Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
9.5.2010 11:19
ei varmaankaan saa hitsattua yhteen menoon, jonku verran voi hitsata mutta kuitenki aina hetken päästä kuumenee liikaa ja palaa läpi. semmosia parin sentin siivuja voi saaja hitsattua kerrallaan
14.5.2010 20:54
Itse tulostelin noita osia cone layoutin avulla nyt tuli ongelma ettei osat mahdu a4:selle. Miten noita osia vois ite piirtää??
15.5.2010 9:20
qwe kirjoitti:Itse tulostelin noita osia cone layoutin avulla nyt tuli ongelma ettei osat mahdu a4:selle. Miten noita osia vois ite piirtää??
vaihoitko koon jostain tuumista milleihin?
15.5.2010 16:17
Mikä on exhaust port equal diam? onko halkasija?
16.5.2010 10:53
Krg kirjoitti:Mikä on exhaust port equal diam? onko halkasija?
Se on pakoaukon halkaisija
ympyräksi muutettuna eli pakoaukon pinta-ala käteen ja laskemaan että minkä kokoista kokoista ympyrää se vastaa...
16.5.2010 19:46
qwe kirjoitti:Itse tulostelin noita osia cone layoutin avulla nyt tuli ongelma ettei osat mahdu a4:selle. Miten noita osia vois ite piirtää??
Ei ne mullakaan mahdu A4:lle. Tulostin sitten laittaa sen puoliks kahdelle paperille.
6.6.2010 19:30
mahtaakohan jokin olla pielessä, kun blair exhaust 2 antaa putken suurimmaksi halkaisijaksi 48mm?
vai pitääkö tuohon vain luottaa?
6.6.2010 21:26
ihansama kirjoitti:mahtaakohan jokin olla pielessä, kun blair exhaust 2 antaa putken suurimmaksi halkaisijaksi 48mm?
vai pitääkö tuohon vain luottaa?
Aika pientä keskilieriön kerrointa laitat. Jotain kolmosta varmaan kannattaa kattella ennemmin. Ja sit sulla taitaa olla melko pieni pakokanava siinä vermeessä mihin oot putkee arpomassa... Sen lähtöhalkaisijan (osa nro 1) pitäis olla samankokoinen kuin pakokanava siinä laipalla. Tai sit oot vaan laskenu pakokanavan koon väärin.
7.6.2010 18:57
no se keskilieriön kerroin oli 3,0.
paon keskimääräisen halkaisijan laskin sieltä männän puoleisesta päästä ja sain siitä 16mm
kun kokonais pinta-ala oli n.390mm^2
pytty on pv,n vanhavaluinen 50cc power+ joka on porattuna 61cc ja pakoaukko on muutettu suoraksi.
kanavan kokoa en ole suuremmin muuttanut vakiosta.
onkohan vika sitten tuossa laskussa?
(2*männän puoleisen pään pinta-ala /pii)
ja tuon lausekkeen vastauksen neliöjuuri?
7.6.2010 21:39
ihansama kirjoitti:no se keskilieriön kerroin oli 3,0.
paon keskimääräisen halkaisijan laskin sieltä männän puoleisesta päästä ja sain siitä 16mm
kun kokonais pinta-ala oli n.390mm^2
pytty on pv,n vanhavaluinen 50cc power+ joka on porattuna 61cc ja pakoaukko on muutettu suoraksi.
kanavan kokoa en ole suuremmin muuttanut vakiosta.
onkohan vika sitten tuossa laskussa?
(2*männän puoleisen pään pinta-ala /pii)
ja tuon lausekkeen vastauksen neliöjuuri?
Joo jos toi pakoaukon pinta-ala on 390mm^2, niin keskimääräinen halkaisija 22,3mm
Eli lasketaan seuraavasti:
1. Jaetaan pinta-ala piillä
2. Otetaan edellisen vastauksesta neliöjuuri
3. Kerrotaan lopuksi kahdella
8.6.2010 17:53
jep, se blair exhaust tarjosi laskukaavaksi tota minun edellisessä viestissä mainitsema, mutta kun kokeilin blair exhaust 3 niin siellä oli tuo kaava..
kiitoksia neuvoista
11.6.2010 11:13
Onkos kukaan tehnyt nelariin putkea? Ois tarkotus yzf-r125 tehdä putki. Tuossa laskurissa vaan on pari outoa kohtaa.
1. Angle of collector? Kollektorin kulma ilmeisesti, mutta miten se vaikuttaa.
2. Exh valve opening in degrees. Eli tää on kai pakovenan joku avautumisjuttu?
11.6.2010 12:18
Se valve opening on ilmeisesti se sama mikä 2tahdeissakin on pakoaukon avauuminen, eli otat astelevyn, katsot koska pakoventtiili alkaa avautua, ja pistä siihen kohtaan 0-astetta. Sitten pyörität konetta käymissuuntaan niin kauan että se pakoventtiili sulkeutuu ja katot asteet.
Olisikohan näin homma?'
11.6.2010 18:08
Slerpa_ kirjoitti:Se valve opening on ilmeisesti se sama mikä 2tahdeissakin on pakoaukon avauuminen, eli otat astelevyn, katsot koska pakoventtiili alkaa avautua, ja pistä siihen kohtaan 0-astetta. Sitten pyörität konetta käymissuuntaan niin kauan että se pakoventtiili sulkeutuu ja katot asteet.
Olisikohan näin homma?'
Taitaapi olla niin, että nolla astetta on yläkuolokohdassa. Siitä kun pyörittää niin oikea asteluku löytyy, kun pakoventtiili alkaa avautua. Jos luku on yli 360 astetta, kannattaa aloittaa uudelleen
Eli siis aukon avautumisasteet: ykk:sta siihen kun aukko/venttiili alkaa avautua
aukon aukioloasteet: aukon avautumisesta aukon sulkeutumiseen
Tässä tapauksessa ylempi.
11.6.2010 22:32
Hehee, kaikenhuipuksi siinä laskurinkutaleessa taitaa muistaakseni olla "Exhaust valve opening in degrees BBDC" eli "Pakoaukon avautumisennakko asteina Ennen Alakuolokohtaa". BBDC meinaa Before Bottom Dead Centre. Ehkei ihan sanatarkasti noin mutta tässä samassa topikissa on keskusteltu aiheesta ainakin viisi kertaa. Ja joka kerta saadaan puhuttua paskaa ainakin sivun verran. Eipä siinä, poxulaskurihan siitä tykkää!