Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

16.6.2014 6:51

http://www.gearparts24.de/zylinderkit-a ... a5637.html
Kellään kokemusta kyseisest pyttysarjasta? Kestääkö alakerta kytkinjousten/levyjen vaihdolla?

Re: Minarelli AM6

23.6.2014 18:08

Miltä tällainen setti kuulostais, jos hommaisin vaikkapa pösö xps:n ihan vain virittelyä varten. Tehotavoite +18-20whp.

-Bidalot 70cc Racing Replica (+porttaus: kanavien asteet uusiksi (192-194/132-136), kanavien viimeistely, squish välys 0,6mm..)
-MVT 44,8mm stroukki-kampura
-SKF C4/Tn9 kampuran laakerit. Myös muut laakerit C4 välyksellä.
-KX85 imuhilppeet: VForce 3 läppärunko ja imukaula + 5mm koroke läppärungon alle
-Keihin PWK 28mm
-Lohkojen porttausta ... huuhtelulähdöt vastaamaan sylinteriä, valujäljet tasasiksi, läppäkanavan muokkasta..
-Barnett kytkinsetti
-Voca Racing 80cc TAI Bidalot Racing Factory 80cc (yläkauttainen) TAI itsetehty?
-Ignitechin säädettävä CDI ja kevennetty vauhtipyörä (Staattori ja magneetto '07--> Detsistä)

Mielipiteitä? Mitä kannattaisi vaihtaa tai lisätä??

Tuolla sitten myöhemmin karting radoille. 8)
Tietenkin kunnollisilla jarruilla ja renkailla.

Itse mopolle max. hintalappu 300-400€. Eli suoraan sanottuna joku leiponut / paskottu mopo, jonka sitten rakennan hauskanpitoon. Työt alkanee parin kolmen kuukauden päästä, eli silloin hommaan sen mopon pihaan ja viripalikkaa tilailemaan.

Ps. Ei taideta järjestää mitään kilpailuja tms. yli 55cc mopoille?? :D

E: Pävitetty [2]
Viimeksi muokannut .Juho päivämäärä 25.6.2014 18:00, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Minarelli AM6

23.6.2014 19:28

Ihan hyvältä kuullostaa, mutta jos haluat kunnolla virittää, vaihda sähköiksi vaikka Ignitechin boksi niin saat itse säädettyä kunnon ennakot ja vieläpä reilusti halvemmalla. (taikka odotat sen pari kuukautta jos ehdin itse koodailla tuon mun boksin valmiiksi / myyntikuntoon (ei tule tapahtumaan) :lol: )

Kaasari-topicissa kirjoittelinkin jo tuon laskukaavan, mikä antaa hiukan suuntaa kaasarin koolle.

D = K * sqrt(C*N), missä
D = kaasarin koko
K = vakio, 0.65 - 0.9 (0.85 - 0.9 kisakoneissa / tehoa haettaessa, 0.65 vääntöä)
C = iskutilavuus litroina
N = huipputehon kierrosluku

Tuolla kaavalla pyörittelemällä saisin 28mm kaasarin paremmaksi vaihtoehdoksi, 30mm toki toimii, mutta kaava antaa sen tulokseksi vain jos k=0,9 ja kierrokset lähemmäs 15000. :lol: Pitää toki ottaa huomioon, ettei yksistään tuohon kaavaan ole sokeasti luottamista ja kannattaa miettiä kaasarin valintaa myös muilla perusteilla.

Noita leiponeita projujakin saa joskus suht halvalla, itsehän ostin tuon mun RX:n 60e, vaati vain uuden männän ja sain vielä varaosakoneen (leiponut sekin) sekä uudet renkaat mukaan. ;)

E: Niin, vaatiiko muut laakerit muka C3-välystä? Minarellissa muistaakseni 3kpl C3-välyksellisiä laakereita, vaihda ne C4 niin luulisi toimivan ok. En muista mikä se yksi oli kampuran laakereiden lisäksi, ehkä tasapainoakselin?

Re: Minarelli AM6

23.6.2014 19:53

Noniin, nyt on hieman päivitelty tuota listaa.

