Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
28.9.2014 21:51
ketokaas viisaammat miksi derpi pitää sellaista ujeltavaa ääntä männänvaihdon jälkeen? aivan kuin joku hankaisi jostain kiinni ja ääni voimistuu sitä mukaa mitä kierrokset nousevat. sisäänajot on päästelty jo menemään kokonaan ja kunnolla. Männänrenkaat sekä mäntä ovat OIKEIN päin ja on oikean kokonen mäntä! eikä kiertarissa ollut klappia kuin sivuttaissuuntaan max.2mm. Petarit väljät kenties vai konetta auki ja sieltä ettimään vika?
29.9.2014 0:22
Väljät petarit ujeltavat melko usein, ne tarkistaisin ekana, ainakin magneeton puolelta helppo homma. Jos kytkinkoppaa käytät auki, kannattaa tarkistaa ensiövedon ratas epänormaalin kuluman varalta. Usein Derbeissä myös elämänkaarensa lopussa olevat vesipumpun stefat alkavat pitää kyseisiä ääniä.
4.10.2014 17:30
riejuboy99 kirjoitti:Mikä tässä mun mopossa on kun lähtee hienosti käyntiin ja sitten kun on vähän matkaa ajanut jos vaikka hidastaa risteykseen niin sammuu, sitten lähtee käyntiin vain ryypyllä japysyy hetken aikaa taas käynnissä. Kiitos valmiiks
Liian laiha seos tai väljä kone. Imuvuodot tarkistukseen ja kaasarin putsausta, tarkista myös benaletkun ja suodattimen kunto.
joulupukki9 kirjoitti:ketokaas viisaammat miksi derpi pitää sellaista ujeltavaa ääntä männänvaihdon jälkeen? aivan kuin joku hankaisi jostain kiinni ja ääni voimistuu sitä mukaa mitä kierrokset nousevat. sisäänajot on päästelty jo menemään kokonaan ja kunnolla. Männänrenkaat sekä mäntä ovat OIKEIN päin ja on oikean kokonen mäntä! eikä kiertarissa ollut klappia kuin sivuttaissuuntaan max.2mm. Petarit väljät kenties vai konetta auki ja sieltä ettimään vika?
Kytkinpuoli ok? Vaikuttaako kytkimen painaminen tai ajaminen ääneen?
Eihän pakoputki tai imupuoli vuoda mistään? Hankala neuvoa kun ei tarkalleen tiedä minkälainen ujellus kyseessä, sen moista ääntä kun voi kuulua monestakin eri paikasta.
5.10.2014 16:05
Mitäköhän tuo Derbi teki, kun ajoin normaalisti melkein kaasu pohjassa, niin yhtäkkiä kuului vaan whomp ja mopo sammui. Siinä sitten heitin heti kytkimen pohjaan ja rullasin kotipihaan, jossa kokeilin polkaista käyntiin, niin mopo käynnistyi heti. Otin putken irti ja katsoin pakoaukosta sisään, niin siitä ei näkynyt mitään erikoisempaa.
6.10.2014 21:18
Mikäköhän betassa mahtaa olla vikana, kun kylmänä aina käynnistää niin kierrokset nousee 5-10 sekunniksi korkealle ja sitten sen jälkeen taas ihan normaalille tyhjäkäynnille
14.10.2014 20:26
Mikä tohon derbiin nyt tuli eli vika tuli sen jälkeen kun olin antanut mopolle happea hieman . Eli pätkii ihan saatanasti Ja samalla etuvalo lakkas toimimasta
Luulen ite että ois sytytyspuolella vika, kokeilin vanhalla tulpalla mutta toimi samallailla silti. Eli missä voi olla vika? Tarvis nopeesti saada mopo kuntoon
tossa video vielä , 20-25s kohdalla kun laitan kaasun pohjaan nii pätkii
19.10.2014 13:40
Noniin eli osaisiko joku tietäväinen kerto mistä tämä voisi johtua? Välillä myös tyhjäkäynniltä kun painaa kaasun nopeasti pohjaan ei ota kierroksia 7000 kierrosta enempää ja pätkii ihan kuin rajoitinta vastaan...
https://www.youtube.com/watch?v=S4aQWl5 ... BdMX-ZRmsg-Tulppa vaihdettu muuta viikko sitten kun epäilin että pätkiminen yms. johtu hajonneesta tulpasta, ei vaikutusta.
