Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Kaasuttimet

17.1.2012 23:08

Onse kumma kun aina tahkotaan tuosta SHA:n paskuudesta, mutta uskallan väittää edelleenkin että se on toimintavarmempi vähän osaamattomalle/kiinnostumattomalle hepulle kuin mikään muu kaasari.
Kummastippa mulla toimi tuo 14.12 SHA omassa mopossa, ei niin mitään valittamista ollu, varmaan olis vieläkin kiinni ellen ois ruvennu virittelemään, nyt jossain varaston kätköissä tuo kaasari.. Itse asiassa taitaa olla vielä videokin tallella missä puotellaan autoista ohite NIIIN paskalla Shan kaasarilla ja metralla... :roll: Laitetaankos pojille pätkää.
Ootko kokeillu sen ryypyn kanssa kikkailla? Kannattaa kaasutella rengas ilmassa ja katella sen ryypyn kanssa mitenkä vaikuttaa, ei laita siis ryyppyä kokonaan päälle, vähän vaan härkkii sitä. Mutta sanoisin että kokeile ~80 suutinta, nää on vähän ihmeellisiä kaasareita mutta ei nyt niin paskoja että pitäis nakata käsistä heti pois kun saa kouraan... :roll:

Re: Kaasuttimet

18.1.2012 0:53

Topsa- kirjoitti:Onse kumma kun aina tahkotaan tuosta SHA:n paskuudesta, mutta uskallan väittää edelleenkin että se on toimintavarmempi vähän osaamattomalle/kiinnostumattomalle hepulle kuin mikään muu kaasari.
Kummastippa mulla toimi tuo 14.12 SHA omassa mopossa, ei niin mitään valittamista ollu, varmaan olis vieläkin kiinni ellen ois ruvennu virittelemään, nyt jossain varaston kätköissä tuo kaasari.. Itse asiassa taitaa olla vielä videokin tallella missä puotellaan autoista ohite NIIIN paskalla Shan kaasarilla ja metralla... :roll: Laitetaankos pojille pätkää.
Ootko kokeillu sen ryypyn kanssa kikkailla? Kannattaa kaasutella rengas ilmassa ja katella sen ryypyn kanssa mitenkä vaikuttaa, ei laita siis ryyppyä kokonaan päälle, vähän vaan härkkii sitä. Mutta sanoisin että kokeile ~80 suutinta, nää on vähän ihmeellisiä kaasareita mutta ei nyt niin paskoja että pitäis nakata käsistä heti pois kun saa kouraan... :roll:

Mietitääs tuota Dellorton taidonnäytettä, eli SHA:ta. Kaasuttimesta löytyy piirejä tasan kaksi, tyhjäkäyntipiiri ja pääpolttoainepiiri. Näistä vielä tarkennetaan, että tyhjäkäyntipiiri toimii käytännössä vain pääsuuttimen avustuksella ja pääpolttoainepiirikin on naurettavan onneton lähtien jo neulan puutteesta. Aloitetaan tyhjäkäyntipiirin paskuudesta. Ei seosruuvia tai ilmaruuvia, bensa imetään tyhjäkäyntipiiriin pääsuuttimen läpi. Ainoa tapa säätää tyhjäkäynnin seosta on vaihtaa pääsuutinta. Pääpolttoainepiiri se jännä kanssa on. Ei neulaa, eli neulaputki on on/off riippumatta kaasun asennosta, eli piirien siirtymävaiheessa seos on mitä sattuu tulemaan, tosin niin se tyhjäkäyntipiirinkin tuoma lopputulos on. Ryyppyäkään tuossa ei ole, joka antaisi siis lisäpolttoainetta koneelle, vaan ainoastaan ilmamäärää kuristava läppä.

Eli kaasuttimen kaikki seoksen säätömahdollisuudet ovat pääsuuttimen vaihto. Saahan sillä koneen toimimaan, mutta... Voi sitäkin tunnetta, jos täysikaasulla käy nätisti kun vihdoin se pääsuutin arvottu oikein, mutta tyhjäkäynti vetää laihalle. Sen lisäksi kun otetaan vielä ne muut kaasun asennot ja niiden seokset, niin voi pojat. SHA:n ainoa hyvä puoli on, että helppo sanoa että kaasutin säädetty kunnolla! :D

Lyhyesti, kaasutin toimii sinnepäin, seokset on sinnepäin etkä niille mitään voi. Sinnepäin olevat seokset ei ole hyvät, mutta kuten sanoit ne toimii. Dellorto SHA ei ole mitenkään "toimintavarmempi", samanlailla ne muutkin toimii jos ne jotenkin kiinni saa ja säädettyä edes vähän sinnepäin. Jos kaasarin säätö ei kinosta niin se on jo eri lukunsa se, niihin ei kannata puuttua.
Piilotekstillesi repesin ääneen, se oli ihan hyvä kevennys tuon tiukan tekstin väliin. :lol:

Re: Kaasuttimet

18.1.2012 21:21

Noniin tulihan sieltä vastausta.Tyhjäkäynnin puuttuminen ei mua haittaa,tangon ku kääntää tappiin niin kaasuvaijjeri hirttää pikkuusen niin pysyy käynnis :D Ei tarttisi ku lähteä käyntiin ominvoimin ja pystyä ajamaan kaasupohjas.
Tiesin ettei sha kaasaria saa oikee minkään näköisiin säätöihin ostattaessa.Kaverille sanoin että kokeilen eka,jos toimii niin ostan jos ei niin tuon kaasarin takaisin.En ole vielä tohon ryyppyyn tutustunut koska seon niin vittumaises paikkaa :D

Re: Kaasuttimet

18.1.2012 22:10

Eli yrität ilman ryyppyä käyntiin? Ok.

