Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

4.5.2015 19:34

Elikkäh isompaa vai pienempää suutinta ja minkä kokosta? Puhistin ilmanputsarin nii nyt lähtee huonommin käyntiin.. ennen tätä ja vieläki mopo "booaaa" ajossa kaasupohjassa, ei kuitenkaan pahasti kun pystyy siis ajaan kaasu pohjassa mutta tuo booausääni kuuluu. Ei vaikuta hirveästi ajaako puolkaasulla vai kaasu pohjassa.. Elikkä jos täydestä vauhdista hiljalleen vähentää kaasua niin ei juurikaan vaikuta nopeuteen. Ja paikallaan kun kierrättää niin ei kierrä kunnolla.

05 terpi, airsal 50, tyhjä vakiputki, vakio putsari, vakio 14mm kaasari, 78 suutin, neulan sokka ylimmässä.
85 suuttimella röpöttää niin perkeeleesti.
**kysyn nyt täällä kun suutinkeskustelussa ei kuulunu vastausta.

edittiä: Kyseessä onkin nyt kai "mooausta" eikä "booausta" ja jostain lukaisin että vois johtua esim siitä että imukaula ahdistaa? En kyllä keksi miten se vois olla mahollista mun tapauksessa kun ihan vakio imukaula eikä mitään roskaa sisässä/ei oo halki. Läpätkin vaihdettiin ennen talvea alkuperäsiin.. Voisko olla vaikka kohossa jotain?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

6.5.2015 16:23

haluisko joku kertoa mulle mihin öljytankin letku menee kiinni moottorissa :lol: kyseessä derbi xtreme 09 kaasari dellorto

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

6.5.2015 18:11

Eli öljynkierto menee niin, että letku käy ennen kaasaria öljypumpussa ja sieltä lähtee toinen ohuempi letku kaasuttimeen.

Öljypumpun kotelo (kuvassa keskellä, 4 pulttia) tieltä pois, niin pääset käsiksi itse pumppuun.

Kuva

Jos pumppua ei sen sijaan ole. eli se on otettu irti, mikä on kovin yleistä, niin joudut sekoittamaan öljyt pensan sekaan jokaisen tankkauksen yhteydessä tai vaihtoehtoisesti hommaamaan uuden pumpun.

Öljypumppu olisi hyvä ilmata - etenkin jos sitä on käytetty kuivana. Ilmauksen voi suorittaa esim. ottamalla pumpun irti koneesta, letkuja kuitenkaan irroittamatta ja pyörittää pumppua porakoneella, niin kauan kunnes siitä kaasariin menevän ohuen letkun päästä alkaa tulla öljyä. Öljypumppu voi olla myös mennyt kuivana juoksemisesta väljäksi ja jopa vuotaa, mikä ei tiedä sille pitkää ikää. Suhtautuisin erittäin varovaisesti sellaisen öljypumpun käyttöön, minkä historiasta ei ole mitään tietoa. Hajoaa nimittäin yläkerta aika vikkelään, jos huono öljypumppu sanoo sopimuksen irti.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

9.5.2015 13:48

Mitä eroa on tiivistemassalla ja tiivistesilikoonilla? Kun tarkoituksena olisi laittaa AM6 lohkot kasaan. Eli eroavatko noi mitenkään vai ovatko käytännössä samaa kamaa? Aattelin laittaa tuota tiivistesilikonia. Kannattaako?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

10.5.2015 10:23

Samasta asiasta kyse. Tavallinen tiivistesilikoni ei kestä bensaa, mutta kaikki sitä käyttävät siitä huolimatta lohkoissa. On niitä (kalliita) bensankestäviäkin massoja olemassa, mutta kuten todettua, tavallinen silikonimassakin toimii lohkoissa ihan hyvin.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

10.5.2015 22:12

Mites meneekö jonkun toisen am6 mopon moottori riejuun? Heittämällä vai pitääkö kiinnikkeet uusia tai jotain muuta?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

10.5.2015 22:34

Sama moottori se on oli se AM6 sitten Yamahasta, Moottorihispaniasta tai jostain muusta hilavitkuttimesta. Myös kiinanpoikien kopio-minarellit menee aidon tilalle tai toistepäin. Samoja moottoreita samoilla kiinnikkeillä.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

13.5.2015 13:41

Heipä hei!
Osaisikohan joku täälllä auttaa yamaha Dt 50cc kanssa. vikana on se että mopo pätkii, mutta aina alussa lähtee hyvin ja antaa kieroksia. mopossa on yasunin putki ja athenan 50cc pytty ja 105mm suutin. :)

