Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

13.1.2005 0:49

NeQ!

13.1.2005 1:03

[maggot] kirjoitti:Aivan. Huippukierroksilla ei oo mitään merkitystä, koska se huipputeho ei kuitenkaan siellä ole.


tähän on pakko kommentoida, se on ihan moottorista kiinni onko ne huippu tehotkin siellä huippukierroksilla vai ei, esim. siinä läpättömässä powerissa jonka tein, oli kyllä huipputehot ja huippukierroset ihan 1:1, tosin se saattoi johtua siitä, että imun ajoitus oli vielä hieman liian pieni ja kaasarikin jäi pieneksi (18 mm mikuni), mutta kiihdytettäessä kun kierrokset meni tappiin meno loppui kuin seinään ja tehot nousi siis tasaisesti kierrosten mukana, siinä moottorissa ei ainakaan ollut niitä ns. tyhjiä kierroksia, se kiersi tasan saman 4:lla 17/35 väleillä kuin paikallaan.

13.1.2005 9:22

No juu, voihan se näinkin olla. Mutta yleensä asia on noin kuin sanoin ja muokkaamattomissa moottoreissa lähes aina.

13.1.2005 17:25

En löytänyt kylläkään yhteyttä missä tuo viesti oli, mutta ei bensa/ilma seos pala pelkällä paineella. Niin ja ottakaa niistä mittareista kuvia kun saatte toimiin!


Kyllä vaan palaa, etkö ole nakuttamisesta kuullut?

13.1.2005 17:42

MänTä kirjoitti:
En löytänyt kylläkään yhteyttä missä tuo viesti oli, mutta ei bensa/ilma seos pala pelkällä paineella. Niin ja ottakaa niistä mittareista kuvia kun saatte toimiin!


Kyllä vaan palaa, etkö ole nakuttamisesta kuullut?


Tietääkseni tuohon tarvitaan myös kipinä... Diesel sitte eriasia.

13.1.2005 18:08

Kun mäntä painaa seoksen korkeaan paineeseen sen läpötila nousee (muistaakseni jotai 350°C?) ja kun mikätahansa aine on tarpeeksi kuuma, se palaa. Ja jos puristus suhde on erittäin korkea, bensa/ilma sylinterissä lämpenee vieläenemmän kun tavallisesti.

Ja jos viel muistan oikein sen voi laskee pV/t = pV/t Eli paineen volyymin ja lämpötilan suhde pitää olla sama. Ettäs näin sanon minä

13.1.2005 18:26

diesel toimii nakutuksella, seos sytytetään kylmäkäynnistettäessä hehkuttamalla, eli seos tulpan vieressä lämpeää hehkun takia reilusti ja lisää kun seos puristetaan kasaan -> syttyy hehkun vierestä ja luonnollisesti leviää koko palotilaan. Sama se on bensavehkeissäkin, asiaan vaan tarvittaisiin kovemmat puristussuhteet ja alkulämpö(tai sitten vain niin sikapaineet että syttyy kylmänäkin). Homma toimii siis sillä perusteella että kaasu lämpenee kokoonpainuessaan, tämä johtuu kaasuun liitetystä energiasta kun sitä painetaan kasaan, energiahan on maailmassa vakio ja puristettaessa liike-energiasta tulee lämpöä.

13.1.2005 19:05

MänTä kirjoitti:diesel toimii nakutuksella, seos sytytetään kylmäkäynnistettäessä hehkuttamalla, eli seos tulpan vieressä lämpeää hehkun takia reilusti ja lisää kun seos puristetaan kasaan -> syttyy hehkun vierestä ja luonnollisesti leviää koko palotilaan. Sama se on bensavehkeissäkin, asiaan vaan tarvittaisiin kovemmat puristussuhteet ja alkulämpö(tai sitten vain niin sikapaineet että syttyy kylmänäkin). Homma toimii siis sillä perusteella että kaasu lämpenee kokoonpainuessaan, tämä johtuu kaasuun liitetystä energiasta kun sitä painetaan kasaan, energiahan on maailmassa vakio ja puristettaessa liike-energiasta tulee lämpöä.
Tuolla Soliferiassa on kuulopuheet kohdalla, että joku jätkä oli laskenut pevunsa kantta aivan perkeleesti ja siten pystyi ajelemaan dieselillä. Onko toi vaan urbaanilegendaa vai voisiko noin tehdä?

13.1.2005 19:07

rotten: tuosta ei tietoa,mutta pv alkaa nakuttaan kyllä ihan helvetisti kun laskee kannen tappiin ja on vaikka 50cc power tai miiksei isompikin!

13.1.2005 19:12

slobo, pakokaasujen/sylinterin kaasujen lämpötila riippuu tehollisesta keskipaineesta, mitä isompi teho ja mitä pienempi kone sen isompi tehollinen keskipaine ja sitä kuumemmat kaasut, vaikka tämä nyt ei mitenkään liity nakuttamiseen :P

oha c

13.1.2005 19:42

saiskohan mankiin (jinkkuun) jostain kierros luku mittarin ja mites sellanen laitos sitten siihenkin kytketään :S

13.1.2005 20:54

Rotten kirjoitti:
MänTä kirjoitti:diesel toimii nakutuksella, seos sytytetään kylmäkäynnistettäessä hehkuttamalla, eli seos tulpan vieressä lämpeää hehkun takia reilusti ja lisää kun seos puristetaan kasaan -> syttyy hehkun vierestä ja luonnollisesti leviää koko palotilaan. Sama se on bensavehkeissäkin, asiaan vaan tarvittaisiin kovemmat puristussuhteet ja alkulämpö(tai sitten vain niin sikapaineet että syttyy kylmänäkin). Homma toimii siis sillä perusteella että kaasu lämpenee kokoonpainuessaan, tämä johtuu kaasuun liitetystä energiasta kun sitä painetaan kasaan, energiahan on maailmassa vakio ja puristettaessa liike-energiasta tulee lämpöä.
Tuolla Soliferiassa on kuulopuheet kohdalla, että joku jätkä oli laskenut pevunsa kantta aivan perkeleesti ja siten pystyi ajelemaan dieselillä. Onko toi vaan urbaanilegendaa vai voisiko noin tehdä?

No en tiedä mut mun faijalla oli joskus pappiksessa niin väljä kone, että se ajo sillä pelkällä 99 oktaanisella bensalla.. Ei ollut öljyjä seassa ollenkaa.. Mutta ei se kyllä kulkenu mihinkää ja ei toiminu kauhean kauaa..

13.1.2005 21:11

sarjassamme kännitarinat :) tais vuotaa aika railakkaasti vaihteistosta öljyä tai jotain :D:D meinaan narahtaa aikas äkkiä kone ilman öljyä, kokeile vaikka.

13.1.2005 21:36

mäntä: kyllä vakio paappis jonkun aikaa pelkällä 99:llä on voinut pelata, mutta ei sillä mitään viikkotolkulla kyllä ajella. kyllä sitä itsekkin joskus tuli pv:llä 80 cdc kiinni ajeltua kotiin (n. 5km) raakalla bensalla, kun loppui kylille eikä ollut öljyä mukana, sitä vain hieman nypittiin automaatista bensaa tankiin ja kotiin ;)

13.1.2005 22:53

MänTä kirjoitti:sarjassamme kännitarinat :) tais vuotaa aika railakkaasti vaihteistosta öljyä tai jotain :D:D meinaan narahtaa aikas äkkiä kone ilman öljyä, kokeile vaikka.

Joo meenkin heti kokeileen..