Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
27.2.2014 23:21
Mikä vois olla vikana, kun moottorista kuuluu pientä tasaista nakutusta/kolinaa?
Ääni nousee kierrosten mukana ja parhaiten äänen kuulee kun nostaa kierrokset ~4000rpm ja antaa siitä laskea. Tällöin ääni kuulostaa hieman räikkämäiseltä. Kuitenkin kun antaa koneen käydä tyhjäkäyntiä hetken niin ääni saattaa loppua, kunnes antaa kaasua ja ääni jatkuu taas. Eikä aina käynnistäessäkään heti ääntele.
Koneeseen olen tehnyt täydellisen remontin n.5km sitten ja 2km sain ajettua ilman tuota ääntä. Aluksi vaihdoin männän kun ajattelin vian johtuvan siitä. Toimi n. 2min normaalisti, kunnes ääni alkoi taas. Ja alakerrassa on uutta c4 laakerit ja kampura, jos niillä jotain väliä on
1.3.2014 19:21
Tietäskö joku että käykö ducatin sähköillä olevasta rabasan koneesta magneeton pohjalevy am6:een?
3.3.2014 20:35
vessanovi kirjoitti:Kytkin ei luista, mutta ei rupea irrottamaan. kytkinkahvassa on löysää ja katoin kun vaihoin niin että kytkin ei ota yhtään, kun kytkin ei paina, eli ei ajaessa pitäisi itsestään kulua. Ja tosiaan olen vaihtanut aina kummatkin, halvempia ja kalliimpia laatuja on kokeiltu, ja on ollut aina ihan minarellin jouset ja levyt. Sitä mutteria ei ole ronklittu.
Iteltä vaan tahtoo ideat pikkuhiljaa loppuu, mut jos jollain vielä välähtää niin suapi kertoa mielellään !
Kun kytkinkoppa on auki niin nouseeko se painelevy irti niin että kytkimen pitäisi irroittaa? Kummallista kyllä jos levyt palais noin nopeesti kasaan. Mitä vaihteistoöljyä käytät?
viri-viri kirjoitti:Mikä vois olla vikana, kun moottorista kuuluu pientä tasaista nakutusta/kolinaa?
Ääni nousee kierrosten mukana ja parhaiten äänen kuulee kun nostaa kierrokset ~4000rpm ja antaa siitä laskea. Tällöin ääni kuulostaa hieman räikkämäiseltä. Kuitenkin kun antaa koneen käydä tyhjäkäyntiä hetken niin ääni saattaa loppua, kunnes antaa kaasua ja ääni jatkuu taas. Eikä aina käynnistäessäkään heti ääntele.
Koneeseen olen tehnyt täydellisen remontin n.5km sitten ja 2km sain ajettua ilman tuota ääntä. Aluksi vaihdoin männän kun ajattelin vian johtuvan siitä. Toimi n. 2min normaalisti, kunnes ääni alkoi taas. Ja alakerrassa on uutta c4 laakerit ja kampura, jos niillä jotain väliä on
Oliko tasapainoakselin laakerit missä kunnossa? Entä kytkimen painelaakeri? Osaatko tarkentaa mistä päin moottoria tuo ääni kuuluu.
Onko koneessa joku tehokkaampi sylinteri? Nuo C4 laakerit on suuremmalla välyksellä ja kuluvat paljon nopeammin matalaviritteisessä koneessa kuin C3 laakerit.
4.3.2014 0:37
Siis ihan normi nesteen 10w-30 moottoriöly litkua, ainakin muissa mopoissa on ihan oikein ja hyvin toiminu eikä mitään onkelmia, onse jännä homma vaan saatana ...
4.3.2014 0:44
Onhan kyseinen öljy soveliasta märkäkytkimille? Tälläkin foorumilla on ollut keskustelua aiheesta ja jotkut ovat sitä mieltä että luokituksilla ei ole merkitystä, jotkut taas raportoivat kytkinongelmista käytettäessä öljyä jota ei nimenomaisesti ole mainittu soveliaaksi märkäkytkimelle. En tiedä onko eri kytkimien kitkapinnoilla merkitystä öljyn toimivuuteen, mutta tuo vaikuttaisi olevan hieman mopokohtainen asia. Koitahan siis seuraavaksi käyttää nimenomaan vaihteistoöljyä joka soveltuu märkäkytkimille.
8.3.2014 20:49
Tietäskö joku mikä mahtaa olla mh:ssa ku ei meinaa saada vaihdetta vaihdettu ku on niin tiukassa ja vapaata ei löydy ensinkää, kytkin ei pelitä kunnolla , ei ota kunnolla ku pitää iha pohjaa puristaa ja ku lähtee liikeele nii kytkin päästää irti vasta lopussa joten hidas lähtö mahdotonta ja pitää olla kierroksia helvetisti että pääsee liikeel, ja ei ole taidoista kiiini
8.3.2014 23:41
Tietoo voiko tota tuoreöljyä säätää rikkaammalle ku isommilla virityksillä pitäis olla vähä enemmä voitelua? Minkä % seoksen se tekee normaalisti?