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

13.5.2015 17:01

Vastauksen olisit saanut jo yhdessä topikissa (esim. täällä).
Eli ei tarvitse pommittaa jokaiseen vähänkään asiaan liittyvään topikkiin. ;)

Jos oikein ymmärsin, mopo pätkii korkeilla kierroksilla?
105mm suutin kuulostaa "hivenen" liian suurelta. :D

Mut jos unohdetaan tuo kirjoitusvirhe, niin todennäköisesti pääsuutin on liian iso;
voi olla myös ilmansuodatin likainen.
Se aiheuttanee tuon pätkimisen suurilla kierroksilla.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

13.5.2015 19:24

morjensta
mut ei oo suuttumista kiinni. testailin monen kokosia :) välillä sit pätkii myös pienillä kieroksilla ja välillä toimii ihan hyvin. :eek: :nörtti:

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

13.5.2015 23:38

Oliko mitään vaikutusta eri kokoisilla (pienemmillä) pääsuuttimilla?
Onks muuten mikä tulppa kiinni?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

15.5.2015 10:42

Olisiko jollain heittää vinkkejä, mitä säätötoimenpiteitä tulisi tehdä seuraavaksi, sillä multa alkaa tietotaito loppumaan.

Ongelma on, että mopo kulkee/käy todella tuskaisesti pienillä kierroksilla/alle 40km/h nopeuksilla ja liikkeellelähtö on tuskaa, kun taas yli 40-50km/nopeuksissa kone alkaa vetämään kunnolla, käynti kuulostaa vaivattomalta, kiihtyvyys ja kaasun reagointi on hyvä. En ole kokeillut huippuja, mutta 70-80km/h nopeus on tavoitettavissa melko helposti. Pienillä kierroksilla röpöttää, käy epätasaisesti ja äänekkäästi ja liikkuminen on työlästä.

Tällainen kokoonpano:

Malossi 70cc pannu, TNT 21mm kaasari, neulasuutin laihimmalla, 85 pääsuutin, malossi multivar, 7gr rullat, malossin hihna, malossin vihreät kytkinjouset perus kytkimessä, Stage6 jäykin VP jousi, porattu vakio airbox, jossa laajennettu kaula, vakioputki, joka on ilmeisesti sopiva myös isomalle, kuin 50cc moottorille, sillä toimii paljon paremmin, mitä esim. 50cc tehari.

Isompi kaasari on juuri asennettu, joten pääsuuttimen koko/neulasuuttimen asento voi vaatia hienosäätöä. Kaasari on säädetty niin hyvin, kuin pystyn, eikä kaasarin seos-/tyhjäkäyntiruuvin säätö tunnu vaikuttavan matalien kierroksien käyntiin/vääntöön.

EDIT: kaasarin vaihtamisen myötä ilmaantunut myös toinen varsin outo oire, eli käynnistäessä mopon kylmänä, kone ottaa itsestään täydet kierrokset, huutaa holtittomasti ja hiljalleen laskeutuu tyhjäkäyntikierroksiin. Kaasun asennolla/ryypyllä ei ole mitään vaikutusta tähän. Mikä voisi olla ongelmana?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

16.5.2015 12:43

En tiiä tuleeko oikeeseen paikkaan!? Mutta mitkäköhän mahtais olla halvimmat kisasähköt derbiin? :) :seko:

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

16.5.2015 13:04

Kannattanee heti ensimmäisenä miettiä, että onko siinä mitään järkeä.
Onhan se toki kiva, kun ottaa kierroksia iloisesti vapaalla/kytkin pohjassa.. mut ei niillä "kisasähköillä" mitään huimaa tehoeroa saa.
Pelkästään erilainen sytytyskartta CDI boksissa, sekä tietenkin kevyempi vauhtipyörä.

Täysin säädettävällä CDI boksilla olevat sytkäpaketit sitten erikseen - jotka maksaa keskimäärin yli 350€.

Halvimmat "kisasähköt" alk. 169.00€.
Silläkin rahalla saat vaikka mitä muuta osaa koneeseen.. jolla varmasti saa tuntuvasti lisää tehoa.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

17.5.2015 14:06

Mikähän riejussa kun pätkii isoilla kierroksilla? Eli toimii hyvin kun kiihdyttää 1-5 vaihteilla mutta kun pistää kutosen silmään ja yrittää niitä huippuja, ei ota yhtään kaasua kunnes laskee kierroksia tai sitten pätkii silleen että välillä ei ota yhtään kaasua ja välillä ottaa vähäsen.. Kuriton rieju. Liian iso vai pieni suutin? Ilmanputsari tukossa? Vai joku muu? :s