Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

14.6.2009 13:27

Vai että semmosta :lol:

14.6.2009 22:18

meidän kylällä puhutaan olleen muutama vuosi sitten niin tappiviri pv että se sytty palamaan :lol:

legendaa

15.6.2009 1:15

1.Olen kuullut että vesi-tiikerillä olisi tempastu 144 km/h nelilovisella laatikolla.Kovampaakin olisi kuulemma kulkenut :lol: .

2. Malossi,24 mm mikuni , 80 krossin putki , 17-28 välit = 137 km/h 2 päällä kyttiä karkuun. :D

3. 167 km/h pro-race derbillä jossa gianellin tehari.

4. 110 km/h lumisella mettätiellä 2 päällä vesi-tiikerillä kyttiä pakoon.

5. Ajoin joskus autolla ''120km/h '' kulkevan malossi pv:n vieressä navigaattori päällä joka näytti 87 km/h ja pv mies ajeli kiitokumarassa vieressä :D....

6. 70 km/h pappatunturilla jossa puusta sorvattu mäntä.

ohan noita.... ainiin 110 km/h pv:llä viilamattomalla 60 cc Power+ pytyllä yms. :nörtti:

Ihmeen sitkeesti noi mopo''miehet'' tuntuu luuvevan että kun pv:seen ruuvaa sen ''perus setin'' eli Malossin 74 cc ja 20 mm kaasari ja kaupan tehoputki sekä ''pääty välit'' että semmonen vehe menee sen +110 km/h vaikka todellisuus on se 85-95 km/h olosuhteista riippuen.

Vaikka monelle olen sanonu että pv:n koneeseen ei saa kaupasta bolt-on settiä jolla se saadaan kulkemaan +110 km/h.

Uskokoon pojat mopoistaan mitä haluavat !

15.6.2009 9:20

Sillä ei ole mitään tekemistä huippujen kanssa onko 1 vai 10 lovinen aski.

15.6.2009 10:35

Tanteri kirjoitti:Sillä ei ole mitään tekemistä huippujen kanssa onko 1 vai 10 lovinen aski.
On sillä. Moni on varmasti kokenut raastavaa turhautumista ja tuskaa kun vaikka nelilovisella askilla varustetulla rakkineella vaihtaa kolmoselta neloselle, jolloin kierrokset putoaa alle tehoalueen ja koneessa ei riitä voima nostamaan kierroksia riittävän ylös... Sinne sitten jäädään vääntökuoppaan ihmettelemään ja manaamaan kun mopeti ei kulje nelosella välttämättä yhtään sen kovempaa kuin kolmosellakaan... Näin ollen joudutaan tekemään kompromissi huipputehon ja vääntöalueen laajuuden välillä. Niistä jos toista suurentaa niin toinen pienenee. 10-lovisessa laatikossa vaihteiden välitykset voi olla lähellä toisiaan, jolloin laite jaksaa lähteä paikaltaan liikkeelle ja silti pisin vaihde on melko pitkä. Tiheän vaihteiden porrastuksen ansiosta kierrokset ei putoa ylöspäin vaihdettaessa kuin himpun verran, jolloin moottorin teho voidaan ottaa irti hyvin kapealla kierroslukualueella ja sitä saadaan enemmän. Enemmän tehoa -> suurempi huippunopeus. Jos vaihteiden määrällä ei olisi mitään merkitystä niin kai sitten vaikka tappiviri-PV voi mennä 140 km/h, niin että käytetään pelkkää nelosvaihdetta aina liikkelle lähdöstä huippunopeuteen saakka? Vai oliko sun kommentti tämän legenda-topicin hengen mukainen eli ei edes tarkoitettukaan ihan tosissaan otettavaksi?

