Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
30.12.2010 0:22
Ei välttämättä kovin paljoa, en ole varma mutta saattaa riittä pelkästään se että nostaa öljysäiliötä hiukan niin saa yläpään kiinnikkeen avattua. Sivukatteet pitää kyllä ottaa pois. Sitten varmaan se missä on akku ja työkalut se pitää ottaa pois että mahtuu se iskari tulemaan pois. Voi olla että joutuu rengastaki irrottamaan.
13.1.2011 8:56
Ite, kun ekaa kertaa purin mopoa. Niin laitoin kaikki eri ruuvit eri purkkeihin tai minigrip purkkeihin ja kirjotin maalarinteipillä mihin kuuluu. Ja koneen osat laitoin samalla lailla, mitä ne konees oli ollu. (kattokaa galleri) Tietenki sähköt kannattaa merkata oikein kunnolla
kaikki johdot. Ja kasaus onnistu hyvin. Sillai ei kannata purkaa, et tekee kauhealla hädällä.
Ja jos keulassa on vain pelkät kuulat laakereina, niin niitten kans saa olla varovainen ettei ne karkaa.
13.1.2011 18:09
Kannattaa laittaa mopoa purkaessa ruuvit takaisin paikoilleen, jos mahdollista. Mutta ei tietysti pohjaan ruuvaa, pari kierrosta pyöräyttää. Ei ainakaan huku
13.1.2011 20:25
En oo varma et oliko tää jo, mutta kasattaessa mielestäni tärkein asia on puhtaus. Puhtaat osat, puhtaat työkalut ja puhdas huoltopaikka. Eli ei niin, että kasataan konetta tallin hiekkalaatikkoa muistuttavalla lattialla ja ihmetellään sitten, että miksi se kone pitää tuollaista rutinaa
Myös purkaessa puhtaus on hyvästä. Esim. pesee koneen lohkot etukäteen ennen purkamista ettei sitten joudu pesemään koneen sisuskaluja lohkoista irronneen paskan takia. Tietenkin koneen osat on hyvä puhdistaa muutenkin purettaessa vanhasta metallisilppuöljystä yms.
14.1.2011 17:40
Kannattaa välttää sellaisen projektin ostoa, jossa on älyttömästi puutteita ja vääriä osia kiinni.
Olen koonnut melkein pelkästä rungosta muutaman mopon, ja jälkiviisaana nyt voi todeta, että monelta
harmilta olisi säästynyt, jos olisi ollut täydellisempi mopo.
Esimerkiksi Tunturin magneettoja on monenlaisia ja myös niiden tuuletinpyöriä. Viimeksi vetäisin
hieman liian pitkät pultit tuulettimeen, niin ne tietenkin tökkäsivät kiinni magneetteihin.
Se magneetto oli uudemman Super Sportin, ja siinä ei ollut tyhjää ruuvien kohdalla, kuten oikeassa
osassa.
Sam moottoriripyörissä, on viheliäistä miettiä, mitä kaikkea edellinen omistaja on vaihtanut.
Kun on kohtalaisen alkuperäinen aihio, niin säästyy monelta harmilta.
16.2.2011 20:28
meinasin omasta solifer supermotosta maalata rungon ja takahaarukan mut mulla on sellanen ongelma että miten keula lähtee helpoiten irti? ja mitenköhän saisin sen takajarrun kasaan se näyttää aika hankalalta JOS menee purkamaan.. ja sähköt on kai helppo laittaa takas ku maalaa
yhtenä pakettina poijes ja sitte takas
16.2.2011 22:05
etelänvetelä kirjoitti:meinasin omasta solifer supermotosta maalata rungon ja takahaarukan mut mulla on sellanen ongelma että miten keula lähtee helpoiten irti? ja mitenköhän saisin sen takajarrun kasaan se näyttää aika hankalalta JOS menee purkamaan.. ja sähköt on kai helppo laittaa takas ku maalaa
yhtenä pakettina poijes ja sitte takas
Eikai siinä takajarrus mitää vaikeeta oo, ja miksi se pitäisi purkaa? Ja keulan saa helpoiten irti, kun löysää pultit T-palasta ja vedetään pumput pois paikalta. Sitte avataan t-palan mutteri ja otetaan ne pois. Toinen voi olla vähä tiukas, et pitää vasaralla hakata.
