Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

20.12.2007 13:34

Miten olis kampura-avusteinen turbo, eli jonkinlaisella jakohihnalla osa tehosta kapuralta. Suurin osa energiasta tulisi edelleen pakokaasuista, mutta saisi heräämään aikaisemmin kampuran avulla.

20.12.2007 14:18

Atech kirjoitti:Miten olis kampura-avusteinen turbo, eli jonkinlaisella jakohihnalla osa tehosta kapuralta. Suurin osa energiasta tulisi edelleen pakokaasuista, mutta saisi heräämään aikaisemmin kampuran avulla.


Eikös kaksoisahtaminen (nk.twincharging) toimi vähän näin, että kampiakseli pyörittää alakierroksilla remmiahdinta, ja kierrosten kohotessa ja turboahtimen herätessä liukukytkimin hihna ei enää ota vetoa kampiakselilta, eikä näinollen tehoa varasta.

20.12.2007 14:29

Atech kirjoitti:Miten olis kampura-avusteinen turbo, eli jonkinlaisella jakohihnalla osa tehosta kapuralta. Suurin osa energiasta tulisi edelleen pakokaasuista, mutta saisi heräämään aikaisemmin kampuran avulla.



Paha vaan että turbohan se ei enää sitten olis :) Eiköhän aikasemmin heräämiseen ole ratkaisuna rinnalle mekaaninen ahdin tai 2 turboa, viiveettömyyteen taas bensapaukku..

20.12.2007 14:32

Tume 34: Taitaapi ollakin. Käsittääkseni pienillä ja harvoilla pakokaasuvirtauksilla iso (suhteessa) turbo tekee jopa ruiskukoneella monenlaista vaikeutta, jopa niin käytettävyys voi laskea reilumminkin. Puhumattakaan kaasarikoneen täydellisestä sekoamisesta. Pienellä ahtimellahan tuota ei olisi, mutta kierroskatalogi on niin laaja, että sen pitäisi olla ihan liian pieni huipputehon kannalta.

Eli edes kunnolla toimimiseen tarviisi joko 2 ahdinta rinnakkain ja säätöjärjestelmällä, taikka sitten tuollaisen vetotapaa muuttavan ahtimen.

Peltsii| kirjoitti:Paha vaan että turbohan se ei enää sitten olis :)


No onneks sen ei tarvi olla turbo, ei siitä mitään rispektiä saa ;)

1.1.2008 17:52

Noh, nyt tulin itsekin kokeilleeksi tuota Gsf Dynoa, http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/12846 Kyseisestä paketista ei siis mitään huipputehoja oltu hakemassa. Pelkkä viilaamaton 60cc power+ pyttynä. Lähinnä vaan kokeilumielessä testasin kyseistä ohjelmaa.

1.1.2008 18:21

Et kai hoitanu kierrostenlukua äänellä?

1.1.2008 18:24

Hoidin, kuinka niin? Seuraava testaus pitäs hoitaa sen line in kaapelin kanssa kun sen sais vaan ostettua.

1.1.2008 19:09

Tuloksista tulee.. hmm.. vähemmän tarkkoja kaiken häiriön yli mikrofonilla mitattaessa.

1.1.2008 20:05

Tiedän että se line in kytkentä tarkentaa sitä tulosta, mutta tämä olikin vain testaus. Keväämmällä sitten sen kytkennän kanssa.

1.1.2008 21:48

Hariz kirjoitti:Tiedän että se line in kytkentä tarkentaa sitä tulosta, mutta tämä olikin vain testaus. Keväämmällä sitten sen kytkennän kanssa.


Mitäköhän laitoit Cd ja frontal area kenttiin, tai lähinna miten päättelit/oliko arvaus..

1.1.2008 22:43

Ne oli samat ku tuossa oli valmiina, eli ilmeisesti samat kuin tuolla tekijällä oli tuossa kun se mittas sen Vespansa tehot.

1.1.2008 23:10

Joo ei ne niin muotokertoimet niin justiinsa pienillä vaihteilla lähettäessä ja moponopeuksilla. Itellä teki n.5hp heiton mittaustuloksissa piikin kanssa tuo kun mikillä mittailin. Tehot riippuivat siitä että millälailla käyrä oli rajattu, kuinka otti tyhjää tilaa ympärille.

2.1.2008 21:24

Kaarlo kirjoitti:Itseasiassa "muuttuvasiipinen" on vähän väärä termi, jota usein kuullaan käytettävän, koska turbiinin siivet eivät muutu mihinkään, vaan ilman virtausta turbolle säädellään.
Säätösiiviksihän niitä kutsutaan jotka säätelevät pakokaasun virtausta turbiinipyörälle, että ei minusta muuttuvasiipinen ole väärä termi, tosin pienempänä ihmettelin kuinka ne turbiinisiivet kestävät josne vielä pystyvät muuttumaan :D

3.1.2008 18:52

Mutta kun normaalissa turbossa ei ole ensinkään säätösiipiä, on nimitys vähän harhaanjohtava.

4.1.2008 1:18

Tuossa vielä kuva että kaikille selviää tuo muuttuvasiipinen turboahdin.