15.6.2009 14:53

Nalle Puch kirjoitti:Moni on varmasti kokenut raastavaa turhautumista ja tuskaa kun vaikka nelilovisella askilla varustetulla rakkineella vaihtaa kolmoselta neloselle, jolloin kierrokset putoaa alle tehoalueen ja koneessa ei riitä voima nostamaan kierroksia riittävän ylös... Sinne sitten jäädään vääntökuoppaan ihmettelemään ja manaamaan kun mopeti ei kulje nelosella välttämättä yhtään sen kovempaa kuin kolmosellakaan...


Joo oon muutaman kerran törmänny kyseiseen tapaukseen juuri pv:n osalla. Kiertäväksi viilattu kone ei jaksa vetää enää nelosella. Siitä tulikin mieleen että kaverilla kulki auton mittariin pv jäisellä kasitiellä kolmos vaihteella 100 km/h mutta lujempaa ei kuulemma ilman jarruja uskaltanu puoltavalla pv:llä jäisellä tiellä. :D Kyseinen henkilö käyttää motot.nettiä myös, hänellä näitä legenda juttuja omista vehkeistä luulis riittävän, pitää kysästä josko se tohtis tulla niistä tänne kertomaan.

Ja sitten offtopiccia vaihteitten osalta. Kyllähän raisukin kulkee 6-lovisella laatikolla lujempaa kuin 4-lovisella. Vaikka vaihderattaiden hammasmäärä on molempien laatikkojen viimeisissä vaihteissa sama niin kulkee raisu 6-lovisella viritettynä nallen perustelujen mukaisesti lujempaa. Myös 6-vaihteisuus tässä laatikossa mahdollistaa pidempien välityksien käytön kuin 4-vaihteisessa koska vaihteet ovat lyhempiä mutta näin saadaan silti tarpeeksi potentiaalia suurempaan huippunopeuteen. Tuskin ne muuten viritäessään Ässiä, raisuja ja Cr:riä ois aikoinaan italiasta asti tilannu nuita 6-vaihteisia koneita..

15.6.2009 18:29

Braindead kirjoitti:Ja sitten offtopiccia vaihteitten osalta. Kyllähän raisukin kulkee 6-lovisella laatikolla lujempaa kuin 4-lovisella. Vaikka vaihderattaiden hammasmäärä on molempien laatikkojen viimeisissä vaihteissa sama niin kulkee raisu 6-lovisella viritettynä nallen perustelujen mukaisesti lujempaa. Myös 6-vaihteisuus tässä laatikossa mahdollistaa pidempien välityksien käytön kuin 4-vaihteisessa koska vaihteet ovat lyhempiä mutta näin saadaan silti tarpeeksi potentiaalia suurempaan huippunopeuteen. Tuskin ne muuten viritäessään Ässiä, raisuja ja Cr:riä ois aikoinaan italiasta asti tilannu nuita 6-vaihteisia koneita..

"Raisu kulkee kovempaa 6-vaihteisena kun sillä on potentiaalia suurempaan huippunopeuteen" :lol:

Useammalla vaihteella myöskin päästään mahdollisesti, Nallen valottaman teorian mukaan, myös parempaan kiihtyvyteen.

Hyvä esimerkki tuosta paskasta viilauksesta ja "pitkistä" vaihdevälistä on omassa PV:ssä, jonka avopuolison pikkuveli oli sen reilu 10v sitten viilannut, kun sillä vielä ajeltiin. Nyt, kun olen sillä joitain lenkkejä tehnyt, täytyy todeta, että nyt tiedän millainen on vituiksi viilattu sylinteri :). Vakiorattaillakin joutuu vinguttamaan kolosellakin melko pitkälle, ettei tipu vääntöalueen alapuolelle vaihdon jälkeen. Ylämäissä ei välttämättä kannata vaihtaa isommalle, kun vaihtaessa kuluva 0.5sek riittää tiputtamaan nopeuden tehoalueen alapuolelle. Tolla ei ole kiva ajaa. Kulkee kuitenkin tasasella 55 mittariin ja vielä vakiorattailla!

