Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

12.9.2012 0:32

Mopoissa voitaisiin hyvin käyttää vain 4t moottoria myös, vähentäisi ehkä virittämistä, kun tekisi siitä vähän vaikeampaa, sama juttu piikeissä. Mutta sepä siitä.

Viritys ei lopu, tai vaikeudu. Se vaan muuttuu tästä mekaanisesta räpläämisestä softapohjaseksi räpläämiseksi. Ruiskukoneissa on paljon kovemmat potenttiaalit mitä kaasuttaja koneissa.

Saas nähdä milloin tulee markkinoille ensimmäinen 2t ruisku _mopo_, voi olla meinaan aika menestys.
pitäisi ensin lähteä siitä että laitetaan se sylinteripuoli kuntoon ja pakoputki toimimaan kunnolla. Kovilla puristuksilla, suorasuihkutuksella (ja vaikka pienellä kaasarillakin), kolmella vaihteella, pakoputken ja sylinterin kunnollisella suunnittelulla päästäisiin jo aika hyviin tuloksiin niin ajettavuuden kuin päästöjenkin osalta. Ylipäätään ei kaksitahtinen ole saastuttava jos sen tekee vähäpäästöiseksi ja kulutteiseksi. nykytekniikalla tämä olisi jo täysin toteutettavissa. Tietysti onhan siinä riskinsä alkaa kehittämään 80-luvulle jämähtänyttä moottorirakennetta.

Toki valmistuskustannuksiahan se nostaa, mutta jos uusien mopojen hinnat nousee vaikka 200€, niin ei sillä ole mitään merkitystä.
Uusissa moottoreissa tulee osien hinnan lisäksi myös kehityskustannukset ylöspäin, kun aletaan tekemään täysin uutta ja järkevää konetta ton paskan am6/rabasan tilalle, nousee mopojen hinnat väkisinkin paljon ylöspäin, ellei tehdas päätä myydä tappiolla muutamaa vuotta mopojaan.

Nyttenhän ne noita moottoripyörien ja mopojen määräaikais katsastuksia koittaa ajaa läpi. Sen luulisi karsivan virittämistä yms.
Saa nähdä miten kalliiksi mopoilu tulee, jos noi päästömittaukset tulee myös mopoihin. Alkaako katalysaattoreitten vaihto ruljanssit tai jotkut muut älyttömyydet? Toinen kiinnostava juttu on se, mihin vuosimalliin vedetään raja päästömittausten osalta.

On kyllä oikeesti perkuleen kumma kun jauhetaan ilmastonlämpenemisestä, saasteista, öljynloppumisesta yms. Luulisi että alettaisiin valmistamaan jo ihan sen takia vähemmän saastuttavia ja kuluttavia vehkeitä.
Jos mopoista puhutaan, on ihan sama mitä ne päästää. Se ei vaikuta yhtään mihinkään.

Päästöasioissa pitää huomioida se asia, että puhutaan joko globaaleista päästöistä tai paikallisista päästöistä. Globaaleihin päästöihin (kasvihuonekaasut) ei Suomessa pystytä vaikuttamaan mitenkään, ja vaikka pystyttäisiin sillä ei ole merkitystä niin kauan kun kiinalaiset ja amerikkalaiset elää leviästi. Suomalainen automainontakin on todella kieroutunutta, kun keskitytään siihen CO2 päästöön, joka on ihmiselle vaaraton ja Suomessa täysin turhaan noteerattava päästö.

Toinen päästöjen ryhmä on sitten ne paikalliset päästöt (eli HCt, hiukkaset, hajut, savut). Nämä vaikuttaa paikallisesti sinne missä sitä päästetään. Näitten vähentämiseen liittyy ihmisten terveys ja viihtyisyys. Näihin pitäisi Suomessa keskittyä noiden CO2 päästöjen sijaan.

No, ehkä suuria yritys pamppuja kiinnostaa vaan tilin saldo, mutta kyllä sekin kevenee kun se löpö alkaa oikeesti loppumaan
Kyllä niillä keinot on. Sitten aletaan joko tekemään löpöä lisää (ei luulisi olevan mahdotonta nykyään tai tulevaisuudessa kun löpö loppuu) tai lykätään markkinoille ja autovalmistajille niitä sähköauton akkujen patentteja joita öljy-yhtiöt on viimisen sadan vuoden aikana itselleen ostaneet. Yksi vaihtoehto vielä on se, että silloin on saatu jo jonkun vaihtoehtopolttoaineen tuotanto niin ylös ettei löpöä tarvita.

Gogge, muista ero ruiskutuksen ja suorasuihkutuksen välillä. Ruiskutuksessa (injection) polttoaine syötetään imusarjaan kun taas suorasuihkutuksessa (direct injection) se syötetään suoraan palotilaan korkeapaineella.
Nämä on muuten aika hämääviä. Periaatteessahan ruisku on yläluokka johon kuuluu tämä perinteinne ruiskutustapa ja suoraruisku. Vanha nimitys sotketaan uuden kanssa jolloin kaikki sekoaa. Pitäisi tolle perinteiselle ruiskulle keksiä joku "imusarja/kansi/kaula ruiskutus" tai vastaaava nimi joka täysin erottaisi ton suorasuihkusta.

