Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
23.12.2011 19:11
Jos tosta pösön putkesta poistais ihan kaikki kurit(myös katalysaattorin) niin millä kierrosalueella se suunnilleen alkais piikittämään?
Jos se nyt edes kunnolla piikittäis . Kyseessä siis uudemman mallinen putki.
23.12.2011 19:29
jokelii kirjoitti:radon- kirjoitti:No eikö ainaki vanhan pösön putki oo periaatteessa kuristettu MK eli en yhttään ihmettele mikäli on pirteä kurittomana
Ei tuo XP:n putki samalainen ole kuin metra , ainakaan se ei ole saman muitoinen. XPS putki taitaa olla se sama kuin metra mutta tossa XP:ssä on erilainen putki. Mutta kai sekin on aikalailla samalla kierrosalueella toimiva.
Johtuu siitä että xp on uuempi malli, tai siis xp3 ainaki, eli siinä on toi uusi putki joka taisi tulla 06. Xp2 tais olla vielä vanha jos en vääri muista?
23.12.2011 20:34
Jaapajaa, näin aattelinki et ainaki fanticci tuon vie, pösöstä yllätyin
, mut enpä oo sellasta päässy testaamaankaa ku ei täälläpäi kenelläkää oo.
23.12.2011 21:43
Kaverilla on -05 Derbi drd racing ja kyllä sekin vaan menee kurittomalla putkella reilun 80...
Tosin tuossahan on melko pitkät välit
24.12.2011 1:11
Pösössä sen vertaa alavääntönen putki että tuskin repäsevää piikkiä ottaa. Ja niissähän on 11/52 välit vakiona, että kyllä se kohtuu hyvin kulkee. (derbi drd:t 12/53)?
24.12.2011 2:42
Vakio putkien ja tehoputkien välipilli on erilainen.. Elikkä siitä johtuvat tietääkseni vakio putkien alaväännöt ja kohtuu laimeat piikit (riippuu merkistä+mallista). Teho putkissa välipilli.. no se on erilainen, ja ottaa piikkiä ja alaväännöt huonommat. Näin minulle kerrottu, viisaammat voinee valaista. Ja tehoputken piikkihän on resonoimista..
24.12.2011 2:53
Euronjuusto3 kirjoitti:Kaverilla on -05 Derbi drd racing ja kyllä sekin vaan menee kurittomalla putkella reilun 80...
Tosin tuossahan on melko pitkät välit
Pistää aina epäilyttää nää "kaverin derpi menee 80" ootko varma et on vakiovälit, onkstää kaveris kertonu mittari vai gps nopeuden ja sit joillai nyt on pakkomielle lisätä nopeuteen aina parikilsaa lisää
Ei siis pahalla, enkäväitä että ei olis totta, mut aikausein just sillee
24.12.2011 3:24
Totta, epäilyttävältähän se kuulostaa
En tosiaan tiiä onko vakiovälit, oliskohan jopa 11-48 (?) Kuitenkin kiihtyy ja vääntää mukavasti. Ihan gps:ään testattiin noin 80, en nyt muista aivan tarkkaa lukemaa
24.12.2011 4:07
Paisarin tuoma tehonlisä perustuu siis kaasunvirtauksen sekä sylinterin täyttöasteen parantamiseen eli sylinteriin pyritään saamaan mahdollisimman paljon polttoainetta, kuitenkaan syytämättä mahdottomia määriä sitä putkeen. Siksi paisarin mitoitus on hyvin tärkeää mikäli halutaan putken toimivan hyvin.
Erilaisten paisarien kaasuvirtaukset ovat erilaiset, ja täten myös tehoalue (eli kierrosluvut joilla sylinterin täyttöaste on suurimmillaan, eli putki imee eniten bensaa sylinteriin) on erimerkkisessä putkessa erilainen.
24.12.2011 15:20
Toi on mahollista et drd:n rosteriputkella menee 80, ainaki noissa mis on vakiona toi 17,5mm kassuki, tällästä oon itekki todistanu. Iha kokonaa tyhjätty putki vielä, ei kattia tai mitää.
X- sarjoje putki onki sit paskempi viritys, ei oikee tykkää kulkea, vaikka luulin että oisivat samalla mitalla
Toho välipilliteoriaan en usko, enoxissa se on ainaki hiton ohut, vakiossaki tais olla vähä paksumpi. Ja kaverilta katkes mk ja ajo ilma pilliä pelkällä paisarilla, tehoeroa ei huomattu.
24.12.2011 21:20
radon- kirjoitti:Erilaisten paisarien kaasuvirtaukset ovat erilaiset, ja täten myös tehoalue (eli kierrosluvut joilla sylinterin täyttöaste on suurimmillaan, eli putki imee eniten bensaa sylinteriin) on erimerkkisessä putkessa erilainen.
Se putki muuten myös lykkää palamatonta seosta putkesta takaisin sylinteriin.
Kaverin DRD -07 tai -08 kulki 85 gps:ään. Kuri pois, hukkaputki tukittu ja 13/53 välit.
24.12.2011 22:19
Ei sillä välipillillä ole mitään tekemistä sen asian kanssa. Tehareissa on yleensä huono alavääntö sen takia että matalilla kierroksilla pakoaukko pysyy auki paljon pidempään kuin putki on mitoitettu ja tällöin putki kerkeää työntää tavaran liiankin pitkälle sylinteriin jolloin sylinterin täytös huononee ja teho laskee. (en oo kyllä täysin varma mutta näin olen ajatellut). Vakioputket taas vääntää sen takia että ne kurit ja katti sotkee kaikki paineaallot siellä sisällä jolloin tuota sylinterin ahtamista ei juurikaan tapahdu jolloin ei esiinny piikkiä eikä alaväännön huononemista.
29.12.2011 20:16
tartteeko välipillin ja paisarista tulevan putken olla ns. sisäkkäin vai riittääkö että ovat kohdakkain ja liitetty jollai jäähdytys neste tms. letkun pätkällä ettei kurista tai mitään ? vähän paskasti selitetty mutta pistetään sen piikkiin ettei oikeen oo tullu nukuttua
29.12.2011 20:33
Jos vaan tiiviiksi sen saat, eikä kurista siitä kohtaa niin eiköhän toimi.. Lämpöähän ei enää siellä asti niin hirveästi enää ole, mutta saa kummiskin lämpöä kestää, ettei ainakaan sula.
EDIT: Niin ja tuo välipilli juttu vaan kuultua, ei faktaa..
Viimeksi muokannut Gogge päivämäärä 29.12.2011 20:36, muokattu yhteensä 1 kerran
29.12.2011 20:34
Riittää mikäli letku vaan kestää tarpeeksi lämpöä. Itellä on ne tosin vaan sisäkkäin ja tukevasti pultettuna runkoon eikä oo mitään ongelmaa ollut pitkään aikaan eikä oo yhtään kovemmat äänet kun pitäs.