Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
24.6.2018 21:29
Menee tarpeettoman hankalaksi tuollainen kahdella eri cdi:llä kikkailu.
Nappirajoittimet katkovat sytkää, ja siksi ei toimi 2-tahtisessa järkevästi.. moottorin ja putken toiminta sekoaa jos vinguttaa rajoitinta vasten, ja hajottaa lopulta tulpan liian rikkaan seoksen vuoksi jota moottori joutuu jonkun aikaa polttamaan kun kierrokset on laskeneet alle rajoitetun kierrosluvun.
Paras vaihtoehto on tuo rajoitettu cdi.
Ja jos mopo ei tahdo jaksaa kulkea sillä alle 9,000rpm kierrosalueella, niin vakioputki ilman kuristuksia jos sellaista ei ole jo, ja palotilan muokkaus (ja sylinterin ylätiivistepinnan koneistus, jotta paljealueen välys saadaan 0,60 +/-0,10mm paikkeille..tai alatiivistepinnan jolloin aukkojen aukioloajatkin tippuvat).
Palotilan muokkauksella meinaan sitte itse palotilan kupin muokkausta ja paljealueen pienennystä... n. 55-60% paljealue (squish ratio) ja korjaamaton puristussuhde jonnekkin 16-16,5:1 paikkeille.
Myös aikaisempi perusennakko (sytkä) auttaa pienemmillä kierroksilla toimintaa.. staattorin kiinnityslevyn kiinnitysreikiä viilailemalla soikeaksi saa säätövaraa.
Ite oon vähän sitä mieltä, et joko pitää sen mopon alle 60-65km/h kulkevana tai sitten ei, ilman turhia kikkailuja.
Tulee vaan enemmän sanktioita jos poliisi pysäyttää, tarkastaa mopon ja löytää jonkun nappirajoittimen ja sitte mopo kulkeekin jokatapauksessa yli 65km/h.
Ennemmin ite myöntäisin suoraan poliisille, et mopo kulkee yli 65km/h jos sattuisi pysäyttämään kun sellaisella ajan. Toki kortti ei lähtisi mihinkään kun a1 kortti löytyy..
En ole yhtäkään mopoa lopulta rajoittanut kulkemaan alle 65km/h millään nappirajoittimella tms., eikä kertaakaan ole sakkoja tms. tullut kun vielä joskus ajelin vaan mopolla.
25.6.2018 8:13
Hankalaa vähintäänkin. Systeemiin tarvitsee periaatteessa neljä relettä ja niistä osan tulee kestää melko suurta jännitettä. 3 vaihtavaa relettä ja yksi hoitamaan pitoa.
Ei tuu toimimaan kivasti.
Miten jos vaikka siirtäisi sen cdin niin että sen vaihto on nopeaa, hoitaa kiinnityksen vielä vaikka siipipulteilla jolloin sen vaihtaa hyvässä paikassa alle minuuttiin.
25.6.2018 11:59
Joo, tähän oon nyt itsekin taipuvainen kääntymään. Tuo 8000 rpm boksi on nyt tilattu, ja sillä saa nopeuden laskurin mukaan suht helpostikin välille 54-59km/h, joka on liikenteeseen ihan ok, mutta tuo vääntö ei taida vielä noissa kierroksissa olla kovin raponen. Siksi pitää olla jokin keino heittää kuriton CDI minuutissa-parissa paikoilleen, että voi käydä metsässä/montulla ajamassa.
28.6.2018 21:56
No eipähän tuokaan sitten onnistunut. CDI piti olla 8000rpm rajoitettu, mutta ihan lyhyelläkin suoralla meni mun alla 60, eli noin 8900rpm oli jo siinä...6-vaihteella
28.6.2018 23:20
Jos se rajoittaa siihen kierroslukuun niin eikös tuo ole aikalailla tavoitteessasi? Ei kai se sen lujempaa mene kevyemmänkään kuskin alla. Vai antaako rajoitin "periksi"? En ole koskaan ajanut tommosella rajoitetulla ducatilaisella.
Voisko välitystä lyhentää himpun verran niin saisi vähän paikattua tuota matalaa kierroslukua?
29.6.2018 0:51
Välitykset on jo 10-52, eli keveimmät mitä tuohon vanhaan DT:hen saa
Ja jos se menee yli 60:n, niin ratsiassa moposta lähtee kilvet...tai no, sehän riippuu täysin siitä, että minkälainen poliisikonstaapeli sattuu kohdalle
EDIT: Otetaanpa nyt vielä puheeksi tuo, että mitä jos sieltä vaihteistosta poistais 1-2 vaihdetta? Tuohan olis periaatteessa se kaikista paras konsti rajoittaa nopeutta, niin ei tarvis tehoihin/kierroksiin kajota. Osaako kukaan sanoa, että onnistuuko tuo oikein mitenkään? PV:ssähän tuo on toteutettu niin, että on hammasratas pois ja siirtäjästä puuttuu sille urat...eli eikö tuo menis ihan silläkin, jos siirtäjästä täytehitsaa tietyt kolot umpeen? En oo ikinä vielä AM6 vaihdelaatikkoa/lohkoja avannut, niin mulla ei kyllä ole oikein mitään käsitystä, että mitä sinne pitäis tehdä.
29.6.2018 7:02
Huonona päivänä lähtee kaikista jotka menee yli 45 (48) km/h oli vakio tai ei.
