Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Kaasuttimet

2.8.2017 23:14

Mikä vois derbissä olla, kun nappirajotinta säätelin ja testailin ajaa niin yhtäkkiä booas ja sammu. Sitten aikani ihmettelin ja testasin laittaa ryyppy päällä käyntiin nii sehän lähti ja toimi melkein normaalisti, ei pysynyt käynnissä mutta otti kiekkoja hyvin.

Re: Kaasuttimet

4.8.2017 13:03

Kannattaa alkuun tarkistaa olisiko kaasariin päätynyt roska tukkimaan suuttimia.

Re: Kaasuttimet

5.8.2017 9:29

johnnyw kirjoitti:Jeps.Pitää vikoloppuna koittaa ennakkoa säädellä josko saisi toimimaan kunnolla.
Joopa joo, alkaa pikkuhiljaa hermot menemään lopullisesti tän värkin kanssa. Koittanut nyt tota sytkääkin säädellä ja yläkierroksii ei oikeastaan mitään vaikutusta jos säätää myöhemmälle, mutta tyhjäkäynti vaan huononee entisestään, seosruuvi pitää ruuvata kononaan kiinni ettei tukehdu tyhjäkäynnillä lämpösellä koneella, aikasemmalle jos säätää tosta kohdasta joka oli suurinpiirtein vakoiltu toisesta koneesta ajoitusmerkkien kohtaan ni rupeaa jo satunnaisesti käynnistäessä potkimaan takasin, käy paremmin tyhjäkäyntiä mutta yläkierroksilla puutuu siinä reilun 10k kohdilla.

Kampuran magneeton puolen stefa ei ainakaan näytä vuotavan, oli ihan kuiva ja muutenkin siistin näköinen. Vaivteisöljyt vaihdoin ni näytti ihan normaaleilta, eli en usko että kytkinpuolen stefakaan vuotaa. Aikasemmassa koneessa vuoti tuo kytkinpuolen stefa pikkasen ja vaihteistööljyt oli ihan sateenkaaren väriset ja haiskahti bensalle. Mutta ei sillä kyllä sillonkaan tälläsiä ongelmia ollut.


Ärsyttävää ajella kun menee aina ihan jurriin kun ajelee vähänkin aikaa hiljempaa. Nyt on VHST kiinni ja seosruuvi 1 kierroksen auki ja kylmänä käy tyhjää hyvin, mutta heti kun lämpenee ni ajon jälkeen käy vähän aikaa tyhjää hyvin jonka jälkeen alkaa menemään tukkoon/alkaa savuttaan ja lopulta sammuu. Jos antaa reilummin kaasua tossa vaiheessa kul alkaa puutumaan ni taas käy sen vähän aikaa hyvin ja sama homma. Seosruuvia/bensaruuvia ei tossa VHST:ssä voi aukasta yhtään enempää tai ei käy tyhjää ollenkaan, sit taas jos laittaa vähänkään lisää kiinni ni jää kierrokset leijaamaan täyskaasuajon jälkeen.


Tossa nyt tältä aamulta otettu video.



Pienen lenkin kävin heittämässä ja oli muutaman minuutin käynyt tyhjää pihalla ennekun rupesin nauhottamaan, hyvin huomaa että oli kone mennyt jo taas tossa ajassa ihan tukkoon, ei ottanut enää kunnolla kierroksiakaan vaan pätkii/rötää, heti ajon jälkeen kierrokset nousee hyvin yli 13k paikallaan. Mutta tosta näkee ton tyhjäkäynnin seilaamisenkin, puutuu aina tohon 1500-1600rpm nurkille, sit kun antaa kaasua ni nousee taas vähäksi aikaa 1700-1800rpm ennekun rupeaa menemään tukkoon ja laskee takasin siihen 1500 nurkille.
Viimeksi muokannut johnnyw päivämäärä 5.8.2017 10:23, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Kaasuttimet

5.8.2017 10:21

Ilmaruuvista puhutaan, kun se on luistin takana (ilmansuodattimen puolella).
(auki päin = laihemmalle ... kiinni päin = rikkaammalle, kuten ko. ruuvin nimestä voi päätellä)

Kuulostaa vaan enemmän siltä, ettet ole säätänyt tyhjäkäyntiruuvista käyntinopeutta pienemmälle ja sit ruuvannu ilmaruuvia suuntaan tai toiseen.