15.6.2009 19:21

Niin, mä nyt tarkoitan sitä että huippunopeuden kannalta ei ole vaihteiden lukumäärällä merkitystä.
ainakaan teoriassa.Ei nitrodragstereissakaan ole vaihteita, noin karkeana vertauskuvana.

15.6.2009 19:35

Äläs nyt Tanteri ala horisemaan.

Nalle tuossa perusteli jo ihan riittävän tarkkaan miksi vaihteiden lukumäärällä on väliä. Joskus vähemmillä vaihteilla voi käydä niin että jossain kohtaa nopeuskaistaa ollaankin tilanteessa jossa ei teho/vääntö enää riitä nopeutta kasvattamaan, vaikka ylemmillä kierroksilla kone vielä jaksaisi vääntää kovemmassakin vauhdissa, jos sinne vain jotenkin sattumalta päästäisiin.
Lisäksi on totta myös se, että kuusilovisessa lootassa vaihtovälit on lyhyempiä -> kone voi toimia kapeammalla kierroskaistalla -> voidaan ottaa enempi tehoa.

Nitrodragstereissakin mun tietääkseni jonkinlaiset vaihteet on, ja niiden lisänä luistokytkin, joka voidaan ajatella jonkinasteisena momentinmuuntimena.......

Tanteri kirjoitti:Niin, mä nyt tarkoitan sitä että huippunopeuden kannalta ei ole vaihteiden lukumäärällä merkitystä.
ainakaan teoriassa.Ei nitrodragstereissakaan ole vaihteita, noin karkeana vertauskuvana.

15.6.2009 19:41

Tanteri kirjoitti:Niin, mä nyt tarkoitan sitä että huippunopeuden kannalta ei ole vaihteiden lukumäärällä merkitystä.
ainakaan teoriassa.Ei nitrodragstereissakaan ole vaihteita, noin karkeana vertauskuvana.


Me puhutaan kaksipyöräisistä mopoista. Ja nitrodragster on vähän huono vertauskuva siihen. Teoriassa millään nyt ei mihinkään tunnu olevan merkitystä, mutta vaikka esimerkiksi kun viritetään vaikka 4-vaihteista super sporttia ja toinen kohde on vaikka automaatti solikka niin on tavat aivan erit. Automaatilla ei ole kuin se yks tai tässä tapauksessa kaksi vaihdetta ja sen takia vetoja tarvii olla pitkän vaihteen alusta loppuun. Joten vääntöä täytyy olla rutkasti. Tämä tosin vaikka esimerkiksi Tunturi Cityssä on saatu aikaan sairaan lyhyillä toisiovälityksillä. Monivaihteisessa saadaan taas jaoteltua homma niin että voidaan luonnollisesti pykälittäin jakaa vääntöä ja vauhdissa sitä ei enää niin paljon tarvita joten hammasmäärä pienenee niinkuin kaikki varmaan jo tietävätkin. Joten kyllä sanon että vaihteiden lukumäärän merkitys on suuri huippunopeuteen. Tuskin ne muuten vaihtais 6-lovisia laatikkoja autoihin sun muihin.

15.6.2009 19:53

Mutta joo, eiköhän Tanteri koita ajaa sitä takaa (?), että pelkän vaihteiden lisääminen ei(tuskin) tuo lisää huippuja. Monet luulevat, että automaattisesti esim. PV, jossa on 5 vaihdetta, kulkee automaattisesti VITUN LUJAA ja että se vaihteenlisäys on ultimaatinen viritys.

Braindead: Se on ihan sama onko kyseessä 2-, 4- tai miljoonarenkainen ajoneuvo, samat asiat pätee silti.

15.6.2009 20:06

Erkka kirjoitti:Mutta joo, eiköhän Tanteri koita ajaa sitä takaa (?), että pelkän vaihteiden lisääminen ei(tuskin) tuo lisää huippuja. Monet luulevat, että automaattisesti esim. PV, jossa on 5 vaihdetta, kulkee automaattisesti VITUN LUJAA ja että se vaihteenlisäys on ultimaatinen viritys.

