Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

5.11.2017 18:08

Korkki rikki jos ei päästä painetta pois ennenku letku pettää.

Re: Minarelli AM6

5.11.2017 18:15

Nii voi olla rikki. Korkin kun ajon jälkee aukaisee niin sihahtaa..?

Re: Minarelli AM6

5.11.2017 18:20

Kyllähän se vähän tietty voi sihahtaakki, mutta ei pitäis yli 1.2 barin nousta...tai korkista tietty riippuu, mutta meillä pojalla näyttää lukevan 1.2. Jotain muuta pian särkyy, jos vielä tiukempaan vedät ne letkut. Kokeile se korkin toimivuus niin, että tukit syylärin letkut, ja laitat yhdestä letkusta painetta sellasella pyöränpumpulla (tai jollain), jossa on mittari.

Re: Minarelli AM6

5.11.2017 19:04

Kannentiiviste ei pidä jos noin kovasti painetta siellä jäähdytysjärjestelmässä on.

Re: Minarelli AM6

5.11.2017 19:25

No seki kyllä, mutta jotain häikkää täytyy tuossa korkissaki olla, jos ei päästä ylipainetta pois.

Re: Minarelli AM6

5.11.2017 19:44

Saa olla aika tiukasti kiinni se letku, että kestää sellaista painetta et korkki päästäis paineet vasta.

Vika ei ole siinä, ettei korkki päästä painetta, vaan sen paineen aiheuttaja.

Vuotava kannentiiviste (palotilan) voi aiheuttaa aika rajun paineen jäähdytysjärjestelmään.

Matkalla kouluun huomasin miten mopo ei jaksa vääntää edes 3 vaihteella SUORALLA TIELLÄ.

Tuonkin syyn vuoksi tuota vuotavaa kannentiivistettä tarjosin.

Re: Minarelli AM6

6.11.2017 16:20

Kävin katsomassa kulpiiko jäähdytysneste mopon ollessa käynnissä. Siellä se komeasti kupli. Onko nyt se palotilan tiiviste huonokuntoinen?

Re: Minarelli AM6

6.11.2017 21:11

Eli eikun kantta irroittamaan.

Melkeenpä mihin tahansa mopoon aika helppo ja nopea homma.
Sylinteriä ei ole pakko käyttää irti, eli vaihtaa alatiivistettä.

Pelkät kannentiivisteet (palotilan ja vesitilan kumiset tiivisteet) vaan vaihtaa ja pistää kasaan.
Jos käytät momenttiavainta, niin esimerkiks: 5nm > 10nm > 15nm > 17nm ristiin kiristys vaiheittain jos oikein huolellisesti haluaa tehdä.

Mut pärjää ilmankin.
Eli kun esim. 1/4" räikällä vetää mutterit kiinni ristiin ja 'rannemomenttiin'.

Re: Minarelli AM6

6.11.2017 21:41

Joo kannen nappasin auki, ulompi tiiviste näytti olevan kunnossa. Sisempi tiiviste eli se hiirenkorvatiiviste oli niin rikki kuin vain mahdollista. Se oli muuttunut jonkinlaiseksi tahnaksi? Kuitenkin uudet tiivisteet. Eiköhän mopo tule kuntoon niillä :roll:

Re: Minarelli AM6

6.11.2017 22:04

Niin siis oot jo kerran vaihtanut uudet tiivisteet kanteen?
Luultavasti ulompi, eli vesitilan tiiviste jäänyt huonosti ja kansi jäänyt kantamaan jolloin sulattanut palotilan o-renkaan.

Re: Minarelli AM6

6.11.2017 22:14

Joo uudet tiivisteet aikaisemminkin laittanu. Ehdin about 100km ajaa.

Re: Minarelli AM6

7.11.2017 10:25

Momenttiavaimen suosittelen ostamaan ja laittamaan sillä kiinni ensi kerralla. Ekaksi 10 Nm ja sitten 17 Nm. Ei noin pienillä askeleilla kun Juho suositteli, vaan viimenen 1/4 kierros oikeastaan pitäisi vetää yhdellä liikkeellä. Jos momentti on oikea ja tiivisteet paikallaan niin luulisi kestävän. Käsin vääntämällä menee helposti liian tiukalle.

Re: Minarelli AM6

7.11.2017 18:42

Joo tommonen 2nm ero on kyllä liian vähän.. ei välttämättä kiristä yhtään enempää tuolloin. Että ihan hyvä, et korjasit.

Re: Minarelli AM6

7.11.2017 19:23

Uudet tiivisteet laitoin, syyläris silti kuplii jonkin verran. Kuuluuko siellä kuplia edes vähänkin?

Re: Minarelli AM6

8.11.2017 11:43

Jos se kuplii oikein kunnolla niin ei ole ok. Pientä väreilyä voi näkyä.
Onko sulla alkuperäinen kansi ja sylinteri?
Veikkaan että jos nyt avaat kannen niin se tiiviste oon taas repaleina.