Jälkimmäinen vaatii erinäistä elektroniikkaa, ensin mainittu voidaan toteuttaa myös mekaanisesti.
Suorasuihku voidaan toteuttaa myös mekaanisesti. Onhan siitä merkkinä dieseleitten täysin mekaaniset pumput. Samalla tavalla noilla saadaan ajotettua suihkutus oikeeseen aikaan, jollain alipaine/keskipakosäätimella pystyttäisiin varmasti säätämään suihkuajotusta kierrosten ja kuorman mukaan. Tätä vaan ei ole kukaan tehnyt, koska silloin kun laajemmassa kaavassa alettiin suorasuihkutuksista puhua, oltiin jo tekniikassa niin pitkällä että pystyttiin käyttämään tietokoneita jolloin mekaniikan kehittely kävi turhaksi.

noissa kahdessa autossa on ymmärtääkseni mekaaninen suoraruisku ja on lisäksi kaksitahtisia: http://en.wikipedia.org/wiki/Goliath_%28car%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Gutbrod

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

12.9.2012 1:02

Slerpa_ kirjoitti:
Mopoissa voitaisiin hyvin käyttää vain 4t moottoria myös, vähentäisi ehkä virittämistä, kun tekisi siitä vähän vaikeampaa, sama juttu piikeissä. Mutta sepä siitä.

Viritys ei lopu, tai vaikeudu. Se vaan muuttuu tästä mekaanisesta räpläämisestä softapohjaseksi räpläämiseksi. Ruiskukoneissa on paljon kovemmat potenttiaalit mitä kaasuttaja koneissa.

Huomasithan että viittasin 4t koneeseen, en mihinkään 2t ruiskuun? On siitä 50cc 4t paljon vaikeempi ottaa niitä tehoja irti, mitä 50cc 2t. Tottahan se on että uudet kartat vaan ajaa sisään noissa apikan factoryissakin, niin koko vehje muuttuu totaalisesti.

Lainasin koska ainakin omasta mielestä selkeempi :lol:

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

12.9.2012 21:39

Näen silti enemmän potenttiaalia ruisku nelarissa mitä jossain kaasari kaksitahtisessa. Kireempi nokka, ehkä isompi pytty, isovenakansi laskettuna+uusi sytkä ja ruiskusofta sisään, saadaan varmasti kovempi kone mitä jollain kaasarilla.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

12.9.2012 22:20

Eiköhän mennä keskustelemaan polttoainejärjestelmistä tänne.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

15.9.2012 19:33

tuli vähän mutkia matkaan, kun ajattelin hitsata tk änkän vakioputkeen kiinni (yamaha dt), ja meni pää ihan tyhjäksi ja en viitti ihan koskea putkeen ainakaan vielä=) oisko kellään jotai pientä ideaa miten hitsaisin kiinni kun siihen väliin pitäs varmaan teettää joku sellane prikka mihin tulee reijät johon menee noi tkn ruuvit ja sen sitte hitsaa putkeen kiinni ja siitä sitten lähtis turbokittii ruuvaamaan kiinni, vai? oisko se hyvä, vai kellään jotai muita ideoita?

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

15.9.2012 19:53

Niin, eihän siinä muuta tarvii hitsata kun se lähtöpala siihen.

RE: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

15.9.2012 20:12

Pidä vakio änkkä ja heitä mettään se tk "änkkä". Tai sitten vaiha koko putkisto, vakio putkee ei kannata tuhota.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

15.9.2012 20:15

joo no löytyy yks varaputki niin sitä alan ruoskailee. Anteeksi huono selitys mutta ku asiat ei oo oikeen niin helppoo kun änkästä puuttuu yks pala=) pitääköhän kovat äänet ku ei villoja?

RE: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

15.9.2012 20:17

Aivan törkeet, oli villat tai ei.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

15.9.2012 20:57

nojaa makuasia=P oishan sen koko putken voinu hankkia kerralla.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

15.9.2012 21:07

Muutenkin, voiko tosissaan edes kysyä pitääkö kovaa ääntä jos ei ole villoja.... Ne villathan siellä nimenomaan vaimentaa.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

15.9.2012 22:05

siis meinasin kyllä et pitääkö yhtä kovaa ääntä kun esim leovince vai ku vakio gilera

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

15.9.2012 22:08

Noh, miten sitte luokittelee Leovincenki kovuuden. Oma pitää aika pahaa ääntä, mutta ei särje korvia ja niitä villattomia TK änkkiä on kuultu.

Ilman villoja TK:n änkkä on varmasti melkeen sama kun ottaisit kokonaan änkän pois, villoilla sitä voi kestää, reikäputki porattuna voi olla jopa siedettävä.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

16.9.2012 1:57

Turha laittaa villatonta änkkää. Änkän tehtävähän on vaimentaa mopon ääniä ja villaton änkkä tuskin sitä tekee...

Mielestäni 2 tahtiseen ainoa jotenkin järkevämpi änkkä ratkasu on kammiovaimennin. Ei villat mee kovaksi ja on huoltovapaa. Joku TK änkkäkin niin kälynen että villat palaa/kovettuu varmaan 5000km sisällä niin että tulee taas sama ääni mitä ilman änkkää.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

16.9.2012 15:02

joo no tuli tilattua tk ja kun avasin nii ei ollut villoja. Reikäputki porataan kyllä ja villoja laitetaan=)