Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
18.5.2018 14:18
Hah hah! Oli taas hetki aikaa kasailla detsiä ja illan pikkutunneilla kaatelin jäähdytinnesteet koneeseen rempan jälkeen valmiiksi, ja voi voi kun tänään ohi kävellessä huomasin lattialla lammikon nestettä, mutta mistään vesikierton alueelta ei ollut vuotanut, joten tärisevin käsin öljyroppua auki laatikon puolelta ja ....Ta-Daaa! Nesteet olikin kivasti kaikki laatikossa
Mistäs muualta ne pääsee laatikkoon livahtamaan, kuin vesipumpun juuresta? Laatikossa oli nestettä öljyn seassa jo ostaessa, mutta ei viime kesän ajoilla hälyyttävästi neste hävinnyt ja uudet öljyt pysyi "terveenä" ja nyt mäntää vaihtaessa vaihdoin myös vp:n korjaussarjan ja kaikki stefat, kun kone oli pöydällä levällään....että mikä meni metsään, näin etukäteen pähkäiltynä?
18.5.2018 20:26
Mystinen on tuo yo. kirjoitukseni vuoto, kun avasin kytkimenpuolen kopan eikä vesipumpun stefassa ollut mitään vikaa ja mukavan tiukka oli uuteen pumpun akseliin. Samoin oli hyvin tiivistynyt paperitiivisteen jäljistä päätellen pumpulta pyttyä kohti lähtevä vesikanavakin...että en kyllä keksi mistä jäähyneste oli vuotanut vaihteistoon lähes kaiken nesteen mitä syyläriin olin kaatanut?? Eikä näkynyt mitään vikaa / halkeamia lohkossakaan. Voiko sylinteriltä olla joku kanava suoraan vaihteistoon? Minusta ei...
Kokeilumielessä vuorasin silikonilla molemmat kytkinkopan puolikkaat paperitiivsteen alta ja päältä, niin kuin oli edellisenkin sepän jäljiltä, josko se kuitenkin siitä vesikavasta olisi päästänyt ohi, vaikka periaatteessa en pidä tuollaisista tuplatiivistyksista
Saas nähä kuinka käy, kun kaatelen uudet nesteet koneeseen (ja nyt jätän öljyropun auki, niin näkee jos alkaa heti juoksemaan läpi)
27.6.2018 15:32
Nyt sitte jos voisitte kertoo kaikki hyödyt ja haitat ylikokomännistä, hiilikuituläpistä, jäykemmistä kytkinjousista ja seosbensasta, myös seosbensalle hyvä sekoitussuhde olis hyvä tietää. Kiitos jo etukäteen.
27.6.2018 17:12
Ylikokomäntä ei vaikuta mitään, hiilariläpät toimii isoilla kierroksilla paremmin (eikä välttämättä tuhoo kaikkea jos katkee), jäykemmillä kytkin ei luista isommilla tehoilla niin helposti, seossuhde riippuu öljystä.
27.6.2018 17:48
No eikai tuo seossuhde kovin paljoa öljystä riipu? Huonoa öljyä kun laittaa enemmän, niin tulee vaan hajua ja karstaakin enemmän. Meillä ollaan laitettu 3%, jota käytetään hyvin yleisesti myös motocrossissa. Ilmajäähdytteiseen laittasin noin 4%, ja näillä nestekoneilla tuo 3%.
27.6.2018 18:37
Kyllähän joillain öljyillä voi ajaa oliko 1.5%, ja jotain paskaa laittasin reilummin ihan varmuuden vuoks.
7.7.2018 0:46
Ite nakannut teboilin perus öljyä desin per 5 litraa ja hyvin toimii
7.7.2018 19:28
Toimii niin kauan ku toimii. Tuskin tuossa voitelussa kannattaa liikaa pihistellä, ite laittasin 1½ desiä.
2.8.2018 13:45
Mikähän ääni kuuluu Riejun koneesta kun vauhtia on se +30kmh niin alkaa kuulua rohinaa, kuulostaa ihan ketjun rohinalta mutta ketjut on tarkistettu, tiukattu ja ääni kuuluu koneesta. Ääni kuuluu aina kun vauhtia on tarpeeksi.
Sitten jotain muuta ääntä kuuluu silloin kun kierrokset on siinä +6k rpm. Ääni voimistuu mitä enemmän kierroksia. Kuulostaa semmoselta tärinältä ja raapimiselta, voiko olla männänrenkaat? (vaihdoin männän ja renkaat alle 100km sitten ja nyt on taas mäntä väljä, pitääkö mennä hoonauttamaan sylinteri?)
Mopolla ajettu sen n. 12 000km.
2.8.2018 14:06
Kuulostais enemmänki joltain laakerilta joka alkaa olla väljä.
4.8.2018 3:05
Reetuhai2 kirjoitti:Kuulostais enemmänki joltain laakerilta joka alkaa olla väljä.
Niin vähän arvelinkin. Ei huvittais purkaa koko moottoria niitten laakereiden takia
5.8.2018 22:24
Mikähän mahtas olla koko tai osanumero ensiörattaan kiilalle?
9.8.2018 14:59
Jaa a. Nyt ei taas mopo toimi. Vaihdettiin männänrenkaat ja hoonattiin sylinteri, lähti käyntiin, pysyi nätisti käynnissä, ajoin 10m ja sammui. Tulppa ihan märkä. Seuraavana päivänä kuivasin tulpan vielä mutta nyt ei lähde käyntiin ollenkaan.. Mikä helevetti siinä on nyt taas???
9.8.2018 20:46
Nonii eli mopona on Yamaha dt 50, 2010 vuosimallia ja ongelma on että mopo käy kuumana noin 10 minuutin ajon jälkeen mittariston mukaan lämmöt nousee 6 palkkiin ja lopulta tuntuu kuin kone hörppäisi ilmaa ja mopo sammuu.