Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

24.3.2014 17:32

No voi se sitten ollakkin vähän väljä. Onko lämpöleikannut tai ajettu vähällä öljyllä tai huonolla ilmanputsarilla? Vaiko kiinalainen pytty :D ?

Re: Minarelli AM6

24.3.2014 17:51

Eipä ole ikinä lämpännyt, ajettu tuorevoitelulla ja täyssynteettisillä öljyillä. Ilmanputsari tosin on bilteman vapaavirtausvaahtomuovisuodatin, mutta sitäkin on öljytty aina about kerran kuussa. Pytty on motoforce eli ei (kai) pitäisi olla kiinalainen :lol:

Re: Minarelli AM6

24.3.2014 20:35

En saa kytkinkoppaa millään tiiviiksi. Olen ostanut uusia tiivisteitä sekä leikannut tiivistepaperista oikean kokoisen tiivisteen. Kuitenkin aina vuotaa öljyä sieltä kopan keskeltä alhaalta. Miten tuon nyt saisi varmasti tiiviiksi. On tullut monta kertaa jo avattua ja aina sama lopputulos. Tiivisteliimaa olen myös kokeillut.

Re: Minarelli AM6

25.3.2014 1:32

Tarkista onko tiivistepinta tasainen siitä kohtaa mistä vuotaa, ettei oo lohkossa tai kytkinkopassa mitään kohoumia tai muita jälkiä. Kannattaa myös tutkia onko ohjuritapeissa jotain häikkää, eli meneekö ne pohjaan asti vai jääkö niiden takia raottamaan. Käytäthän sä varmasti niitä silikonimassoja ohjeitten mukaan, eli kiristät ensin todella varovasti siihen asti kunnes massaa alkaa pursua reunoista ja annat jähmettyä jonkin aikaa ennen kuin kiristät loppuun ja jätät sen jälkeen kuivamaan yön yli ilman että öljy pääsee massojen kanssa kosketuksiin.

Re: Minarelli AM6

25.3.2014 19:09

Minulla on am6 mopo ja on käynyt parikertaa näin että kannen tiiviste on hajonnut ja kampikammioon mennyt jäähdytysnesteet. Voiko johtua vesipumpusta? Se kyllä pyörii mutta pieniä jälkiä roottorissa. Termostaatissa lukee 70c. Pytty ja kansi ovat aivan uudet naraku merkkiset. Kantta hioin lasia vasten ennen toista tiivisteen hajoamista. Kenties valuvirhe ja o renkaat ei asetu kunnolla? Männässä huomasin naarmuja. Jos mitään ei ole tehtävissä niin ehdottaisitteko jotain parempaa pytty-kansi sarjaa. :itku:

Re: Minarelli AM6

25.3.2014 19:24

Muuhun en oikein osaa ottaa kantaa, mutta naraku on niitä kaikista surkeimpia kiinalaisia pyttyjä joita ei yleensä kannata ikinä ostaa ellei ole pakko. Näin siis omien kokemuksien perusteella. Aina paras on minarellin vakiopytty ja kansi.

Re: Minarelli AM6

25.3.2014 21:56

Kokemuksia kellään Italkitin kytkinlevyistä? Kyseessä siis vanhat levyt (3-vuotta), mutta saan ne ja jouset 20e, niin onko sen arvoista?

Re: Minarelli AM6

25.3.2014 22:31

Sama se on mitkä levyt siellä sisässä ovat, kuha niissä on pintaa jälellä niin ne toimii kuten mitkä tahansa muut kytkinlevyt. Jousethan kuitenkin löystyy ja levyt kuluu käytössä, joten kannattaa ehkä kumminkin harkita ostaako käytettyjä.

Re: Minarelli AM6

25.3.2014 23:45

moro! nyt olis asiaa kytkimestä. eli moottori am6 minarelli. kytkin ei irrota kunnolla, eli meinaa lähtee liikkeelle vaikka painaa kytkintä. vaijerin säädöt on vedetty jo tappiin joten seuraava vaihe on vissiin kytkin kopan avaus ja säätö sieltä puolelta. kysymys onkin että miten sen sais säädettyä kerralla kohilleen ettei tarvis uuestaan alkaa purkamaan.. sitä ei viitti oikein käyntiinkään laittaa ku ei oo öljyjä ja nesteitä :D olisko teillä joku simppeli niksi millä sais testattua sen kytkimen koppa avattuna? ja se että miten sitä lähtee säätämään :D niin ja kytkimeen on entisen omistajan toimesta vaihdettu jäykempi jousi.

