Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
13.6.2013 16:08
Voisko sulla vaan kaasarin säädöt olla laihalla? Ihan omassakin mopossa kun käy vähän laihalla, niin alaväännöt ihan ok, mutta ylhäältä ei vaan sitte jaksa. Tuntuu tosi laiskalta. Suosittelisin kokeilee vähän isompaa suutinta, kunnes röpöttää ja siitä sitte laihentaa sopivasti.. Toi Artekin kisasytkä pitäs kyllä tuoda oikeinsäädettynä selvästi lisää tehoja ja kierrosherkkyyttä
Uskoisin, että se tosiaan on tosta kaasarin säädöistä johtuvaa. Voi olla, ettei tota edes saa säätöihin tolla OKO-kaasarilla, kun on kiinanvalmiste, joten ihan aito kaasarikin voi auttaa asiaa. Nimimerkki -atte- ei esimerkiksi saanut omaa Motoforcen 17,5mm kopiokaasarilla toimimaan skootteriaan sitte millään.
14.6.2013 8:26
Kaasaria on kyllä säädetty ihan alustapitäen, sehän on aika tärkeä asia. Varsinkin kun kyseessä on vähän enemmän viilattu peli. Tällähetkellä pääsuuttimena on muistaakseni 150-kokoa oleva suutin.
Bensahanan jo ohitin vaiheessa ettei vaan kuristele kun kauheaa eroa suuttimen vaihdoilla en saanut aikaan. Ei muutosta.
Mutta vika voisi olla kyllä sillä suunnalla koska kauheasti ei muutu vaikka suutinta kasvattaa...
Voisiko uusi kaasutin olla jotenkin vammainen ettei virtaa tarpeeksi vaikka pääsuutinta vaihtaa?
14.6.2013 10:31
Onkos bensapintaa kokeiltu nostaa? Jos kaasari menee kovin kenoon niin voi vaatia bensapinnan nostoa/laskua.
14.6.2013 17:23
No nyt koitin.
Nostin pintaa ensin hieman ja kävin koelenkillä, eikä se ainakaan huonontunut mutta ei mitään dramaattista muutosta.
Nostin lisää ja katsoin samalla miten neulaventtiili vielä sulkeutuu. Ei kauhesti pystynyt enää nostamaan että kohon lirpake edes jotenkin painaa ylä-asennossa kiinni venttiiliä. Samalla pistin vielä 170-kokoa olevan suuttimen. Käytin pihassa eikä se vieläkään kyllä röpötellyt ollenkaan. Koelenkillä pitää vielä käydä.
Jotain mätää kyllä tuolla suunnalla on!
15.6.2013 13:22
Minimaalinen imuvuoto jossain?
Omassa he detsissä tuo ongelma korjaantui yksinkertaisesti vain suutinta isontamalla, mulla siis kaasarina 28mm litteeluistinen PWK powerjetillä.
Onko muuten kisasähköistä toditettavasti, jotain esim penkissä todettua tehollista hyötyä? Itselle sellaset tuli hommattua. Saas nähdä miten tuo lähtee liikkumaan. Herkkään ainakin kierroksii ottaa!
15.6.2013 19:10
Kevennetty vauhtipyörä -> lisää kierrosherkkyyttä, tosin samalla tyhjäkäyntiä pitää suurentaa. Sähköjohrot ja liittimet "laarukkaampia" mitä perus sähköissä.
Hintaa toki on sen 250- 300e mutta kyllä se aivan eri lailla kaasuun vastaa
Penkis saattaa näkyä se kevennetty vauhtis ?
15.6.2013 19:51
Kyllähän ne kisasähköt vaikuttaa muutenki, kun saa säädettyä sytkän just, eikä melkeen. Lisäks tietysti kevyt vauhtipyörä, nii ei oo kampuralla nii paljo painoa, nii varmasti seki vaikuttaa osaltaan. Veikkaan että kisasähköt tuo oikeinsäädettynä, ja viriasteesta riippuen 1-4hp lisää tehoa.
17.6.2013 19:31
Ihan se perinteisin imuvuoto, josta jaksan aina ja aina vatvoa, kampuran stefat. Jos suutinkoko nousee hävyttömän suureksi, niin, että esim. 140->210 alkaa vasta toimia, niin hälyytyskellojen pitäisi jo soida. Näin vinkkinä.
