Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

16.6.2007 12:19

Koko moottorin rakenne on erilainen. Ei ihan helposti tehtävissä tavallisen 2-tahti moottorin kanssa.

http://auto.howstuffworks.com/diesel-two-stroke1.htm

24.6.2007 14:48

Dodih, kun automaatti mopoissa kytkimet eivät kestä kunnon viritystä, niin heräsi ajatus _todellakin_pitävästä_kytkimestä. :D

Elikkäs, tyhjäkäynnillä se toimisi normaalin keskipakokytkimen tavoin, mutta sitten se lukittuisi rumpuun kiinni ja pysyisi siinä. Tollasen ei ainakaa teoriassa pitäis luistaa. :D

24.6.2007 17:59

Sawolaenen#13 kirjoitti:Dodih, kun automaatti mopoissa kytkimet eivät kestä kunnon viritystä, niin heräsi ajatus _todellakin_pitävästä_kytkimestä. :D

Elikkäs, tyhjäkäynnillä se toimisi normaalin keskipakokytkimen tavoin, mutta sitten se lukittuisi rumpuun kiinni ja pysyisi siinä. Tollasen ei ainakaa teoriassa pitäis luistaa. :D


Miten saisit sen lukittua kun kone pyörii tyhjäkäynnilläkin jo (esim.) 1000rpm?

Itsekkin joskus tuota olen ajatellut, mutta hajoaa liian helposti korkeitten kierrosten takia.

24.6.2007 20:17

Sora00 kirjoitti:
Sawolaenen#13 kirjoitti:Dodih, kun automaatti mopoissa kytkimet eivät kestä kunnon viritystä, niin heräsi ajatus _todellakin_pitävästä_kytkimestä. :D

Elikkäs, tyhjäkäynnillä se toimisi normaalin keskipakokytkimen tavoin, mutta sitten se lukittuisi rumpuun kiinni ja pysyisi siinä. Tollasen ei ainakaa teoriassa pitäis luistaa. :D


Miten saisit sen lukittua kun kone pyörii tyhjäkäynnilläkin jo (esim.) 1000rpm?

Itsekkin joskus tuota olen ajatellut, mutta hajoaa liian helposti korkeitten kierrosten takia.
Jospa siinä vaikkapa olis jonkulainen hammastus ;)?

24.6.2007 20:20

Mitäs jos olisi normaali kytkin, mutta siitä vaijerin mukaan nouseva kynsi, miksei useampiakin (reiluhko terästappi) joka lukittaisi kytkimen luistamattomaksi kun kahvaa ei paineta. Sitten kun kytkintä painetaan, nousee tappi heti pois, ja kytkin toimii normaalisti.

24.6.2007 22:34

Tätä mä mietin, että jonkunlaisen tapin hitsaisi/pulttaisi kytkinkenkään kiinni ja siihen ja kytkinrumpuun reikiä, ja se tappi sitten lukittuisi siihen? Eli tavallaan toimisi normi keskipakokytkimen tavoin.

24.6.2007 23:15

Niin, tuskin se siitä mihinkään hajoaisi kun tekis tarpeeks jämerän vaan. Vois vaatia vähän säätöä että saa toimimaan kyllä.

24.6.2007 23:16

Yksi ylimääräinen kytkin nurkissa pyörii, ja isä sanoi että mun pitäs keksiä siihen joku ton tyylinen ratkaisu. Ei varmaan mikään paha homma olis, jos vaan kaikki tarpeelliset pelit ja pensselit löytys. :D

19.7.2007 0:15

-
Viimeksi muokannut a-ku päivämäärä 19.7.2007 12:36, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Pro-virittäminen

19.7.2007 0:22

Tume34 kirjoitti:Mutta niin. Edelleen, kyse on nyt pro-virittämisestä, eli virityksestä syvemmin. Tänne ei kuulu bolt-on viritys, eikä typerät kysymykset.


Ja mistäs luulet edes löytävän 35p eturissan? Voi olla, ettet liikkeelekkään saa noilla (35/37 väleillä...

19.7.2007 1:28

Tätä topikiahan on päässyt siivoamaan taas ihan urakalla.

Cpr nyt kiltisti lopettaa ot:n jauhamisen. Koitetaan pitää topicin hengestä mukana kaikki mitä siitä vielä on jäljellä.

19.7.2007 12:30

pevezer kirjoitti:
Aramid kirjoitti:Eikös DKW:eissa ollut tälläinen muuttuva tilavuuksinen kampikammio. Kampiakselissa oli siis kaksi kiertokankea ja mäntää, toinen toimi normaalisti ja toinen liikkui kampikammion pohjassa. Idea taisi olla, että imun aikana saadaan kampikammioon mahtumaan enemmän polttoainetta ja huuhteluiden aikana oli suurempi paine.



Joo. Tuota en tiennytkään. Ei taida kovaa hyötyä olla jos ei nykypäivänä enää käytössä ole tuollaisia.



Myös vanhoissa 2-syl pucheissa on myös samanlainen systeemi.

19.7.2007 13:12

Autisa kirjoitti:
pevezer kirjoitti:
Aramid kirjoitti:Eikös DKW:eissa ollut tälläinen muuttuva tilavuuksinen kampikammio. Kampiakselissa oli siis kaksi kiertokankea ja mäntää, toinen toimi normaalisti ja toinen liikkui kampikammion pohjassa. Idea taisi olla, että imun aikana saadaan kampikammioon mahtumaan enemmän polttoainetta ja huuhteluiden aikana oli suurempi paine.



Joo. Tuota en tiennytkään. Ei taida kovaa hyötyä olla jos ei nykypäivänä enää käytössä ole tuollaisia.



Myös vanhoissa 2-syl pucheissa on myös samanlainen systeemi.


Huuhtelupumpuksi kutsuttukin. Hyötyä todellakin on, kovia vääntökäyriä huuhtelupumpulla varustetuissa koneissa. Tuskin on hyödyttömyys syynä, miksei sitä enää käytetä.

ps. Wanhoissa DKW:ssä ja puchissa oli joissain 3 kiertokankea. Twingle siis, jossa imulle ja paolle on molemmille oma sylinterinsä.

19.7.2007 13:29

Onko niitä kolme kankisiakin ollut? Montakohan cc on ollut siinä pyörässä? 2-kankinen on muistaakseni 250cc?

19.7.2007 15:19

siitä kytkimestä. Olisi kyllä nannaa kun saisi kytkimen jonka pystyy irroittamaan täysin ilman suurta vaivaa jousista. Konstruktiosta tulisi kyllä aika mielenkiintoinen, mutta tuo tappijuttu olisi kova sana. Silloin ei tarvittaisi kuin minimaalinen pito itse massalevyihin ja siten kytkinkahvan käyttely olisi todella kevyttä vaijerillakin.