Kiitoksia vastauksista.
Jäätyminen tapahtuu seuraavasti: ensimmäinen merkki on persdynolla huomattavissa oleva pieni tehon lasku. Ei mitään radikaalia, ei vaan väännä niinkuin pitäisi. Sitten alkaa laskemaan tyhjäkäynti, kohta ei enää pysy käynnissä. Seuraava oire on tolkuton röpötys. Kuulostaa ihan kun neula olisi ylimmässä asennossa, pääsuutin 10 kokoa liian iso ja seosruuvi tapissaan. Käy siis älyttömän rikkaalla josta johtuu vissiin se huono tyhjäkäyntikin. Teho vähene kanssa pikkuhiljaa koska oletan että kaasuttimen tehollinen koko pienenee. Lopulta ollaan siinä pisteessä että meinaa kone tukehtua ysikasiin kaasua annettaessa ja jos siä ei anna, sammuu heti. Röpöttää kuin mummo pahemman luokan ripulissa koko kierrrosalueen läpi, vapaalla ei kierrä loppuun. Kun koneessa on kuormaa, saa kyllä kiertämään loppuun asti. Kaasu muuttuu on-off tyyppiseksi, noin puoleen kaasuun asti ei reagoi mitenkään, sitten yhtäkkiä napsahtaa kaikki teho mitä aikookin tulla ja lopulla kahvan kääntämisellä ei taas merkitystä. Suoraan pystyy ajamaan mutta jos kierrokset pääsee laskemaan, niitä saa houkutella sieltä ylös kissojen, koirien ja sen edellämainitun röpötyksen kanssa.
Sitä veden kiertosuuntaa ihmettelin siksi, koska syyläri tuntui olevan ihan mukavan lämmin mutta se kannesta lähtevä letku ei kovinkaan... Ehkä se paksu letku vaan eristää hyvin.
Laitoin tuossa pari päivää sitten vähän tilkettä jäähyttimen eteen ja nyt ottaa kyllä koko jäähdytysjärjestelmä kunnolla lämpöä, syyläri ajon jälkeen yhtä kuuma kun kesällä eli siitä ei ole kiinni etteikö vesi olisi kuumaa. Kaasutin ei vaan tahdo lämmetä.
En sitten tiedä onko noilla oireilla jotain muuta vaihtoehtoa kuin jäätyminen, yli +5 astetta kun on, ei mitään ongelmaa, samoin jos kunnolla pakkasta, no problem. Mielestäni kaasari ei tällöin voi olla tukossa tai mitään.
Oireet siis paranevat kun mopo seisoo suunnilleen ulkoilman lämpöisessä tallissa yön, aamulla toimii taas kunnes jäätyy. En ole tutkinut että kauan se kestää että paranee.
Jooh, anteeksi vähän sekavasta tekstistä ja kirjöoityusvirgheistö, tabletilla kirjoittelen
Edittiä vielä: se jäätyminenhän käsittäökseni johtuu juurikin ilmankosteudesta, joka lämpötilan laskiessa tiivistyy kylmille pinnoolle. Ts. ilman suhteellinen kosteus saavuttaa 100%, koska mitä kylmempi ilma, sitä vähemmän kosteutta ilma varastoi. Jäähtyminen johtuu tuosta palezun mainitsemasta, sekä siitä että olomuodon muutos (bensiinin haihtuminen) sitoo valtavasti lämpöä. Koneeseen menevä ilma-bensaseos voi siis olla jonkun vanhan krossijutun mukaan jopa 40°C pienempi kuin ulkoilman lämpötila. Tällöon kosteus, jota ilma ei pysty sitomaan, joutuu lorton sisäpinnoille.
Ja ei ole tullut tuota ilmahommaa tarkistettua, kone ei ole ollut kertaakaan auki eikä kaasari irti kun vasta 7tkm tuolla ajeltu. Mutta
pitäisi olla kunnossa.