Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

9.8.2020 16:38

Tomiv kirjoitti:Hei,
Minulla olisi ongelma mihin en itse löydä vastausta, enkä osaa itse tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä, koska olen uusi mopoiluun :D . Minulla on factorybike yr 50, jonka ostin hetki sitten ja on toiminut hyvin(pieniä vikoja lukuunottamatta, jotka jopa minä osasin korjata), mutta nytten olen ihmetellyt minne jäähdytysnesteet katoaa ja huomasin, että se valuu palotilassa. vanhaomistaja kertoi vaihtaneensa männän juuri ennen kuin sen ostin. osaisiko joku kertoa mikä on vikana?

Kannentiiviste menny. Kato se ja kato samalla onko kansi suorassa.

Re: Minarelli AM6

10.8.2020 23:59

Osaako joku kertoa mikä vikana kun mopo alkaa välillä vuotamaan bensaa ylivuodosta? Tämä tapahtuu siis välillä, mutta useasti silti.

Re: Minarelli AM6

11.8.2020 7:38

Neulaventtiili ei silloin pidä kun vuotaa. Syitä voi olla roska välissä, neulaventtiilin säätö väärä tai neulaventtiilin kärkiosa viottunut (esim asennuksessa)

Re: Minarelli AM6

11.8.2020 11:38

Heittäisin Zonen ehdotusten lisäksi vääntyneen kohon tapin, aika yleistä että jää pohjan väliin kiristettäessä ja vääntyy.

Re: Minarelli AM6

11.8.2020 16:52

-Zone- kirjoitti:Neulaventtiili ei silloin pidä kun vuotaa. Syitä voi olla roska välissä, neulaventtiilin säätö väärä tai neulaventtiilin kärkiosa viottunut (esim asennuksessa)

Mitenkä sitä neulaventtiiliä säädetään ja kaasutin on Dellorto phbn 16

Re: Minarelli AM6

11.8.2020 17:11

No siinä kohossa on pieni lirvake mikä liikuttaa neulaventtiiliä. Kun bensa valuu tankista kaasariin niin kohot nousee sitä mukaa kun kohokammioon kertyy bensaa. Kun kohokammiossa on riittävästi bensiiniä neulaventtiili sulkee bensan tulon kaasariin. Moottori käyttää suuttimien läpi polttoainetta kohokammiosta jolloin se tietty vähenee ja kohot taas laskeutuu jolloin ne avaa neulaventtiilin ja päästää taas kaasariin lisää polttoainetta jne jne.. Ei oo siis vaikeeta. Sitä kohojen lirvaketta taivuttamalla voi säätää missä kohtaa neulaventtiili sulkee bensan tulon kaasariin.

https://aijaa.com/f5Pm13

Re: Minarelli AM6

11.8.2020 22:55

Huomasin tuossa että kytkinkopantiiviste vuoti vaihteistoöljyä. Alkoi siis ihan itsekseen vuotamaan. Putsasin huohotusletkun ja huohottimen paineilmalla. Sen lisäks laitoin vielä tiivistemassaa vuotokohtaan ulkopuolelta ja lisäsin öljyä.

Mahtaako olla, että huohottimessa oli vain roskaa vai voiko tuo tiiviste alkaa itsekseen vuotamaan? Massaa ei ollut kyllä tiivisteen lisänä kun se sinne aikanaan laitettiin. (halvimman kytkinlevysetin mukana tullut tiiviste)

Juuri nyt ei siis vuoda, mutta pitäisikö kuitenkin vaihtaa se tiiviste uuteen ja massan kanssa? Voihan sitä toki ottaa ajan kanssa massat pois vielä ulkopuolelta ja lämmittää konetta niin näkisi että vuotaako vielä.

Kaiken tämän lisäksi huohottimen ympäristö oli ihan paskan ja öljyn peittelemä. On myös kyllä mahdollista että kaasarista olisi jotakin tullut esim ylivuodosta niin että olisi siihen mennyt ja öljyinen bensa kerännyt likaa.