Todennäköisesti se 28mm kaasutin on ihan sopiva.. ihmettelen kyllä, minkä ihmeen takia jotkut tunkee (ulkomailla) jopa 32mm kaasutinta 70cc sylkän kanssa?!
yhdelläkin jätkällä oli tuollainen bidalotin 70cc racing replica yms. ja 32mm pwk kaasari. :lol:

Saattaa olla, ettei välttämättä C3 laakerit enään riitä vaihteistossakaan.. jos vaikka 12/48 välityksillä kierroksia lähemmäs 15 000rpm ja nopeus 6. vaihteella n. 120km/h, voi loppua välys C3:sta?? Lämpöä tossa ainakin syntyy ja paljon..

Ja joo, usein am6:sessa vaihdetaan kampuran laakereiden lisäksi myös se tasapainoakselin laakeri C4:seen (jos siis joku korkeakiertoinen setti).

Pitää vähän perehtyä tarkemmin tuohon Ignitechin säädettävään sytkään.. kerkesin jo unohtamaan sen ja lykkäsin tohon listaan PVL:n "halppis" kisasähköt.
Mut todennäköisesti ennemmin tuo Ignitechin boxi, kuin kisasähköt.. sen verran reilu hintaero

Tai sitten siun värkkäämä CDI. :lol:

Ja jopas oot saanut apikan halvalla.. tuollaisen vastaavan kun löytäis, niin jäis rahaa vielä enemmän virittelyyn. :D

Re: Minarelli AM6

23.6.2014 20:25

Ignitechin boksi taisi olla satasen pintaan, jos oikein muistan jostain lukeneeni. Malagutisti/Walde voisivat kertoa lisää, muistaakseni heillä oli käytössä joko PV:ssä tai AM6 Malakutissa (tai kenties molemmissa)?

Ja tuo kaasarin koko on hiukan mysteeri, käytetäänhän esim. 50cc Fanticissa 26mm kaasaria, mikä vaikuttaa "hiukan" liian isolta, mutta ilmeisesti todettu parhaaksi kun kerta ovat sen finaaliversioonkin jättäneet.

Re: Minarelli AM6

24.6.2014 8:09

Peeveessä on ignitech jollain mankin tms. muokatulla vauhtiksella. Tuo säädettävä purkki maksaa sen 145€. Jos haluaa helposti toimivan vauhtiksen ja staattorin niin sellainen löytyy uudemmista detseistä (ulkoinen trigger), joku enemmän elektroniikasta ymmärtävä varmaanki osaa sanoa onnistuuko tuolla vanhemmalla staattorilla. Tuota on tosin vaikeaa keventää. Malagutissa mennään vielä malossin mhr team sytkällä toistaiseksi, mutta luultavasti vaihtuu akkusytkään ignitechin avulla ja kampuralle parinkymmenen gramman triggeri. Suosittelen ignitechiä kyllä vehkeeseen kun vehkeeseen! Peeveessä ero on kuin yöllä ja päivällä. Siitähän löytyy kaikkea kivaa kuten lähtörajoitinta ja shifteriä.

Perusennakon säätöreiät on turhat, ohjelmasta löytyy base advance angle.

Re: Minarelli AM6

24.6.2014 9:35

Eipä ole pahan hintainen, etenkin kun vertaa "oikeisiin kisasähköihin."

Onks toi Ignitechin boksi helppokäyttöisempi ja/tai tarkempi säätää, kuin esim. nuo Malossin kisasähköt? Ignitechiä säädetään näköjään tietokoneella jollain sen omalla ohjelmalla, joten voisi ainakin kuvitella, että se säätö on melko helppoa?

Mikäs Ignitechin boksi siulta löytyy? Tuolta kun löytyy muutama eri vaihtoehto 1-sylinterisillekkin.. tosin kahdessa kyllä lukee selkeästi (jo nimessä), esim. "tunable."
Itse veikkaan, että käytät juuri tuota "tunable" versiota.

Jos haluaa helposti toimivan vauhtiksen ja staattorin niin sellainen löytyy uudemmista detseistä (ulkoinen trigger)

Jos ymmärsin oikein, eli '07--> Detsistä noi osat?

Ja tuo kaasarin koko on hiukan mysteeri, käytetäänhän esim. 50cc Fanticissa 26mm kaasaria, mikä vaikuttaa "hiukan" liian isolta, mutta ilmeisesti todettu parhaaksi kun kerta ovat sen finaaliversioonkin jättäneet.