Re: Minarelli AM6

26.3.2014 12:01

Just edellisellä sivulla oli ohjeet ko. hommaan, laitetaan nyt kumminki vielä tähän:

arsori kirjoitti:
MotocroX kirjoitti:Miten tuo painelevyn keskellä oleva ruuvi/mutteri pitäisi olla? Eilen kun väsymyksissäni ruuvasin senkin irti.. :/
Ja syy miksi kiksi polkee tyhjää? Se ruuvi liian kireällä kun vaijeri kiinni?


Painelevyn mutterin sisempää osaa pyöritetään kiinni siihen saakka, että tunnet sen ottavan johonkin kiinni. Tämän jälkeen puoli kierrosta auki päin. Nyt ulommalla mutterilla lukitaan sisempi säätöruuvi paikalleen.

Kytkinjousien ruuvit kiristetään täysin kiinni.

En tajunnut ollenkaan mitä vaijeria tarkoitat kun puhuit käynnistyspolkimesta.

Re: Minarelli AM6

26.3.2014 12:42

kiitos avusta. taidan kumminki ostaa pidemmän säätö ruuvin ettei tarvis alkaa purkamaan... :)

Re: Minarelli AM6

26.3.2014 20:38

noh.. tulipa käytettyä se kytkin auki ja säädettyä! huono vaan että oli jo täydellisissä säädöissä :x nyt aloin epäileen niitä öljyjä koska heti kun olin moottorin saanut kasattua niin käytin pikasesti käynnissä, kytkin toimi ku unelma. kierrokset ei laskenu yhtään :) noh, kaadoin öljyt sisään ja pistin käyntiin. PASKAT! toimii samallalailla jollei huonommin ku ennen avausta...... kokeilin 10w 40 öljyä, huonompi entä entisillä öljyillä.. Ihme homma että kun siitä vaijerin säädöstä säätää sen kytkimen niin että juuri ja juuri saa käyntiin polkastua nii siltiki se ahistaa vaihe päällä :( loppuu ideat tuon kanssa täysin :paha: pitääkö sinne sitte laittaa nii löysät öljyt että alakaa pelata....

Re: Minarelli AM6

26.3.2014 20:51

Ite oon käyttäny teboilin silver 10w40 semisynteettistä jo pari vuotta, eikä mitään ongelmaa kytkimen kanssa. Kuulemma jos on kerran käyttänyt vääriä öljyjä niin kytkin ei tule ikinä toimimaan kunnolla, mutta jos kytkin on ennen toiminut niin kyse ei voi olla siitä.

Re: Minarelli AM6

26.3.2014 21:03

jawa123 kirjoitti:Ite oon käyttäny teboilin silver 10w40 semisynteettistä jo pari vuotta, eikä mitään ongelmaa kytkimen kanssa. Kuulemma jos on kerran käyttänyt vääriä öljyjä niin kytkin ei tule ikinä toimimaan kunnolla, mutta jos kytkin on ennen toiminut niin kyse ei voi olla siitä.



noku sitä ei juuri tiiä että mitä entinen omistaja on käyttänyt.. se tuntuu niinku olis liian jäykkä tuo 10w-40 tuolle kytkimelle.. sitten taas vapaalla kiertää tosi hyvin..
Viimeksi muokannut jonetzu päivämäärä 26.3.2014 21:06, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Minarelli AM6

26.3.2014 21:04

En tiedä onko Minarelleissä samaa systeemiä kuin Derbi/Piaggion D50B0 kytkimessä, eli painelevy käy paikoilleen vain yksin päin. Tuntuu menevän ihan moitteetta vaikka miten päin mutta vain yksi viidestä asennosta toimii oikein, aika yleinen ongelma miksi kytkin ei Derbeissä toimi avauksen/konerempan jälkeen. Ja kyllä 10w-30 tai 10w-40 pitäisi mopon vaihteistossa toimia.