-Ilmanputsari puhdistettu.
-Kaasarissa 106 suutin,neula keskiasennossa ja vireinä enox ja vaahtomuoviputsari joten ei pitäisi suutinkaan olla liian iso...
-Tuorevoitelu poistettu, 2.5-3% seoksia käytetty ja öljynä Neste oil semisenteettistä öljyä.
-Koneremppa 900km sitten jossa vaihdettiin kaikki tiivisteet ja stefat, ei kerää painetta jäähytysnestejärjestelmään.
-Moric porattu, sekä tiivistetty massalla kosteuden varalta.
Voiko läpät vaikuttaa tuohon, eivät kuitenkaan konerempan yhteydessä harottaneet
Ja avatessa konetta kytkinpuolen, stefa oli niin päin että kiristysjousi vai mikä nyt onkaan oli kytkinlkoppaan päin ja laitoin kasatessa samoin päin stefan eli ns. väärin päin joten kuuluuhan stefa varmasti olla niin päin?
Kuitenkin joku kysyy niin laitoin kyllä stefan holkin alle sen o-renkaan
Savu on tuollaista "harmaansinistä" samanlaista savua kuin vesikelillä ilmanputsarin vedettyä vettä sisälleensä....
Viimeksi muokannut Detukki päivämäärä 20.10.2014 14:18, muokattu yhteensä 1 kerran
19.10.2014 15:32
Laitoin eilen uutta suutinta detsiin kun piti ryyppykahvaa väännellä lähes kokoajan. Entinen suutin oli siis kokoa 82 ja nyt uusi on 90. Laitoin siis sen tosiaan paikalleen ja pistin härvelin käyntiin niin kone alkoi ottamaan itsestään kierroksia noin kahdeksaan tuhanteen ja siitä sitten hiljalleen alkoi sammumaan. Reagoi todella huonosti kaasuun, aina kun annoin kaasua niin kuulosti ihan kuin moottori tukehtuisi. Käyntiin ei lähde jos ei ole ryyppyä ja jos laittaa ryypyn pois käynnistyksen jälkeen niin sammuu lähes välittömästi. Veikkaisin että kohokammiossa jotain vikana, mutta jos ei, niin mikä muu mahtaisi olla kyseessä?
EDIT:
Lisään tähän nyt vielä muutaman perustiedon.
- Yamaha DT 50cc vuosimallia 2011
- Kierrosrajoitin poistettu poraamalla MORIC
22.10.2014 20:56
Mitäköhän Derbi teki, kun vaihdoin teharin siihen, ajelin vähän aikaa, ja sitten lähin heittämään kaasu pohjassa, niin jossain 70 vauhdissa mopo vain yhtäkkiä sammui. Sitten heitin kytkimen pohjaan ja rullasin pysähdyksiin. Sitten vaihdetta vain vapaalle ja lähti toisella polkaisulla käyntiin, enkä huomannut mitään outoa, kun ajoin loppumatkan kotiin. Teki siis myös saman tempun, kun vaihdoin vakioputken ja ajelin, ja silloinkin kaasu pohjassa sammui. Tosin silloin luultavasti sammui vähäisen bensan saannin takia, koska rupesi heti booamaan, jos kaasua käänsi hieman. Mutta nyt ei minusta ainakaan edes pitäisi käydä laihalla, koska mopo ei röpellä, muttei myöskään booaa, ja vetää lähes loppuun asti ihan kunnolla.
Setteinä siis Gianelli, pipercross, 106 suutin ja rajoittamaton CDI.