Saati sitten Valenti Racingin RME Factory (50cc) mallissa, jossa käytetään jotain Dellorton PWK (28mm) kaasutinta. Muuta siinä ei ole ulkoisesti, kuin BigOnen tehari..

Re: Minarelli AM6

24.6.2014 10:31

Sparker dc-cdi-p eli halvin säädettävä. Noissa muissa tulee sitten pakoaukonsäätimen ohjausta ja tpsää Ym. Säätäminen on suht vaivatonta, me laitettiin pari malossin käyrää purkkiin ja sitten mapswitchillä vaihdellaan ja testataan vaikutuksia kun ei vielä ole penkkiä testaamiseen. Kääriä voi säätää koneen käydessä. Joo 07-> on oikeet osat ja mahdollisesti joissain riejuissa. Mukana on myös hyvin simppeli kytkis ja asennus on suht helppo jos on vähänkään hajua siitä mitä on tekemässä.

Re: Minarelli AM6

24.6.2014 16:23

No tässäpä tämä mun peeveen rottelo on läppärin perässä.

https://www.dropbox.com/s/ngld35mpmyays ... 205612.jpg

Re: Minarelli AM6

24.6.2014 22:32

Mistäs tuo 07-> DT:n sytkän sopivuus johtuu? Ulkoinen trigger kyllä, mutta muuta? Itsehän olen jotain Ducatin sähköjen perusennakkoa koittanut löytää AM6:sta käsin pyörittelemällä ja seuraamalla milloin pickuppiin kytketty ledi välähtää. :lol:

Kävi mielessä jos koodailisin tuon mun diy-cdi:n nyt valmiiksi, vaikka tuolla Malossin käyrällä aluksi, mutta pitää tosiaan keksiä jostain tuon perusennakon astemäärä.

Tässäpä vielä nuo Malossin innerisytkän käyrät:

Kuva

Re: Minarelli AM6

25.6.2014 6:47

Triggeri nimenomaan. Niissähän ei tule staattorilta kuin latausvirta ja maa sekä triggerin 2 johtoa. En tiedä kelpuuttaako ignitech tuon vanhanmallisen staattorin antamaa liipaisusignaalia. Toki voihan siihenkin tehdä ulkoisen triggerin sopivalla anturilla jos ei toimi.

Re: Minarelli AM6

25.6.2014 17:48

Luulisin että triggeri on toiminnaaltaan aivan samanlainen, mutta paikka vain eri. Tai voihan sen triggerin ja boksin väliin rakentaa jonkun vekottimen mikä muuttaa ne pulssit boksin ymmärtämään muotoon.

Re: Minarelli AM6

30.6.2014 21:27

Haluaiskos joku olla niin avulias, että laittaisi täydellisen listan koneremppaan tarvittavista laakereista ja stefoista (linkkien kanssa), tiivistesatsi nyt on itsestäänselvyys :D tiedän kyllä, että aloitusviestissä kyseinen lista on, mutta kun sen avulla yritti hakea esim. scatterilta kyseisiä osia, niin joko niitä ei löydy tai samalla haulla tulee montaa erilaista laakeria, esim. 2RS ilmeisesti tarkoittaa suojattua, mutta eipä meikäläisellä ole taas mitään hajua pitäisikö hommata tuo 2RS vai perus C3. Kiitokset jos joku jaksaa tällaista konerempan ensikertalaista auttaa :)

Re: Minarelli AM6

30.6.2014 22:24

Suojaamattomat laakerit koneeseen, eli nuo koodit mitkä aloitusviestissä ovat pitävät täysin paikkaansa. Laakeriliikkeessä osaavat kyllä neuvoa.

Re: Minarelli AM6

30.6.2014 22:33

Selvä, pitänee sitten lähteä laakeriliikkeeseen kun nettikauppoja selaamalla ei tosiaan tahtonut löytyä kaikkea samasta paikasta (ainakaan näillä koodeilla?). Tarviikos muuten alakertarempan jälkeen ajaa minkäänlaista "sisäänajoa"? Kaiken järjen mukaan ei, mutta varmistetaan nyt vielä.