Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
5.11.2011 1:28
no onhan se 15w-50 hieman paksumpaa kuin 10w-40
5.11.2011 23:09
Ihan uteliaisuudesta, miksi sen öljyn pitäisi olla paksumpaa kuin nykyinen?
5.11.2011 23:18
Vaihto olis edessä ja toimii mielestäni vaan paremmin paksuhkolla öljyllä, Gearsaver veti laatikon perkeleen jumiin joskus ja se olikin ihan vettä. Motulin 10w30 lootaöljy toimi paremmin kuin gearsaver vaikka olikin alhaisemmalla viskositeetilla, mutta oli koostumukseltaan paksumpaa. Mtx ollut paras tähän mennessä ja mielenkiinnosta olisin halunnut koittaa vielä paksumpaa. Hiljenis kytkimen naputuskin vähän paksummilla
15.11.2011 21:42
mtx 10w40 käyttäny ja hyvin toiminu, gearsaveri on kans hyvää.
26.12.2011 18:59
Onko Castrol Magnetec 5w-40 öljyssä kytkimenlisäaineita?
26.12.2011 20:12
Waitandbleed kirjoitti:Onko Castrol Magnetec 5w-40 öljyssä kytkimenlisäaineita?
Tuskin on. Koko kytkinlisäainetta ei sillai erityisesti ole edes olemassa. Idea on ennemminkin se, että nykyajan synteettisissä öljyissä olevat ominaisuudet eivät sovi MP-märkäkytkimille. Liian liukasta tavaraa ne "energiaa säästävät/matalakitkaiset" öölit. Lueskelin aikanaan jotain JASO MA- luokituksen paperia, jossa eräs suurimpia toteamuksia oli em. liiallinen liukkaus ja usein turhan alhainen viskositeetti. Elikkäs, kun laittaa ns. riittävän alhaisella luokituksella olevaa (ja tarpeeksi paksua) öljyä (esim. API SE, SF), niin pitäis toimia.
Vaikkapa Allison C-4 on luokitus työkoneissa käytettäviin märkäkytkimiin ja jarruihin.
Monessa paikassa toimivaksi hehkutettu Mobil Delvac MX 15W-40 pitää sisällään C-4:n.
E: JASO MA on siis MP-vaihteistoille/märkäkytkimille tehty luokitus. Jos se löytyy purkista, niin pitäis toimia.
27.12.2011 23:10
Juu no purkissa ei oo JASO MA merkintää mutta API SM/CF löytyy. Eli uskaltaako tätä monkesissa käyttää ku ohjekirjassa sanotaan että pitäisi olla just jotai kytkinlisäainetta? Vanhassa mankissa käytin 10 tuhannen kilsan ajan Mobil1 5w40 öljyy ja tätä Catrsol Magnetec 5w40 öljyy eikä kytkimen kaa mitää ongelmii.
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 28.12.2011 1:11, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ei tarvitse lainata edellistä viestiä.
28.12.2011 1:57
Noissa nykysyntisissä sitä pidetään "hyvin mahdollisena", sinänsä öljy xx, tai kaikki synteettiset ei välttämättä ole sopimatonta.
Jos em. on ollu toimivia, niin mikäpä siinä.
Vastuu on tietysti aina itsellä, jos käyttää selvästi muuta kuin valmistajan suosittelemaa laatua.
Vois aatella vaikka niin, että tiettyyn tarkoitukseen tehty öljy on varmasti sopivaa, myös pitkässä käytössä. Esim. normaalista poikkeava kuluminen ilmenee usein vasta ajan kanssa.
1.1.2012 20:07
Tietäiskö kukaan minkälaista vaihteistoöljyä kannattaisi käyttää kylmillä ilmoilla, kun nyt vaihteisto on ihan jäykkä kylmänä? En itse tiedä näistä paljon mitään.
2.1.2012 0:47
Kellään kokemusta iponen laatikkoöljyistä esim. box 2
2.1.2012 22:41
Miiksuu kirjoitti:Tietäiskö kukaan minkälaista vaihteistoöljyä kannattaisi käyttää kylmillä ilmoilla, kun nyt vaihteisto on ihan jäykkä kylmänä? En itse tiedä näistä paljon mitään.
10w-30 tai 10w-40
25.4.2012 19:49
Vaihoin tänää öljyt ja laitoin 10w-40 tavaraa sisää, ja nyt tiputtaa aika hyvin pohjasta. Aluks ku heiluttelin ja nytkyttelin ja katoin tuleeko mistää ni ei sanonu mitää, mut sitku ajo pari km ja pysähty ni sieltähä tiputti nii perkeleesti öljyy. Nyt vähä hitaammi tulee, mut tulee kumminki. Ei tuu poistoruuvist, tai mistää muusta ruuvist jonka irrotin. Aikasemmi ei vuotanu. Mitä?
25.4.2012 21:34
Oot laittanu liikaa öljyä sinne, ne valuu ittestään pois ja sitte se on siinä
Tai on mulle muuten joku pelotellu että vois tiiviste mennä paskaks :S
25.4.2012 22:29
Melko vaikee uskoa että menis lohkojen tiiviste öljynvaihdosta paskaksi
Voi olla mahdollista että on suunniteltu jäykemmälle öljylle ja jos laitoit nyt ohuempaa niin liruttaa, mutta en oikeen tohonkaan usko. Niin oot todennäkösesti laittanu vaa liikaa ja yskii ylimääräset ulos huohotusletkusta tai sitte sitä on vaa lorahtanu johonki ulkopuolelle ja valunu nyt pohjaan
2.5.2012 15:03
Joo, tais sinne aika paljo lorahtaa
nyt ei vuoda enää. On kyl paskaa kamaa, ku vaihteet tuntuu nii jäykilt ja välivapaaki löytyy aika herkästi. Mikä ois hyvää tököttii?