28.6.2013 18:03
Jos suuttimen vaihdolla ei tunnu olevan vaikutusta, voit myös kokeilla kokonaan ilman pääsuutinta. Tällöin kaasu pohjassa syötettävän bensan määrän määrittää suutinputken ja ylä-asennossa olevan neulan pään väliin jäävä ala. Jos tämänkään tehtyäsi ei röpöttele kaasu pohjassa, luisti nousee ylös saakka, eikä ole imuvuotoja tai muutakaan, kuristaa suutinputki-neula -yhdistelmä bensan määrää. 20mm laippamikunissa tuli enemmän viilaillussa pelissä kyseinen ongelma eteen ja valmistamalla ohuemman neulan, säädettävyys palautui normaaliksi.
22.10.2016 23:36
En löytänyt mistään vastausta, mutta osaisiko joku selittää mitä hyötyä on läppärungon korosta?:D Ja hyötyykö 50cc rabasa siitä mitenkään 17,5mm dellorton kanssa jos viilailee pyttyä?:DD
23.10.2016 1:23
Kuten muussakin moottorin virittämisessä; Se on vähän vaikea sanoa mitä hyötyä siitä on, kun jossain tapauksissa siitä on selkeesti haittaa mutta sen käyttämiseen voi olla useita syitä.
Yksi on ihan vaan kampikammion tilavuusmuutos silloin kun sitä ei haluta / ei voida pysyvästi kasvattaa kampikammioo lohkoja työstämällä. Toinen syy on joissain sylintereissä takahuuhtelun / -huuhteluiden lähtö. Jos huuhtelukanavia avarretaan käy joissain koneissa niin, että läppärunko peittää liiaksi seoksen virtausreittiä takahuuhteluihin, jolloin sitä siirretään sylinteristä kauemmaksi spacerilla. Yksi syy voi myös olla imupuolen resonanssitaajuuden muutos.
Se onko sitten spacerilla positiivinen vai negatiivinen vaikutus siihen mitä yritetään hakea on oma lukunsa. Ainakin se on helppo valmistaa ja kokeilla vaikutuksia + toisin kuin monessa muussa virittämisessä paluu entiseen on mahdollista jos sillä ei saavutettukaan sitä mitä oli tarkoitus.
Tuskinpa vastaus tyydytti, mutta eipä kysymyksesi sisältökään musta ihan täyttänyt tämän topicin aihetta.. Tiittasen viritysopusta voisit päntätä, mikäli suinkin jaksat.
13.10.2021 22:54
Tuli pyttyä viilailtua ja pakoaukosta tuli melko sileä, niin olisiko sen parempi olla "golf-pallomainen", kuin ihan tasainen?
10.11.2021 17:44
sähköongelmia kirjoitti:Tuli pyttyä viilailtua ja pakoaukosta tuli melko sileä, niin olisiko sen parempi olla "golf-pallomainen", kuin ihan tasainen?
Vanha komentti, mutta sileä on omasta mielestä parempi. Golf pallo lentää ilmassa se kanava pysyy paikallaan.
24.9.2022 17:46
-Zone- kirjoitti:Sanokaas pulloahtajat (ja hiustenkuivaaja-ahtajatkin), paljonko ilmaa imee 50cc moottori esim 10 000rpm. Pelkkä ilmahan ei vielä meinaa mitään, kun sitä polttoainetta siellä tarvitaan ja sehän on se joka siellä palaa.
Polttoaineen määrällä ei ole väliä, ilma siellä palaa. Laiha seos sulattaa kaiken paskaksi koska ilma palaa kuumana. Rikas seos tulee raakana putken päästä ja sitä voi sitte impata jos ei muuten saa nuppia nutturalle.
25.9.2022 18:43
Painovoima kirjoitti:Polttoaineen määrällä ei ole väliä, ilma siellä palaa.
Nyt oli kyllä niin hieno nosto, että oli ihan pakko jopa vastata. Oikein vuodelta 2011. Se on hienoa miten maailma muuttuu, ennen sentään se oli polttoaine joka siellä moottorissa paloi ja happea tarvittiin siihen polttoaineen palamiseen, mutta on hienoa huomata miten näin energiakriisien aioina polttoainettakaan ei enää tarvita. Poltetaan vaan pelkkää ilmaa..
Siellä moottorissa poltetaan polttoainetta ja tähän palamiseen tarvitaan happea. Jos tehoa halutaan lisää ja sinne tungetaan lisää ilmaa turbolla tai mulla menetelmällä niin sinne on saatava myös polttoainetta lisää. Tämä asia ei ole 11 vuodessa muuttunut.