22.10.2014 23:15
Moro. Kysyisin että tietääkö joku miksi minun -04 Aprilia MX:än (am6) kytkin on niin helvetin tiukka? Eli aamulla saa kaksin käsin kiskoa pohjaan naamairvessä, ja tiukka se on ihan lämpimälläkin koneella vaikka olisinkin jo 50km ajanut. Tänään meni jo 4vaijeri poikki.. Mopohan on siis suht vakio ettei mitään ihmeellistä ole tehty. Eikä ole habasta kiinni, kaikki kaveritkin ihmettelee samaa. Nopea vastaus olisi hyvä, koska huomenna menossa hakemaan viidennettä kytkinvaijeria.
23.10.2014 7:40
irrota se kytkintappi koneesta (se mihin väijeri menee moottorissa) ja katso että onko se kulunut urille ja puhdista/vaihda tarvittaessa. Ei vaadi mitään työkalujakaan tuo homma.
23.10.2014 12:35
MORO! Eli ongelmana on että motorhispania furia trail -06 ei lähde käyntiin sen jälkeen kun vaihdoin männän, saa kipinää ja bensaa ja kastelee tulpan yllättävän nopeasti.Mh:ssa on suht tyhjä peugeot xps:ssän vakioputki, 85 suutin,vakio ilmanputsari josta on otettu kuristava kumi pois päältä ja 16mm dellorto. Mh ei myöskään ei käynyt tyhjäkäyntiä ollenkaan ennen remonttia eikä kaasarin säätäminen auttanut yhtään. jonku aikaa ku on työntänyt käyntiin ni aivastaa putkesta ihan kuin keräis painetta putkeen ja sit aivastaa ulos. eli jos sais apuja/vinkkejä mahdollisimman nopeasti et sais ajettua sisään. kiitos jo etukäteen kaikista vastauksista.
23.10.2014 16:09
derbinisti kirjoitti:Mitäköhän Derbi teki, kun vaihdoin teharin siihen, ajelin vähän aikaa, ja sitten lähin heittämään kaasu pohjassa, niin jossain 70 vauhdissa mopo vain yhtäkkiä sammui. Sitten heitin kytkimen pohjaan ja rullasin pysähdyksiin. Sitten vaihdetta vain vapaalle ja lähti toisella polkaisulla käyntiin, enkä huomannut mitään outoa, kun ajoin loppumatkan kotiin. Teki siis myös saman tempun, kun vaihdoin vakioputken ja ajelin, ja silloinkin kaasu pohjassa sammui. Tosin silloin luultavasti sammui vähäisen bensan saannin takia, koska rupesi heti booamaan, jos kaasua käänsi hieman. Mutta nyt ei minusta ainakaan edes pitäisi käydä laihalla, koska mopo ei röpellä, muttei myöskään booaa, ja vetää lähes loppuun asti ihan kunnolla.
Setteinä siis Gianelli, pipercross, 106 suutin ja rajoittamaton CDI.
Ja taas sama, tällä kertaa heitin 112 suuttimen sisään? Olisiko vika kenties suuttimen pienuudessa, eli mopo ei saa tarpeeksi bensaa sisään isoilla kierroksilla, joten se sammuu? Nimittäin minulla oli sama 112 suutin kesällä, ja silloin mopo röpötti ja toimi silti hyvin ihan täydelläkin kaasulla, mutta nyt ei röpellä ihan sama millä kierroksilla on. Joten kelithän ovat siis nyt kylmät, joka tietenkin vaatii isomman suuttimen, niin kesällä sopiva suutin on nyt pieni. Ja mopo ei saa tarpeeksi bensaa täydellä kaasulla, joten sammuu? Kertokaa toki jos logiikkani kusee.
23.10.2014 16:46
Ootko kokeillu sammuuko ryyppy päällä ajaessa?
23.10.2014 19:50
Kokeiltu on, ei mitään vaikutusta. Suunnilleen sama vauhti ja samat kierrokset, niin mopo vain sammuu ihan kerralla ilman minkäänlaista lupailua. Muuten toimii hyvin, eikä oireile mitään muuta.
Ja lisään vielä, että vapaallakaan ei jaksa kaasu pohjassa huutaa tasaisesti, vaan pätkii hirveästi.