Aika monesti eka reaktio saada kone käymään tyhjäkäyntiä on ruuvata tyhjäkäyntiruuvia kiinni päin. Eikä sit välttämättä sitä avata riittävästi, kun saadaan seos 'sinne päin'.

Ja tyhjäkäynnin säätö tosiaan aina kuumalla moottorilla.
Kylmäkäynnistyksen yhteydessä käytetään ryyppyä sitte.. ryyppy päällä nostaa tyhjäkäyntinopeudenkin ylös jos ei käy turhan rikkaalla.

Re: Kaasuttimet

5.8.2017 10:26

Tossa vhst:ssä on tosiaan bensaruuvi (imukaulan puolella) ja noissa sit pwk:ssa sit tietysti ilmaruuvi. Oon kyllä säätänyt kumpaakin, niin tk ruuvia kun seosruuvia ja ei kyl tunnu löytyvän sellasta kombinaatiota jolla tyhjäkäynti olisi hyvä. Kylmällä koneella ryyppy päällä nostaa kierrokset vähäksi aikaa normaalisti korkealle.

Re: Kaasuttimet

6.8.2017 20:43

Video selkeytti aika paljon asiaa.

Eli ei ole ainakaan mitään vikaa koneessa, kaasuttimessa...

Tyhjäkäynti on aavistuksen liian rikkaalla, ja ruuvi tiukalla.
Laihemmalle 1/2-1 kierroksen verran ja tk ruuvia löysää sen verra et tyhjäkäynti tippuu, niin pitäis tapahtua muutosta.

Tuo on vähän 2-tahtisen ominaisuus..
Seosta kertyy reilummin kampikammioon kun ei käytetä moottoria putken toiminta-alueella (jolloin putki imee seosta, ja kampikammio tyhjenee täydellisemmin seoksesta) ja lopulta männän päälle päätyvä seos on turhan rikasta koska kampikammioon kertyy nestemäisessä muodossa polttoainetta kun riittävän kauan käyttää moottoria siten ettei kone käy ollenkaan putken toiminta-alueella kunnolla.

Mut ite en juurikaan välittäisi +/-200-300rpm tyhjäkäynnin muutoksesta.
Toki ne kierrokset saa tyhjäkäynnin hienosäädöllä pysymään siellä 1500-1600rpm alueella, laski kaasun missä vaiheessa tahansa.

Kannattaa se tyhjäkäynti tosiaan säätää siten, että aina muutoksen jälkeen antaa vähän kierroksia (vaikka yli 6,000rpm) ja kuuntelee miten kierrokset laskee ja sen mukaan säätää. Ja välillä antaa käydä tyhjäkäyntiä vähän pidemmän aikaa.

VHST:n kanssa kun on noin kiinni seosruuvi, niin kannattaa melkein vaihtaa 2,5 numeroa pienempi tyhjäkäyntisuutin. Tai mikä sattuu olemaan lähimpänä.
Saa enemmän säätövaraa sitten.
---
Ton tpr cdi:n sytkäennakkokäyrästä ei mitään tietoa.. mut ei siis perusennakkoa säätämällä tosiaan muuttunu mihinkään tehot tai huippukierrokset?
Sekin on mahdollista, että sen ennakkokäyrä ei vaan sovi tuon koneen kanssa yhteen... jolloin on parempi käyttää sitä ducatin versiota.

Re: Kaasuttimet

6.8.2017 21:15

Ok. 50 ja 70cc airsalilla sitten vaan saanut jotenkin maagisesti tyhjäkäynnin säädöt vahingossa kohdilleen kun niillä ei tollasta tyhjäkäynnin seilaamista tapahtunut :D

Mutta tosiaan ennakkoa säätämällä en kyllä huomattavaa eroa saanut aikaseksi. Jos sääti myöhemmälle ni sit ei saanu tyhjäkäyntiä enää käymään kunnolla vaikka teki mitä, rupesi tukehtumaan tosi nopeasti vaikka seosruuvi oli vaan 0.5 kierrosta auki ja keskikierroksilta hävisi puhtia, veti ehkä pikkasen tasaisemmin/miedompi piikki ja jokusen sata rpm pidemmälle, mutta tuntui vaan yleisesti selvästi laiskemmalta. Jos taas sääti aikasemmalle ni piikki oli "terävämpi" & veti keskikierroksilla pikkasen paremmin, mutta yläkierroksiin ei juurikaan ollut vaikutusta & rupesi jo potkimaan satunnaisesti takaisin käynnistäessä. Nyt ja tossa videon aikana oli aluslevy suurinpiirtein "ajoitusmerkissä" missä oli aikasemminkin ja toimii muuten ihan suht ok, mutta yläkierroksilla vaivaa vieläkin se sama tehojen totaalinen katoaminen. Ilman kuormaa kyllä kiertää ajon jälkeen reilusti yli 13000, mutta ajossa tehot häviää kokonaan siinä 10.5-11k välimaastossa.

