Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
30.10.2014 13:31
Ledinauha kirjoitti:@aprillix Tarkista se ryyppy ihan avaamalla kokonaan. Viimeviikolla sattui eräs tapaus jossa ryyppy oli jumittunut päälle, teki juuri tuota samaa. Vaijeri oli ruostunut poikki, mutta tuntui silti vivusta vedettäessä normaalilta.
Ryyppy tuli eilen purettua ja ei se ollut jumissa. Tulppa on siistin näköinen. Kaasari ihmetelty läpi jo pariin kertaan.
Seuraava, mitä epäilen on tulpan johto ja hattu. Välillä sai ajaa ihan pitempääkin pätkää ilman ongelmia. Sillon tais olla enimmäkseen kuiva tie
Tulpan hatusta on nääs se kuminen suojus lähtenyt kävelemään, ei ole kuin kovat muovit jäljellä.
Tuo kosteus/vesi voisi olla syy, koska paikallaan se ei temppuile mitenkään. Pitää vaihtaa johto ja hattu ja sitten tietää varmuudella.
30.10.2014 23:54
Derbi edelleenkin tekee samaa settiä, eli rajoittamaton CDI kiinni sammuu aivan yhtäkkisesti suurilla kierroksilla. Ensin vauhti jää junnaamaan paikoilleen hetkeksi ja sitten aivan yhtäkkisesti sammuu. Sitten rullaan kytkin pohjassa pysähdyksiin, liikkeessä vaihteet ovat todellä jäykät vaihtaa, mutta paikallaan vaihteet taas vaihtuvat normaalisti.
Rajoitettu boksi kiinni kiertää rajoittimelle asti sammumatta ja ottaa huippuja mittariin jonkun 70. Ja muuten rajoittamattomalla toimii hyvin, ainoastaan huippuja ottaessa korkeilla kierroksilla sammuu.
Ja setuppina siis gianelli, 112 suutin, rajoittamaton CDI ja pipercross. Ja huomatkaa, kesällä täysin samoilla osilla toimi hyvin ja kulki jonkun 80 sammumatta. Kesästä on vaihtunut vain mäntä.
On testattu ajaa ryyppy päällä, ei auta mitään.
31.10.2014 0:11
Koitas isompaa suutinta ja nostaa neulaa. Saattaa olla myös bensalinja tukkeessa(roskaa tankissa/hanassa/letkussa/kaasarin neulaventtiilissä/alipainehana rikki/alipainehanan letku vuotaa) niin kaasari tyhjenee täysvedätyksessä.
31.10.2014 20:49
aprillix kirjoitti:Ledinauha kirjoitti:@aprillix Tarkista se ryyppy ihan avaamalla kokonaan. Viimeviikolla sattui eräs tapaus jossa ryyppy oli jumittunut päälle, teki juuri tuota samaa. Vaijeri oli ruostunut poikki, mutta tuntui silti vivusta vedettäessä normaalilta.
Ryyppy tuli eilen purettua ja ei se ollut jumissa. Tulppa on siistin näköinen. Kaasari ihmetelty läpi jo pariin kertaan.
Seuraava, mitä epäilen on tulpan johto ja hattu. Välillä sai ajaa ihan pitempääkin pätkää ilman ongelmia. Sillon tais olla enimmäkseen kuiva tie
Tulpan hatusta on nääs se kuminen suojus lähtenyt kävelemään, ei ole kuin kovat muovit jäljellä.
Tuo kosteus/vesi voisi olla syy, koska paikallaan se ei temppuile mitenkään. Pitää vaihtaa johto ja hattu ja sitten tietää varmuudella.
Nyt on uusi johto ja hattu. Testilenkillä toimi hyvin, tosin nyt oli kuva tie. Jänniyksellä odotellaan kunnon sadekeliä, pelaako vielä silloin...
Kiitokset kaikille avusta ja vinkeistä!
2.11.2014 19:53
Sanokaas joku kumpi on oikeassa, minä sanoisin että tuo käy aivan helvetin rikkaalla (ryyppy ei auta mitään, ei kyllä tosin ilmaruuvin avauskaan), mutta kaveri epäili että kävisi laihalla. Mopo siis Derbi x-race ja juuri isketty metrakit thrower kiinni, jolle tässä oltiin säätöjä hakemassa, pääsuutin tuolla pätkällä 98. Aiemmin kokeilin siis 84 suutinta ja sillä kävi omaan korvaankin laihalla, mutta pääsi kuitenkin hetkellisesti piikillekin toisin kuin nyt. Lieneekö paras vaan seuraavaks heittää joku 90 sisään ja katsoa mitä sanoo?
Tässä siis tuo hätäsesti väärinpäin kuvattu pätkä (kaasu tapissa):
https://www.youtube.com/watch?v=9bv-vEl ... e=youtu.be
2.11.2014 21:56
Rikkaalla, sanoisin. Oma mopedi tekee aivan samaa rikkaalla. Voi myös johtua liian korkeasta bensanpinnasta. Testatkaa kuormittaa konetta jotenkin -> jos lähtee vetämään on varmasti rikkaalla. Itse totesin kuminpolton hyväksi keinoksi...