Ja tuo 68 suutin kuulostaa melko pieneltä, kun mulla oli entises Gassus 14.12 SHA ja siinä teharin kans 80 suutin.

Re: Kaasuttimet

18.1.2012 22:22

No perhana ku seon just tuola rungon alla ettei saa painettua ilman penkin irrotusta.

Re: Kaasuttimet

18.1.2012 22:59

Nii mutta sitte ihmettelet ku ei lähde käyntiin :D

Re: Kaasuttimet

19.1.2012 0:21

Iltoja! Tuossa vaihtelin tilattuja osia kiinni, suutin oli liian pieni kun ei kaasari ollutkaan mallia SHA, en tiedä että itkeä vaiko olla iloinen.
No mutta ongelmahan on se, että mopo rupeaa booamaan kun kääntää yli puolenkaasun. Ongelma ilmeni kun vaihdoin vakioputsarin tilalle pipercrossin. Suuttimena on kai 95 ja se on lorton 14 tai 16 millisessä kaasarissa.
Toinen ongelma on kylmänä (siis talvella kun lähtee koulun pihasta n.-10C) käyntiin saaminen, menee hyvinkin 20 polkaisua, ja kauhean kauan aikaa saa lämmitellä ennenkuin kiertää kunnolla. Kesällä ja tallista otettaessa taas aina toisella käyntiin ja heti voi ajaa. Suutinongelmia kummatkin?

E: mopo on rx -04, josta hiukka avattu kuria. Kone on siis am6.

Re: Kaasuttimet

19.1.2012 0:41

juurikin tuosta suutimesta johtuu. Ja jos kerta ennenon toiminut ja nyt vaihdoit piperin niin se vaatii about 10 numeroo isomman suuttimen. Kannattaa pistää tilaukseen muutama suutin ja sitte niitä vaa kokeilla.

Re: Kaasuttimet

20.1.2012 15:02

Joo, muutama eri suutin tilaukseen ja kokeilemaan. Jos et oikein osaa korvakuulolla sanoa mikä olisi hyvä niin ajappa täyskaasulla suurimmalla vaihteella ja heitä vauhdista virrat pois. Sitten tienlaidassa nopeasti katsot tulpan värin. Jos se on kahvinruskea olet valinnut oikein.

Re: Kaasuttimet

20.1.2012 15:33

Ei se tulppa kerro melkeen mitään. Väri voi olla ties mikä vaikka olis hyvät säädöt. Ei siihen tulppaan kannata luottaa säätäessä.

Re: Kaasuttimet

20.1.2012 15:48

Reetuhai2 kirjoitti:Ei se tulppa kerro melkeen mitään. Väri voi olla ties mikä vaikka olis hyvät säädöt. Ei siihen tulppaan kannata luottaa säätäessä.


Kyllä se tulpan väri kertoo siitä, kuinka hyvin se seos siellä palaa. Jos on musta/vain hieman ruskeaa tulpan päässä, niin kertoo, että saa liikaa bensaa. Jos on kahvinruskea niin seos palaa hyvin = seosta tulee sylinteriin sopivasti. Ja sitten kun tulee liian vähän seosta/laihalla niin valkoinen. Tulpan väri antaa suunnan, että mihin päin sitten säädetään.

Re: Kaasuttimet

20.1.2012 16:02

Sitähän minäkin. Ei siis toimi täydelisenä säätönä, mutta jos epäilee niin hyvä tarkastus aloittelijalle.

Re: Kaasuttimet

20.1.2012 16:04

Tulpan värin seuraaminen, huh. Jos sitä jostain syystä harrastatte, niin muistakaahan että tulppa ottaa kerran sen lukukelpoisen värin. Eli 500km ajetusta tulpasta älkää kuvitelko "lukevanne" jotain. :D
Se miten tulpasta luetaan, sinne lyödään uusi ja puhdas tulppa, sitten täyskaasulla reipas kiihdytys heti senjälkeen tulppa irti ja katsotaan, silloin väri kertoo sinulle vain sen täyskaasun seoksista jotain osviittaa. Tässäkin tosiaan ei saisi olla sitten mitään muuta ajoa tai käyttämistä siinä välillä, koska yhtälailla se tulppa värjäytyy tyhjäkäynnillä, puolikaasulla, neljäsosakaasulla jne.
En keksi yhtäkään syytä miksi joku haluaisi sen perusteella kaasutinta säädellä, vaikka olisi miten aloittelija tms.

Re: Kaasuttimet

20.1.2012 16:09

Toimii se vähän ajetullakin, putsatulla tulpalla ja nimenomaan pitää ajaa ainoastaan täyskaasulla ja heti katsoa se tulppa koska "menettää" värinsä aika äkkiä. Tai sitten vaan testaa sillä uudella tulpalla.

Re: Kaasuttimet

20.1.2012 16:51

No pyysin nyt äitiä tuomaan kotiintullessa kuvalta 106 kokosen suuttimen,katotaan menikö valinta ihan reisille. Myyjä epäili että on jo liika iso. Edellinen oli siis 95, ja booasi puolenkaasun jälkeen pipercrossin laittamisen jälkeen. To be continued...