli kylmällä koneella tuntuu siltä, että cdi ei rajoittaisi siihen 6500 rpm:ään mihin pitäisi ja lämpimällä koneella taas rajoittaa. Ja joskus alamäkeen paahtaessa kaasu pohjassa kiertää taas enemmän. Huiput "normaalisti" n. 50-52 km/h gps:ään ja kylmällä koneella n. 57-58 km/h gepsiin. Onko kukaan törmännyt vastaavaan? Ohitinta en siis ole asentanut, joten olisko vika cdi:ssä?

Toinen probleema olis sellainen, että manki alkoi pätkimään/käymään "nykimällä" täyskaasulla sen jälkeen, kun tiivistin ilmanputsaria, kun se vähän vuoti ja imuäänet oli isommat... Oisko hiukan liian iso pääsuutin? Nyt siis 72,5 kokoinen, joten oisko 68 tai 70 bueno? Tyhjäkäynti toimii nätisti ja n. 1/2 ja 2/3 kaasulla ajettaessa toimii hyvin, mutta kun ajaa kaasu pohjassa niin sitten "vasta" alkaa pätkimään/nykimään ja ei kule ennää edes 50 km/h, vaan hikiseen sen 45 km/h jos saa kierroksia tarpeeksi puolikaasulla alamäkeen...

Re: Mikä on vikana?

8.7.2012 12:30

Varmastikkin molemmat viat korjaantuu oikeilla kaasarin säädöillä. Ja kun tuossa mainitsit että olit ilmanputsaria tiivistellyt niin seos on nyt sitten luultavasti rikkaalla, joten pienempää suutinta kehiin vaan.

Re: Mikä on vikana?

8.7.2012 13:02

Juups, tuota toista minä epäilinkin, että käy rikkaalla, mutta tuo ensimmäinen ongelma ei ainakaan minun "järjellä" ajateltuna vaikuta huonoilta säädöiltä (huonot säädöt eivät vastaa rajoitettua cdi boksia), koska sitä on esiintynyt säädöissä olevalla vakiokaasarilla ja nyt tällä mikunilla, joka oli säädöissä (kunnes putsaria tiivistin), eli tämä vika olisi jossain muualla, mutta missä? Manki kun oli säädöissä, niin se ei pätkinyt eikä booannut vaan se ei yksinkertaisesti vain kiertänyt lämpimällä koneella enempää, kylmällä/viileällä koneella kiersi taas pirusti enemmän (jonnekki 10 trpm korville, jos ei yliki), varsinkin tällä isommalla mikunilla.

Kun ei kiinnostas ylimääräisiä sakkoja saada, eikä varsinkaan menettää kilpiä (riippuu poliisista, joillekin riittää se 55 km/h vauhtikin kilpien viemiseen...) sen takia, että mopon cdi ei rajotakaan, eikä kiinnosta vaihtaa lyhempiä välityksiä, koska sitten joutuu vinguttamaan, varsinkaan matka-ajossa, nelari kun on...

Re: Mikä on vikana?

8.7.2012 22:10

jiberishy kirjoitti:
hessuhopotin kirjoitti:no sitten sulla saattaa olla vilkkurele pimeenä, osta tilalle 3 johtoinen led vilkkurele

Pitääkö sen olla CPIn oma alkuperäisosa vai käykö joku yleismallinen vilkkurele led vilkuille joka on 3 johtoinen? Esim käykö tämä http://www.emc24.fi/product_info.php?products_id=6635 , 3-napainen led vilkuille??

Mikä on vikana?

9.7.2012 1:03

Juu toi kelpaa.