2.11.2014 22:05
Tulihan tuolla ajamistakin koitettua, kiersi arviolta 5-6krpm ja kuulosti juuri samalta kuin vapaalla huudattaessa. Rikkaalla käynnin teoriaa tukee kyllä tuo, että 84:lla toimi tosiaan hivenen paremmin ja pääsi jopa hetkellisesti piikille n. sekunniksi minkä jälkeen sanoi taas booo ja pätkäs.
Muistelin kanssa, että rieju olis tehny aikanaan just samaa kun suutin oli about 5-10 numeroa liian iso. Pitääpä kokeilla huomenna sillä 90:llä.
5.11.2014 18:00
Mikä vikana?
Kun avaa bensahanan kaasari sylkee bensat ulos tosta!(kuulemma ylivuotoletkunpaikka?)
Huomasin ton ku ajoin varatankki päällä ja se sammu aattelin että bensa loppu ja rupesin taluttaa jonkun matka päästä huomasin ku se vuos tosta ja oli kastellu ilman putsari liti märäksi. Mites ton korjaat?
Video:
https://drive.google.com/file/d/0ByUzDH ... sp=sharingMopo lähtee käymään jos bensahana on kiinni ja käy kunnes kaasarista loppuu bensa.
Irrotin kohon ja neulaventtiilin pistin takas--> toimi 3minuuttia ja rupes taas vuotaa.
Elikkä mites toi nyt sitte korjataa
Voiko liittyä jotenkin niihin läppiin?
EDIT: Linkki korjattu
5.11.2014 19:21
Nimenomaan se neulaventtiili fuskaa. Ota kaasari käteen ilman pohjakuppia ja puhalla bensaletkusta sisään. Kun kiveksiä nostaa (eli bensanpinta nostaa kohoja) tarpeeksi, pitäisi neulaventtiilin sulkeutua ja bensantulo kaasariin lakata. Joko kohojen rajoitinrauta on vääntynyt tai neulaventtiilissa joku vika. Onko se edes kiinni kohossa?
Bensanpinta tulee säätää sitten oikealle korkeudelle ja varmasti osaavat mallikohtaisessa topikissa kertoa sen.
5.11.2014 20:24
Joo pistin kohosetin tilaukseen (koho ja neulaventtiili) toivottavasti rupee pelittään
6.11.2014 20:45
Noniin, eli vaihdettiin '11 Derbiin mäntä. Oli kokoa 39,86 alkuperäisen ollessa 39,85 ja pyöri hyvin 14t ajetussa koneessa, joten oli varmaan oikean kokoinen.
Kuitenkin leikkasi kiinni 500m ajon jälkeen, kun kuski huudatti mopoa heti täysiä alamäkeen rajoitinta vasten. Voiko johtua tästä vai onko muita mahdollisuuksia?
-öljyä oli, lisättiin vielä tankkiin
-suutin 88 ilman kurilevyä (alkup. 72)
-nesteet kiersi, syyläri oli lämmin
-puristukset tallessa leipomisen jälkeen, alakerta kierossa (tärisee)
Aletaan kohta remppaamaan mutta olikohan pelkästään tuon "sisäänajon" syy vai joku muu koska ei uskalla korjata jos menee heti paskaksi uudelleen
7.11.2014 23:33
Onks tää joku trolli? Johtuu juuri tuosta mainitsemastasi syystä ja ehkä liian isosta männästä. Kannattaa käyttää sitä alkuperäisen kokoista, ei se pytty mihinkään kulu. Kaikissa mun Derbeissä (3kpl) on ollut vieläpä nicasil-pytty vakiona, eli ei varmasti kulu. Tosin vm 2010 'Riliassa olikin jo valurautaa, joka kuluu kyllä enemmän muttei sekään vaadi isompaa mäntää 15tkm jälkeen.
8.11.2014 16:18
Terve, elikkäs ongelmana olis ettei oikeen mopo kierrä ja kun antaa kassua kuulostaa kuin olisi ryyppy päällä vaikkei ole. Eikä mäkijä jaksa mennä ylös, hyytyy vaan. Tuorevoitelu otettu pois käytöstä ja laitettu isompaa suutinta ja powerfilter ja rajoittamaton cdi. Toiminut hyvin päälle 300km mutta nyt alkoi tekemään. Luulen että käy liian rikkaalla, mutta seosruuvia on käännelty ja neulaa säädetty ja suutin vaihdettu takaisin pienempään ja vielä kokeiltu vakio ilmanputsarilla. Ei vaan auta. Toimii ilman ilmanputsaria mutte ei kyllä kulje hyvin.
Voisiki vika olla sähköissä?
Mopo on Hyena evo 50 vm.2012 mittarissa 1200km (tiedän se on kiinalainen)
8.11.2014 16:57
mikä on hm crm derapage 50 vikana kun ei anna kipinää 3 eri tulppaa kokeiltu ja johot katottu
8.11.2014 17:05
Mikä vois olla vikana apikassa (aprillia rx -08) ku polkasee käymään nii nostaa kaasuun koskematta kierrokset tyhjäkäyntiä huomattavasti korkeammalle mutta, kun lähtee ajamaan ja pysähtyy nii kierrokset menee taas siihe normaaliin tyhjäkäyntiin. Ja pätkii täys kaasulla. En oo kokeillu uudella tulpalla että sehä vois olla syy toho pätkintään(?) ja sitte toho kierrosten nostamis ongelmaa että voisko kaasuttimessa olla joku roska?