17.2.2011 17:10
ku pitää katos kummiski se koko jarru systeemi ottaa poijes että pystyy maalaamaan kunnolla. ne sähköt kai on helppo ottaa poijes maalauksen ajaksi?
17.2.2011 18:02
Siinä ei ole mitää ihmeellistä, ottaa vain osat irti ja laittaa takasi päinvastases järjestykses. Ja jos on levyjarru, niin kasaessa varoo jarrunesteen pääsemistä maalipinnalle. Ja jos menee jarrunestettä maalipinnalle, niin pyyhii pois vain heti.
17.2.2011 21:14
maalata takahaarukka ja runko mustaksi
hionko takahaarukan vain norm, hiekkapaperilla ja sitte pohjamaali, sitte oikia maali?
17.2.2011 22:07
etelänvetelä kirjoitti:maalata takahaarukka ja runko mustaksi
hionko takahaarukan vain norm, hiekkapaperilla ja sitte pohjamaali, sitte oikia maali?
Joo esti hionta, sitte pohjamaali ja pintamaali ja mahdollisesti lakka joka tuo kiiltävämmän pinnan. Ja jotku sanoo, et lopputulos olis siistimpi, jos poistaa vanhat maalit ensiksi maalinpoistoaineella siis ennen hiontaa.
17.2.2011 22:35
osaisitko suositella kohtuullisen hyviä ja HALPOJA maaleja ruiskulle, ja sitte mikä on hyvä lakka ja mikä hyvä pohjamaali?
17.2.2011 23:14
etelänvetelä kirjoitti:osaisitko suositella kohtuullisen hyviä ja HALPOJA maaleja ruiskulle, ja sitte mikä on hyvä lakka ja mikä hyvä pohjamaali?
Ruiskumaaleista ei oo kokemusta, niin en osaa niistä sano mitään.
Mutta tämä topic ei ole oikea maalien kyselemiseen, joten kannattaa kysellä tuolla:
viewtopic.php?f=15&t=80436&start=210
7.3.2011 0:23
[TEIKKU] kirjoitti:etelänvetelä kirjoitti:meinasin omasta solifer supermotosta maalata rungon ja takahaarukan mut mulla on sellanen ongelma että miten keula lähtee helpoiten irti? ja mitenköhän saisin sen takajarrun kasaan se näyttää aika hankalalta JOS menee purkamaan.. ja sähköt on kai helppo laittaa takas ku maalaa
yhtenä pakettina poijes ja sitte takas
Eikai siinä takajarrus mitää vaikeeta oo, ja miksi se pitäisi purkaa? Ja keulan saa helpoiten irti, kun löysää pultit T-palasta ja vedetään pumput pois paikalta. Sitte avataan t-palan mutteri ja otetaan ne pois. Toinen voi olla vähä tiukas, et pitää vasaralla hakata.
Eli kun puran keulan niin: otan pumppujen yläpään ruuvit auki, Eihän sieltä tule mitään ilmoja tai nesteitä ulos kun aukaisen yläpään pultit pumpuista?
7.3.2011 0:37
etelänvetelä kirjoitti:[TEIKKU] kirjoitti:etelänvetelä kirjoitti:meinasin omasta solifer supermotosta maalata rungon ja takahaarukan mut mulla on sellanen ongelma että miten keula lähtee helpoiten irti? ja mitenköhän saisin sen takajarrun kasaan se näyttää aika hankalalta JOS menee purkamaan.. ja sähköt on kai helppo laittaa takas ku maalaa
yhtenä pakettina poijes ja sitte takas
Eikai siinä takajarrus mitää vaikeeta oo, ja miksi se pitäisi purkaa? Ja keulan saa helpoiten irti, kun löysää pultit T-palasta ja vedetään pumput pois paikalta. Sitte avataan t-palan mutteri ja otetaan ne pois. Toinen voi olla vähä tiukas, et pitää vasaralla hakata.
Eli kun puran keulan niin: otan pumppujen yläpään ruuvit auki, Eihän sieltä tule mitään ilmoja tai nesteitä ulos kun aukaisen yläpään pultit pumpuista?
Eij ei ei.... vaan t-paloista ne pultit jotka "kiristiää" pumpun siihen t-palaan. Luultavasti t-palan sivussa pultti.