Braindead: Se on ihan sama onko kyseessä 2-, 4- tai miljoonarenkainen ajoneuvo, samat asiat pätee silti.


Niin. Teoriassa, mutta kun kaikki vaikuttaa kaikkeen niin esimerkiksi vähän turha on vetää yhteyttä nitrodragstereihin. Mutta sen sanon että varsinkin viritetyssä mopossa vaihteiden lukumäärä vaikuttaa. Solifereissa esimerkiksi ei vakiona 5-vaihde tuo hirveenä huippuja lisää. Trimmatummalla Soliferilla on taas vaikutus huomattavasti suurempi. Joten tällöin "tappivireistä" ja "tappajamopoista" puhuttaessa sillä on merkitystä onko niitä vaihteita kuin paljon. Mutta eikait siinä, offtopic loppuu multa tähän

16.6.2009 10:08

Yksinkertaistetaan vielä vähän sitä, mitä ajan takaa.

Eli: huippunopeuden kannalta vaihteilla ei ole mitään merkitystä.Otetaan esimerkiksi vaikka vanha tunturin vaihteeton mamma -polkupyörä ja joku shimanon 10 vaihteinen fillari.yhtä lujaa pääset niin mammapyörällä kuin shimanollakin jos vaan jaksat polkea.

kaikille nyt varmaan vihdoiun selvisi mitä tarkoitin?

"oikeassa" elämässä asia tietysti on toisin,varsinkin mopojen suhteen.

16.6.2009 11:16

Tanteri kirjoitti:yhtä lujaa pääset niin mammapyörällä kuin shimanollakin jos vaan jaksat polkea.

Pari kysymystä:
Entä jos mammapyörän ainut vaihde on puolet lyhyempi verrattuna shimanon pakkaan? Entä miten ylämäessä kun shimanosta löytyykin tiuhempaa välitystä? Entä alamäessä kun shimano vetää pidemmälle? Ja miksi sitten ajaa mopollakaan muulla vaihteella kuin sillä ykkösellä? Kyl mul ainakin vaikuttaa millä vaihteella ajan vaikka löisi pitempää välitystä. Voithan sä kokeilla vaik jollain mopol et vaikuttaako miten jos välität sen törkeen pitkäks ja ajat vain ykkösel ja kakkosel huiput ja sit perää sopivat välit ja testaat huiput koko kuuslovisen askin potentiaalilla.

16.6.2009 11:25

Tanteri kirjoitti:Yksinkertaistetaan vielä vähän sitä, mitä ajan takaa.Eli: huippunopeuden kannalta vaihteilla ei ole mitään merkitystä.Otetaan esimerkiksi vaikka vanha tunturin vaihteeton mamma -polkupyörä ja joku shimanon 10 vaihteinen fillari.yhtä lujaa pääset niin mammapyörällä kuin shimanollakin jos vaan jaksat polkea.


Juuri tästä on kysymys. Mopossa iskutilavuus on varsin pieni, joten jos tehoa halutaan paljon on muutokset tehtävä siten, että teho esiintyy kapealla kierroslukualueella. Verrataanpa vaikka 4 ja 6 vaihteisia vaihteistoja, joissa suurimman vaihteen välitys vastaa toisiaan. 6 vaihteisella vaihteistolla varustetusta moposta voidaan täten ottaa enemmän tehoa, koska sen esiintyminen kapeammalla kierrosluvulla ei haittaa, sillä vaihteiden välit ovat tiheämmät. Tällöin moottori ei putoa pois tehoalueelta vaihdettaessa, toisin kuin vaikkapa 4 vaihteinen kone, josta joudutaan tekemään vääntävämpi ja tehoalueeltaan laajempi. Tällöin ei tietenkään saada yhtä korkeaa huipputehoa.