Onko vastaavasta kokemuksia?? :|

Re: Minarelli AM6

12.8.2020 9:29

Huohottimessa kuuluisi olla letku joka ehkäisee paskan kertymistä siihen koneen ympäristöön.

Paperitiivisteiden kanssa ei kuulu sotkea tiivisteliimoja. Am6 kytkinkopan voi laittaa toki myös tiivisteliimalla kasaan. Paperitiivisteet voi kasata vaseliinin kanssa tai turvottaa öljyllä valmiiksi.

On mahdollista että tuo paperitiiviste joka oli sarjan mukana on jotain onnetonta materiaalia ja tukkeutunut huohotin edesauttoi sen pehmenemistä.

Re: Minarelli AM6

12.8.2020 10:08

Siitä huohotin letkusta/liittimestä ei sitten kannata välttämättä painaa 8bar tai yli sinne kopan sisälle.... ei ole osia suunniteltu moiseen paineeseen....ampuu jostain ulos varmasti....

Re: Minarelli AM6

13.8.2020 15:00

Riejuilija kirjoitti:Siitä huohotin letkusta/liittimestä ei sitten kannata välttämättä painaa 8bar tai yli sinne kopan sisälle.... ei ole osia suunniteltu moiseen paineeseen....ampuu jostain ulos varmasti....


Joo ei siinä kun paineilma spray pulloa käytin :lol:

Re: Minarelli AM6

13.8.2020 15:02

Malagutisti kirjoitti:Huohottimessa kuuluisi olla letku joka ehkäisee paskan kertymistä siihen koneen ympäristöön.

Paperitiivisteiden kanssa ei kuulu sotkea tiivisteliimoja. Am6 kytkinkopan voi laittaa toki myös tiivisteliimalla kasaan. Paperitiivisteet voi kasata vaseliinin kanssa tai turvottaa öljyllä valmiiksi.

On mahdollista että tuo paperitiiviste joka oli sarjan mukana on jotain onnetonta materiaalia ja tukkeutunut huohotin edesauttoi sen pehmenemistä.


Siinä on kyllä letku, liekö sitten jotain reikää siinä mistä pääsee vuotamaan. Voiko olla että tukkeutunut huohotin olisi voinut estää myös moottoria kiertämästä koska oli ongelmaa että alkoi booata kun yritti ajaa täyskaasulla. Nyt kiertää 10 200 kierrosta helposti?

Re: Minarelli AM6

13.8.2020 17:50

Malagutisti kirjoitti:Vaijeri tai painelevyn säätö liian tiukalla-> kantaa ja luistaa siksi.


Painelevyn säätöön en koskenutkaan ja ennen toimi, vaijeri myös oikein säädetty ainakin kytkinkahvasta.

Re: Minarelli AM6

16.8.2020 12:35

Mitä tolle kytkimelle voisi tehdä, kun nyt pitää painaa toi kytkinkahva melkein tankoon kiinni että se alkaa ottamaan. Kahvan säätöruuviakin on säädetty niin paljon kuin mahdollista.

Re: Minarelli AM6

17.8.2020 0:04

riaju321 kirjoitti:Mitä tolle kytkimelle voisi tehdä, kun nyt pitää painaa toi kytkinkahva melkein tankoon kiinni että se alkaa ottamaan. Kahvan säätöruuviakin on säädetty niin paljon kuin mahdollista.

Lyhennä vaijeria

Re: Minarelli AM6

18.8.2020 20:18

am666 kirjoitti:
riaju321 kirjoitti:Mitä tolle kytkimelle voisi tehdä, kun nyt pitää painaa toi kytkinkahva melkein tankoon kiinni että se alkaa ottamaan. Kahvan säätöruuviakin on säädetty niin paljon kuin mahdollista.

Lyhennä vaijeria


Ei ehkä kestävyyden kannalta mikään paras vaihtoehto :|