Kai se pitää sit jostain metsästää ducatin orkkis boksi, oli vaan pikkuveljen SX:stä lainassa testailujen ajaksi ja itellä ei ole kun se rajoitettu orkkis ducatin boksi.

Re: Kaasuttimet

30.8.2017 18:47

Nyt tarvis idäntietäjien neuvoja. Itse en kaasareista tiedä melkein yhtään mitään!
Kyseessä on Dellorto PHBN 16 eli mikä rieju mrx:ssä on. Vertasin omaa kaasaria ja muita kaasareita mitkä oli myös phbn 16. Miksi jossain se kohokammio oli erilainen ja siitä lähti letku? Omassa kaasarin kohokammiossa ei ole minkäänlaista letkua ja ainoa letku mikä kaasariin menee on bensaletku. Haluaisin laittaa omaa mopoon lisää letkuja (for the looks). Minua neuvottiin laittamaan ylivuotoletku.. mihin se kiinnitetään kaasarissa? Eli lyhyesti vielä: Haluan laittaa letkuja menemään jonkinlaiseen tölkkiin/vastaavaan mikä kiinnitetään mopon runkoon. :eek:

Re: Kaasuttimet

30.8.2017 20:33

16 mm phbn ylivuotonipat on kohokammion pohjassa ja vasemmalla kyljellä luistin kohdalla valussa. Jos vain looksien takia niin tunge letku vaikka kaikkiin vapaisiin nippoihin...

Re: Kaasuttimet

16.9.2017 20:14

Miksi dellorto phbn 16 puskee jumalattomasti bensaa ilmanputsarin suuntaan? :s
Kokeillut nyt kahdella kaasarilla, Putsannut kaasarit jne..

Re: Kaasuttimet

16.9.2017 23:54

Läpät luultavasti raottaa.

Re: Kaasuttimet

18.9.2017 19:28

Minkähänkokoista TK suutinta hommaisi 28mm vhst kaasariin? Vakiona tossa on 35 joka on ainakin ihan liian pieni, vaikka ruuvaa soesruuvin melkolailla kokonaan auki ni silti käy laihalla ja booaa pintakaasulla/leijuttaa tyhjäkäyntiä. 24mm versiossa oli 42 tk suutin vakiona ja sillä sai tyhjäkäynnin ihan hyväksi kesäkeleillä, tosin seosruuvi piti sillä olla vaan 1 täyden kierroksen auki, eli olisi varmaan voinut olla kokoa/paria pienempi. Eli olisko tosta välimaastosta hyvä hommata esim 38 ja 40 suuttimet ja sit lisäksi vaikka vielä 45?

Tossa kaasarissa on siis nimenomaan bensa/seosruuvi, eikä ilmaruuvi mikä useimmista kaasareista löytyy. Eli sisäänpäin laihentaa seosta ja ulospäin rikastaa.

Re: Kaasuttimet

2.10.2017 14:23

mulla on 07 xps ja ajon jälkeen kaasarin tyhennys letkusta valuu bensaa kaasari phbn16 ja 110suutin edellisen omistajan mukaan kuriton vehje mut ei kulje yli 50 ja ei vääntöä ollenkaan isot ylämäet kakkos vaihteella ottaa kaasun oudosti eli eka kiertää vähän ja yhtäkkiä kierrokset nousee auttakaa joku

Re: Kaasuttimet

2.10.2017 16:27

xps??? kirjoitti:mulla on 07 xps ja ajon jälkeen kaasarin tyhennys letkusta valuu bensaa kaasari phbn16 ja 110suutin edellisen omistajan mukaan kuriton vehje mut ei kulje yli 50 ja ei vääntöä ollenkaan isot ylämäet kakkos vaihteella ottaa kaasun oudosti eli eka kiertää vähän ja yhtäkkiä kierrokset nousee auttakaa joku

Ihan nyt ensimmäiseksi katsot onko siinä vehkeessä kureja.

Re: Kaasuttimet

26.1.2018 13:20

Mitäs mieltä olisistte 24 pwk kaasarista 50 tekniikalle?