Voihan sieltä rattaita poistaa ja tehdä holkit tilalle. Jollain pitää saada rajoitettua sitten rummun liike.
9-piikkinen eturissa on kyllä olemassa, ketjut toki kuluu semmosella aika nopeesti.
29.6.2018 10:32
Joo, tuo CDI on tosiaan rikki, joten katsotaampa kun laittavat uuden. Nyt kun kävin kunnolla kokeilemassa, niin 3. vaihteella 45km/h (10600rpm) ja 6:lla 70km/h (10400rpm).
EDIT: Jaa, eipä sitte laitetakkaan uutta, kun tuo tuote on kuulemma poistunut valikoimasta. Kylläpä tämä meni nyt haastavaksi
29.6.2018 17:07
Minkä mukaan meni n. 70km/h?
Mittarin vai esim. puhelimen gps+huippunopeus sovelluksen (käyrää piirtävän) mukaan?
Vaikka oon kyllä sitä mieltä, et jossai 45-60km/h vauhdissa mopoissakaan se mittari ei pahemmin valehtele ellei (etu)rengaskoko ihan älyttömästi heitä alkuperäisestä.
Isompi takaratas mieluummin. Ei syö ketjulaahainta sitten niin nopeasti.
Ite käyttäny vain 12 tai useampi piikkistä eturatasta, ja takana sit ollu 58-65.
Jos välttämättä haluaisi esim. 6 vaihteen poistaa, niin vaihderummun uraan hitsaa täpin ettei saa isompaa pykälää sisään.
Ihmettelen kyllä silti että miksi rajoitetun cdi:n kanssa kiertäisi yli 9,000rpm.
29.6.2018 17:57
Mittarin mukaan, mikä on täsmälleen sama ku GPS:n näyttämä. Sitä en osaa sanoa, että miksi tuo boksi ei rajoittanut kierroksia 8000:een niinkuin piti, tai edes se 9000-9600, niinkuin noissa yleensä on. Varmaan se oli viallinen tai väärä. Joka tapauksessa tuollainen 9000-9600 kulkee tosiaan jo näillä välityksillä turhan lujaa.
Sulla on ilmeisesti ollut uudemman mallinen detsi? Tuo 52-hampainen on suurin takaratas, mitä tähän vanhaan malliin saa...isomman joutuisi siis teettämään jossain.
29.6.2018 21:29
Juu, en muistanutkaan ettei noihin vanhempiin detseihin saanut isompia rattaita.. teettää haasteita sitten enemmän senkin osalta.
Toki foorumin myyntipuolella eräs käyttäjä tekee mittojen mukaan rattaita, niin se on yksi vaihtoehto tarvittaessa.
Mutta joo, ei tosiaan pitäisi kiertää noin paljoa rajoitetulla cdi:llä, varsinkaan tasaisella ajettaessa.
8.7.2018 17:36
Vielä siitä muutaman vaihteen pois ottamisesta. En tiedä onko am6 moottorit sulle tuttuja, mutta siellä on se vaihderumpu jotapitkin menee ne mikälie kädet jotka nostelee niitä rattaita vaihteistossa. Siinä voisi kokeilla laittaa vaikka 5 vaihteen silmään ja merkitä esim. tussilla vaihderumpuun, jonka jälkeen tehdä joku pala jolla estää niiden kulkemisen enää seuraavalle vaihteelle. Vaikka hitsaamalla jotkut metallipalat sinne Toki tämän tehdessä täytyy koko motti avata osiin.
15.9.2018 15:53
Älkää ainakaan TEC-X merkkistä rajotinta ostaka menee rahat hukkaan, kesti itsellä päivän, sen jälkeen alkoi rötäämään melkein läpi koko kierrosalueen(monkey). Näiltä sivuilta löytyy ohjeet rakentamiseen, ei kovin vaikea homma mutta tulee halvemmaksi kuin valmiin ostaminen. Rajoitettu cdi-boksi toimii parhaiten jos rajoittaa pitää.
Ylipitkällä kaasuvaijerilla/säädettävällä kaasukahvalla ettei avaa kohoa kokonaan varmaan mopolle terveimpiä tapoja rajoittaa menoa, riittävän isoa kaasaria/avaraa putkea(4-tahtiset) niin alaväännöllä menee jo aika kivasti.
21.4.2024 15:20
Tarkoitus oli rajoittaa vanhan mopedin reipasta kulkua rajoitetulla CDI:llä. Vehkeessä on Ducatin sähköt, ja 130 euroa alkuperäisestä 9400 rpm rajoitetusta CDI-boksista tuntui suolaiselta hinnalta. Ostettiin ensin 10500 rpm rajoitettu boksi yhdestä turkulaisesta firmasta. Eipä toiminut ollenkaan, tyhjäkäynti jonkunlaista, ei ottanut lainkaan kierroksia. Toinen boksi sitten Motoforcen 8000 rpm rajoittava CDI oululaisesta liikkeestä. Tämä ei rajoittanut mitenkään, vaan kone kiersi sinne 12000 RPM asti iloisesti.
Onko tää joku alalla vakiintunut käytäntö, että myydään sutta ja sekundaa?
23.4.2024 10:45
In my opinion, adjusting the rev limiter and changing the transmission can help reduce the
time calculator speed of the Yamaha DT50 (2002) motorcycle. However, it is important to ensure that this modification complies with the law and is safe for use on the road. In addition, it is very important to use quality spare parts and comply with traffic safety regulations.