9.3.2014 11:31
miten oon jännittäny/laittanu kiksin väärin ku siinä on se ns. "tyhjä" kohta ennenku rupee pyörittää konetta nii siinä jää rahisee ajos mut alhaalta palauttaa..
9.3.2014 15:13
Mikähän voisi olla vanhanmallin räksässä kun vieläkin VÄLILLÄ leijaa kierrokset kaasusta päästäessä? Imuvuodot olen jo tarkistanut, juuri kasasin yläkerran uusilla tiivisteillä + massalla ja vieläkin tekee samaa. Myös mg puolen stefa katsottu ja oli OK.
Pelaa siis välillä normaalisti ja kierrokset palautuvat niinkuin pitääkin mutta välillä leijaa. Tekee tuota joka tangon asennossa eikä muutu vaikka kaasuvaijerikin menee oikein eikä pitäisi olla missään jumissa tms.
Tyhjäkäyntiruuvi pitää olla melkein pohjassa ruuvattuna mikä viittaisi juuri imuvuotoon, koska seosten puolesta käy tällä hetkellä aavistuksen rikkaalla. Eipä noissa 14mm Sha kaasareissa ole muita säätöjä kuin TK-ruuvi ja pääsuutin.
9.3.2014 18:15
Tyhjäkäyntiruuvi pitää olla melkein pohjassa ruuvattuna
No tuosta se johtuu. Tyhjäkäynnin seos on perseellään(luultavasti rikkaalla) niin joudut ruuvaamaan ruuvin pohjaan että pysyy tyhjäkäynnillä. Sitten kierroksilta laskiessa kone nopeasti pyöriessään vetää enemmän ilmaa jolloin seos muuttuu sopivaksi ja kierrokset jää leijumaan. Kannattaa ehkä kokeilla pienentää pääsuutinta, mulla MBK:n SHA kaasarissa pääsuutin vaikutti tyhjäkäyntiinkin, mutta voi olla että täyskaasu menee sitten laihalle. SHA on kyllä melko paska kaasari, kannattaa vaihtaa uudempien uusenskojen 16mm PHBN tilalle.
9.3.2014 21:46
Kiitoksia paljon, kerrankin joku oikeasti vastaa ja vieläpä asiallisesti
. Siltä se vaikuttaakin että melko rikkaalta käy alhaalla, mutta sitten jos ruuvaa tk ruuvia aukipäin, ei taas pysy käynnissä. Kuitenkin melko hyvin säädöissä täyskaasun alueelta joten kaasari menee vaihtoon jos ei saa tuolla pelaamaan.
Pitää koettaa jossain vaiheessa tuota phbn:ää, kaverilta kun sellainen sattuu löytymään.
11.3.2014 17:47
Nyt tuli sellainen ongelma että kun kytkintapin otin pois ja puhdistin hiekat pois sieltä tiivisteen alta kun narskui niin paljon kun kytkintä painoi. No laitoin sitten tapin takaisin ja kytkin tuntui toimivan mutta otin uudestaan pois ja puhdistin lisää eikä tappi enää mene paikoilleen, kun tappia pyörittää niin se uppoaa pohjaan mutta liikkuu ihan liian kevyesti eikä vaijeri yllä. Olen kokeillu pyörittää sitä eri asennoissa mutta ei…
Onkohan jokin mennyt rikki
15.3.2014 14:31
Osaiskos joku sanoa mistä mahtais saada 70cc airsal sportin halvimmalla? Ranskasta löysin 127€, mutta pitää aina ottaa huomioon monen kympin postikulut. Mieluiten tietty hankkisin suomesta, koska nopea toimitus ja halvat postit.
Ulkomailta tilaaminen tietysti houkuttelis kun samalla sais halvalla kampuran airsalin kaveriksi
mutta tosiaan ne 40€ postikulut ja 2-3 vko toimitus ei kauheasti houkuttele
15.3.2014 20:34
jawa123 kirjoitti:Osaiskos joku sanoa mistä mahtais saada 70cc airsal sportin halvimmalla? Ranskasta löysin 127€, mutta pitää aina ottaa huomioon monen kympin postikulut. Mieluiten tietty hankkisin suomesta, koska nopea toimitus ja halvat postit.
Ulkomailta tilaaminen tietysti houkuttelis kun samalla sais halvalla kampuran airsalin kaveriksi
mutta tosiaan ne 40€ postikulut ja 2-3 vko toimitus ei kauheasti houkuttele
Selaappa noita kauppoja ketjusta
mopokaupat ja kimppatilaukset, useimmissa postikulut on n.12e ja tilaukset tulee paikasta riippumatta perille alle viikossa, jos osat on tilaushetkellä varastossa.
15.3.2014 23:41
jawa123 kirjoitti:Osaiskos joku sanoa mistä mahtais saada 70cc airsal sportin halvimmalla? Ranskasta löysin 127€, mutta pitää aina ottaa huomioon monen kympin postikulut. Mieluiten tietty hankkisin suomesta, koska nopea toimitus ja halvat postit.
Ulkomailta tilaaminen tietysti houkuttelis kun samalla sais halvalla kampuran airsalin kaveriksi
mutta tosiaan ne 40€ postikulut ja 2-3 vko toimitus ei kauheasti houkuttele
vsmotoparts