Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Viilaustopic

21.7.2011 23:43

Uusi yritys.

Rutuilla ilmeisesti tarkotat puristuksia?

Eli, mitä kovemmalla paineella saadaan se pakopulssi lähetettyä sieltä pytystä pois, sitä kovemmin se putki ahtaa takasin? Olettaen tietysti, että putki on onnistunut. Isommilla kierroksilla kaiketikkin se paine lähtee sieltä pytystä äkäsemmin mitä pienillä jenkoilla?

Olenko yksinkertainen, koska en ymmärrä että mitä yhteyttä tällä on puristussuhteeseen? Läheekö se pakopaukku sieltä äkäsemmin, jos puristussuhde on pienempi, kuin sillon kun se on isompi?

Re: Viilaustopic

22.7.2011 10:24

Rutuilla ilmeisesti tarkotat puristuksia?
Kyllä.

Eli, mitä kovemmalla paineella saadaan se pakopulssi lähetettyä sieltä pytystä pois, sitä kovemmin se putki ahtaa takasin?
Periaatteessa näin. Vahvempi pulssi aiheuttaa voimakkaammat heijastukset, eikö?

Olenko yksinkertainen, koska en ymmärrä että mitä yhteyttä tällä on puristussuhteeseen? Läheekö se pakopaukku sieltä äkäsemmin, jos puristussuhde on pienempi, kuin sillon kun se on isompi?
Jos siitä poltetun kaasun energiasta menee vähemmän työhön, niin siitä jää enemmän pakoputkelle. En osaa vielä tarkalleen sanoa miten se puristussuhde vaikuttaa ite pakopulssin voimakkuuteen tai paineprofiiliin, mutta ainaki matalemmat puristukset korottaa pakokaasun lämpötilaa joka taas lisää kierroksia-> sitä kautta mahollisesti tehoa.
Joskus ku vielä rossia ajettiin 2-tahtisilla niin jotkut olivat kuulema saanet lisäruutia yläjengoille kanteen tilaa kairaamalla (tietty pyörämalli).

Re: Viilaustopic

22.7.2011 11:40

Noniin, nyt tämä homma aukesi minullekkin :)

Re: Viilaustopic

22.7.2011 17:09

Vähä nobompi kysymys, mut millä vehkeil kehtais viilata alumiinipyttyä?

Itelle tuli 70cc airsali, mut pakoaukko oli vähä pettymys, ni saa rankasti viilaa osaansa, viilata osaan ku vakiopytystäki sain vaja 10km/h lisää huippuja ja kiihtyvyyttä nii perkeleesti, ja tuos on melkee kopiokanavat.

Sille näytin jonseredin viilaa ja biltsun dremelin hiomarullaa, mut mitäs tolle ku tos on nikkeli- karbidi pinnote?

Entäs jos en koske nii pitkälle vaa pyöristän vaa tota pakokanavaa, ku seki näyttää yht kurilta ku vaakaminarellin vakiopytty, eli on puolikuun muotone, eikä pyöreä, millä sitä kehtaa viilata?

Re: Viilaustopic

22.7.2011 18:59

LaneKit kirjoitti:Vähä nobompi kysymys, mut millä vehkeil kehtais viilata alumiinipyttyä?

Itelle tuli 70cc airsali, mut pakoaukko oli vähä pettymys, ni saa rankasti viilaa osaansa, viilata osaan ku vakiopytystäki sain vaja 10km/h lisää huippuja ja kiihtyvyyttä nii perkeleesti, ja tuos on melkee kopiokanavat.

Sille näytin jonseredin viilaa ja biltsun dremelin hiomarullaa, mut mitäs tolle ku tos on nikkeli- karbidi pinnote?

Entäs jos en koske nii pitkälle vaa pyöristän vaa tota pakokanavaa, ku seki näyttää yht kurilta ku vaakaminarellin vakiopytty, eli on puolikuun muotone, eikä pyöreä, millä sitä kehtaa viilata?



Hyvä timantti hiomaterä ja kovat kierrokset.

Re: Viilaustopic

22.7.2011 20:42

Pinnotettua pyttyä kun viilataan, pitää pinnotteen kohdalta viilattaessa muistaa ne kovat kierrokset, ja hiova terä. Eli ei millään viilalla. Sitten muuten taitaa olla ihan sama millä suttaa. Ainoa missä pitää olla tarkkana näiden suhteen on juuri se pinnotteen kohta. Leikkuuöljyä on hyvä käyttää, kun työstetään alumiinia, muuten terä tukossa.

Re: Viilaustopic

23.7.2011 1:54

Tulipahan koitettua paremman puutteessa "jyrsinterää" vingulla alumiiniseen airsaliin, ja kokeilu oli tuottoisa. Mistään kohtaa ei meinannutkaan lohjeta pinnoitetta ja lastua lähti todella helposti(alumiini :D ). Sitten sähkövingulla ja hiovalla terällä visteet niin hyvä tulee + masinolia lastuamisnesteenä kokoajan.

Saattaahan tuo olla vähän riskaabelia, enkä itse lähtisi mitään kallista pyttyä tällä tavalla viilailemaan :)

Re: Viilaustopic

3.8.2011 16:05

Onko muute kellää mitää lnkkiä tollasee hyvää terää viilata tota alupyttyy. Sais sopia dremelii/bilteman kopioo.

Ja sitte aattelin viilata tota "imukanavaa" eli läppärungolta kampikammioo, ku am6 se on ainaki aika ahtaan näköne ja tos skoden vaakamosas viel ahtaampi, ni mitä sille kannattas tehä, vai onko tossaki jotai ajotuksia/aloja? Vai onko se vaa sellai et mahollisimman virtaavan näköseks?

Re: Viilaustopic

8.8.2011 0:49

Mites tuollaisen 4-T Zoner:in pytyn viilaus, jos viilaa vain pakoaukkoa niin auttaakos se merkittävästi tehoihin?

Re: Viilaustopic

8.8.2011 19:38

Eikös näissä nelareissa tarttisi imuaukkoa viilata enemmän mitä pakoaukkoa?

Re: Viilaustopic

9.8.2011 0:02

Nelarissa taida sylinteriputkessa mitään aukkoja ollakaan..

Re: Viilaustopic

9.8.2011 12:45

Järjen käyttö sallittu...

Re: Viilaustopic

9.8.2011 18:23

Slerpa_ kirjoitti:Järjen käyttö sallittu...
aawiz nussii vain pilkkua, koska Reetuhai2 puhui 4T:n PYTYN viilauksesta. Turhaa pilkunnussintaa silti.

Re: Viilaustopic

9.8.2011 18:40

Nelareissa toki paljon tärkeempää toi imupuoli eli siihen kannattaa panostaa!! Pakokaasut poistuu kyllä hyvin.

Re: Viilaustopic

10.8.2011 0:01

Esajuppeli kirjoitti:
Slerpa_ kirjoitti:Järjen käyttö sallittu...
aawiz nussii vain pilkkua, koska Reetuhai2 puhui 4T:n PYTYN viilauksesta. Turhaa pilkunnussintaa silti.

Siksi sanoinkin että järkeä kannattaa käyttää. On turhaa tehdä huomioita jostain turhista asioista. Kuitenkin tässäkin kaikki tajusi mitä tarkotettiin.


oooozz| kirjoitti:Nelareissa toki paljon tärkeempää toi imupuoli eli siihen kannattaa panostaa!! Pakokaasut poistuu kyllä hyvin.
eikö nelareissa ollut kanssa tämä puristussuhde tärkeämpi mitä 2 tahtisessa?